دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آموزش و دولت آینده (۱)؛

زارع: اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظام تأمین فضا در توسعه عدالت آموزشی اهمیت دارد

زارع: اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظام تأمین فضا در توسعه عدالت آموزشی اهمیت دارد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری از مهم‌ترین عوامل توسعه در بخش فضاهای آموزشی است.
کد خبر : 915464

عباس زارع، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا با توجه به اینکه دولت چهاردهم تا چند وقت دیگر مستقر خواهد شد، در پاسخ به سوال که چه رویکردی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید وجود داشته باشد، اظهار کرد: سند تحول بنیادین مبنای تمامی فعالیت‌ها در مجموعه نظام تعلیم و تربیت و بخش مهمی نیز مرتبط با «نوسازی مدارس» است. نظر به این اهمیت، برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری مربوط به چگونگی تأمین زیرساخت‌های آموزشی و تجهیزاتی تدوین و این برنامه به عنوان الگوی رفتاری ساخت فضاهای آموزشی قرار گرفته است.

تأمین اعتبارات لازم در اسناد بالادستی

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه، تأمین اعتبارات لازم برای اجرای برنامه‌های مصوب در اسناد بالادستی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ بنابراین دولت چهاردهم موضوع تأمین و تخصیص اعتبارات بخش مدرسه‌سازی را به عنوان بخش زیرساختی و قابل اهمیت مدنظر قرار دهد.

زارع با اشاره به اسناد و برنامه بالادستی، ابراز کرد: از آنجا که ضمن وجود سند و برنامه بالادستی، برنامه هفتم توسعه نیز به خوبی روند توسعه فضاهای آموزشی را مشخص کرده است؛ بنابراین تأمین اعتبارات لازم برای هر سال نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. به عبارتی، اگر تخصیص اعتبارات هر سال در زمان مناسب دریافت شود، ضمن تحویل تعداد قابل توجهی پروژه آموزشی متناسب با برنامه‌ریزی قبلی، صرفه‌جویی مالی برای دولت نیز به همراه خواهد داشت؛ زیرا اگر به علت کمبود و یا نبود اعتبارات تکمیل برخی پروژه‌ها به سال‌های بعدی آن موکول شود، قطعاً با افزایش هزینه مواجه خواهد شد و هزینه‌های بیشتری به دولت تحمیل خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه دولت جدید چه رویکردی در توسعه عدالت آموزشی به خصوص در حوزه مدرسه‌سازی باید داشته باشد، تشریح کرد: به نظر می‌رسد اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری از مهم‌ترین عوامل توسعه در بخش فضاهای آموزشی است. اجرای دقیق برنامه هفتم توسعه و تأمین اعتبارات مورد نیاز آن در هر سال نیز یکی دیگر از موضوعات قابل اهمیت است.

اهمیت نهادها و دستگاه‌های در توسعه فضای آموزشی

به گفته وی، برخی نهادها و دستگاه‌ها نیز می‌توانند در توسعه فضاهای آموزشی کمک کنند. شهرداری‌ها با تخصیص زمین مناسب جهت ساخت مدرسه در نقاطی که امکان احداث فضای آموزشی وجود دارد. دریافت عوارض شهرسازی و اختصاص آن به توسعه فضاهای آموزشی مطابق قانون از دیگر مسائل حائز اهمیت است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به وظایف انبوه‌سازان، اظهار کرد: انبوه‌سازان مطابق قانون موظف هستند به ازای ساخت هر 200 واحد مسکونی، یک مدرسه نیز احداث کنند که این موضوع قالبا اجرا نمی‌شود.

زارع ادامه داد: شرکت‌های عمران شهرهای جدید نیز به ازای احداث منازل مسکونی، پیش‌بینی فضای آموزشی مناسب آن را انجام دهند.

وی اضافه کرد: مولدسازی املاک و دارایی‌ها یکی دیگر از راه‌های مناسب برای توسعه فضاهای آموزشی است که در صورت تحقق کمک شایانی به این بخش می‌کند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به نگاه دولت جدید به آموزش و پرورش، اظهار کرد: همانگونه که توضیح داده شد، تأمین اعتبارات مورد نیاز بخش استانی و ملی در سال‌های برنامه از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته