دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 10:50
در حاشیه جلسه هیئت دولت؛

باقری: دولت‌ها آژانس را به محل تسویه‌ حساب سیاسی تبدیل نکنند

باقری: دولت‌ها آژانس را به محل تسویه‌ حساب سیاسی تبدیل نکنند
سرپرست وزارت خارجه گفت: رویکرد غیرسازنده برخی کشورهای عضو در زمینه استفاده از ظرفیت آژانس در مسیر سیاسی اهداف‌شان قطعا به ضرر هویت آژانس و به ضرر نقش‌آفرینی آژانس و نیز به ضرر نقش تخصصی آژانس خواهد بود.
کد خبر : 915346

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی باقری، سرپرست وزارت امورخارجه در حاشیه نشست امروز (چهارشنبه ۱۶ خرداد) هیئت دولت اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه به‌عنوان یک کشور تاثیرگذار همواره حاضر و به نقش ثبات‌بخش خود به‌عنوان یک مسئولیت منطقه‌ای پایبند بوده است.

وی افزود: پس از شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، لازم بود تاکید دیگری بر استمرار و استحکام سیاست جمهوری اسلامی در عرصه ثبات‌بخشی به منطقه و همینطور حمایت از مقاومت به‌عنوان یک بازیگر و یک نهاد ثبات‌ساز در منطقه تاکید کنیم. سفر من به لبنان و سوریه در این چارچوب بود و ملاقات بسیار خوبی با مسئولان عالی‌رتبه این دو کشور انجام شد.

باقری کنی یادآور شد: دیدار‌های بسیار خوب و موفقی هم با بازیگران اصلی صحنه مقاومت در لبنان و فلسطین چه در جریان سفر به سوریه و چه در جریان سفر به لبنان داشتیم. رویکرد جمهوری اسلامی ایران در عرصه حمایت از جریان مقاومت مجددا مورد تاکید قرار گرفت.

سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، ظهار کرد: در تماس‌هایی که با چند تن از وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی طی چند روز گذشته داشتم، مجدداً این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و آنان هم ضمن موافقت با این پیشنهاد تلاش می‌کنند نظر دیگر کشور‌های اسلامی را نیز به این امر جلب کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصریح کرد: آژانس یک نهاد فنی است و انتظار می‌رود همه کشور‌ها از جمله کشور‌های عضو شورای حکام براساس رویکرد فنی آژانس رفتار کنند. رویکرد غیرسازنده برخی از کشور‌های عضو در زمینه استفاده از ظرفیت آژانس در مسیر اهداف سیاسی، قطعاً به ضرر هویت آژانس و نقش‌آفرینی آن و نیز نقش تخصصی‌اش خواهد بود.

سرپرست وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما همواره دولت‌های مختلف را دعوت کردیم که اجازه دهند آژانس نقش فنی و تخصصی خود را ادامه دهد و به دلیل ناکامی‌ها و شکست‌هایی که در عرصه‌های خارج از آژانس داشتند، آنجا را به محل تسویه‌حساب سیاسی بدل نکنند.

باقری افزود: ما همواره ظرفیت‌های متعددی در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه پادمان داشتیم و داریم. هرگاه بنا بر مصالح کشور و اولویت‌های سازمان انرژی اتمی تشخیص داده شود، ظرفیت‌های مورد نظر فعال خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط بین دیپلماسی و میدان پس از شهادت وزیر امور خارجه، گفت: دیپلماسی و میدان دو رکنی هستند که هویت و کارآمدی آنها در تعامل باهم محقق می‌شود و جداسازی‌شان نه عملی است و نه به نفع کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته