دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 22:10

از مرکز پایش و راهبری مصرف با هدف تامین برق پایدار تهرانی‌ها بهره‌برداری شد

از مرکز پایش و راهبری مصرف با هدف تامین برق پایدار تهرانی‌ها بهره‌برداری شد
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران اعلام کرد: هم‌زمان با آغاز برنامه‌های مدیریت اوج بار سال ۱۴۰۳ مرکز پایش و راهبری اوج بار برق منطقه‌ای تهران با هدف رصد لحظه‌ای بار شبکه برق تحت پوشش مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کد خبر : 915445

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از شرکت برق منطقه‌ای تهران، فرهاد شبیهی با تأکید بر اینکه از طریق رصد دقیق منابع و مصارف برق در شبکه تحت پوشش، امکان پایش گسترده و چندجانبه فراهم است، ادامه داد: مرکز پایش برق تهران یک مرکز تخصصی پیشرفته است که از طریق تولید گزارش‌های تحلیلی متنوع در هر لحظه بار شبکه برق تحت پوشش از جمله شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان تهران، البرز و قم و سایر مصارف را رصد کرده و از طریق مدیریت به هنگام بار، از اجرای کامل و بی‌نقص برنامه‌های ابلاغی گذر از اوج بار تابستان اطمینان حاصل می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، مصرف برق لحظه‌ای همه مشترکان با مصارف عمده شامل صنایع آلومینیوم، تولید سیمان، خودروسازی و ... به‌صورت دقیق مورد پایش قرار گرفته و مطابق با برنامه‌های ابلاغی شرکت توانیر، تعامل دوجانبه‌ای برای استمرار تأمین برق وجود دارد، تا در همه ساعات شبانه‌روز، سقف‌های تعیین شده برای مصرف برق هر مشترک مورد نظارت و مدیریت قرار گیرد.

مدیرعامل برق تهران رشد فزاینده مصرف در سال‌های اخیر و ایجاد ناترازی در منابع و مصارف و لزوم مدیریت بار مشترکان را از اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: اجرای صحیح، دقیق، لحظه‌ای و به هنگام برنامه‌های مدیریت بار در شبکه حساس پایتخت و استان‌های صنعتی قم و البرز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شبیهی گفت: در سال‌های گذشته رصد مشترکان در تعامل با مرکز دیسپاچینگ برق تهران فعالیت‌های خود را دنبال کرده و امروز با توسعه مرکز مانیتورینگ، سامانه رصد اختصاصی شرکت و برقراری ارتباط مستقیم با مشترکان، این کار حیاتی بادقت بالاتر و جایگاه اثرگذارتری دنبال می‌شود وی در خصوص نحوه عملکرد این مرکز ادامه داد: مرکز پایش شبکه برق می‌تواند از طریق تماس لحظه‌ای با مصرف‌کنندگان با تعدیل بار به‌ویژه در مواقع بحرانی ایفای نقش کند علاوه بر این پس از کاهش مصارف خانگی و تجاری در ساعات غیر اوج بار، فرصتی برای مشترکان صنعتی فراهم خواهد شد که انرژی موردنیاز خود را از شبکه برق دریافت کرده تا اخلالی در فرایند تولید صنایع ایجاد نشود.

مدیرعامل برق تهران گفت: در این مرکز با بهره‌مندی از صفحات گسترده و نمودار‌های تحلیلی که در اختیار راهبران مرکز است در هر لحظه همه منابع ورودی از جمله نیروگاه‌های بزرگ، نیروگاه‌های تولید پراکنده، نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه و سایر منابع تولیدی در دسترس مورد پایش قرار گرفته تا اطمینان کافی از تأمین برق پایدار موردنیاز شبکه برق پایتخت و استان‌های قم و البرز حاصل شود. شبیهی افزود: علاوه بر این اپراتور‌های متخصص مرکز بادقت و مطابق با دستورالعمل‌ها شرایطی را ایجاد می‌کنند تا متناسب با اولویت‌های شبکه، مشترکان برق مستمر و پایدار خود را دریافت کرده و مدیریت کامل شبکه برق استان انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات این شرکت هم ضمن اشاره به توسعه بومی سامانه اختصاصی رصد و پایش لحظه‌ای بار منطقه‌ای تهران گفت: متناسب با نیاز شبکه گسترده پایتخت و دو استان مرتبط، نرم‌افزار اختصاصی توسط تیم راهبری فناوری اطلاعات نصب و توسعه‌یافته که اقدام ارزنده‌ای در این حوزه محسوب می‌شود.

مهرداد صبوری افزود: این نرم‌افزار داده‌های موردنیاز خود را از ورودی سامانه‌های مدیریت شبکه دریافت و به‌صورت سفارشی از طریق نمودار‌های ویژه راهبری شبکه، به‌صورت لحظه‌ای مصارف همه مشترکان را رصد و موارد عبور از سقف‌های تعیین شده را مدیریت می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی برق منطقه‌ای تهران گفت: مدیریت بار اصولی و حرفه‌ای برای پایداری شبکه برق این شرکت بسیار مهم است چرا که هر مشترک انتظار دارد مطابق با توافق انجام شده انرژی موردنیاز خود را دریافت کند، ضمن اینکه استمرار تأمین برق بخش خانگی مرتبط با شرکت‌های توزیع هم و عدم اعمال خاموشی بدون برنامه خط‌قرمز کنونی صنعت برق است و ما برای حصول اطمینان از تأمین برق همه مشترکان باید به‌صورت حرفه‌ای و نظام‌مند شبکه را کنترل و موارد خارج از چارچوب را مدیریت کنیم و راه‌اندازی این مرکز در همین راستاست و اطمینان داریم با تعامل خوبی که بین همه مشترکان این شرکت در ارتباط با این مرکز وجود دارد شرایط را به‌خوبی مدیریت کنیم و از شرایط ناترازی عبور کنیم.

وی گفت: در این مرکز، فضای مدیریت شرایط ویژه، برای مواقع بحرانی تعبیه شده و مدیران ضمن استقرار در محل ضمن پایش لحظه‌ای بار و مشاهده همه گزارش‌های تخصصی به‌صورت نمودار‌های مقایسه‌ای، امکان ارتباط با مشترکان از طریق تماس مستقیم با مصرف‌کننده فراهم شده و این گونه شاهد پایداری تأمین برق در پایتخت ایران اسلامی و استان‌های قم و البرز خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تهران برق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته