دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 10:23

گل‌آرا: ظرفیت کسب سهمیه المپیک را نداشتیم/انتقادات پیشکسوتان بوکس صحبت‌های مغرضانه قلمداد می‌شد

گل‌آرا: ظرفیت کسب سهمیه المپیک را نداشتیم انتقادات پیشکسوتان بوکس صحبت‌های مغرضانه قلمداد می‌شد
ملی‌پوش سابق بوکس گفت: تلاش‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته قابل انکار نیست، اما برای کسب سهمیه المپیک به ظرفیت و توان لازم نرسیدیم.
کد خبر : 915257

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم ملی بوکس ایران در آخرین مرحله رقابت‌های بوکس انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، مهدی پرویزی، دانیال شه‌بخش، علی حبیبی‌نژاد، کسری طهماسبی، میثم قشلاقی، علی فتحی و روزبه صفری را در داخل رینگ فرستاد تا بخت خود را در بانکوک تایلند بیازمایند، اما هیچ‌یک از ۷ بوکسور کشورمان موفق به کسب سهمیه نشد تا در این رشته ورزشی رزمی نماینده‌ای در المپیک نداشته باشیم.

صدای پیشکسوتان به جایی نمی‌رسید

فروتن گل آرا ملی‌پوش سابق بوکس ایران که سابقه کسب مدال بازی‌های آسیایی و قهرمانی قاره را دارد در مورد اینکه بوکس کشورمان در المپیک نماینده‌ای ندارد، به خبرنگار ورزشی آنا، اظهار کرد: عوامل زیادی در این ناکامی دخیل است. اول از همه اینکه فاصله بوکس دنیا با ایران خیلی زیاد شده، ما نباید تصور کنیم هنوز سطح مسابقات با کیفیت ۲۰ یا ۳۰ سال قبل است. بوکس ورزشی نیست که در یک تا ۶ ماه بتوان فاصله را از بین برد در حالی که تغییرات شگرفی در این ورزش رزمی ایجاد شده، در فدراسیون قبلی نه تنها مسابقات با جدیت همیشگی دنبال نمی‌شد بیشتر پیشکسوتان و ملی‌پوشان سابق از بوکس مطرود مانده بودند. صدای پیشکسوتان به جایی نمی‌رسید در حالی که همه می‌گفتند بوکس رو به قهقرا می‌رود و روند خوبی در پیش گرفته نشده است.

انتقادات پیشکسوتان صحبت‌های مغرضانه قلمداد می‌شد

گل آرا ادامه داد: سیر نزولی ملی‌پوشان بوکس مشهود بود و در سراشیبی قرار گرفته بودیم که بازگشت به روز‌های خوب گذشته را سخت و سخت‌تر می‌کرد. انتقادات به جای پیشکسوتان بوکس، صحبت‌های مغرضانه قلمداد می‌شد. بیش از یک سال است که با تغییرات مدیریتی در فدراسیون، موضوع بالا بردن توان بدنی ملی‌پوشان بوکس در اولویت قرار گرفته است. البته باز هم رسیدگی لازم انجام نشد چرا که در برهه‌ای که باید تمرینات بدنسازی را پیگیری نکردند، اولین مربی کوبایی که آمد خواسته‌ها را فراهم نکرد، اما دومین مربی که صاحب رزومه هست و از بهمن سال پیش آمد، در فصل مسابقات اضافه شد و فرصت برای گذراندن دوران بدنسازی از بین رفته بود. البته حضور در تورنمنت صوفیه بلغارستان که ۳۲ تیم A دنیا حضور داشتند با کسب ۲ مدال همراه بود. علی حبیبی‌نژاد در مسابقات قزاقستان خوش درخشید، در مسابقات قرقیزستان حضور خوبی داشتیم، در آذربایجان هم مدال گرفتیم.

زمان زیادی نیاز است تا بوکس درمان شود

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته قابل انکار نیست، اما برای کسب سهمیه المپیک به ظرفیت و توان لازم نرسیدیم. شکی نیست که دو تا سه نماینده ما می‌توانستند در مسابقات انتخابی المپیک در تایلند به سهمیه برسند، اما تجربه لازم و تکنیک‌های مبارزه را نداشتیم تا شاهد حضور نمایندگان کشورمان در المپیک باشیم. امید و آمال ملی‌پوشان بوکس کسب سهمیه المپیک است ولی با وجود تلاش‌های زیادی که صورت گرفت چنین موفقیتی میسر نشد. وضعیت بوکس ایران به خاطر اشتباهات مدیریتی که در گذشته رخ داد همانند شخصی است که در یک تصادف شدید آسیب زیادی دیده، اما زنده مانده و زمان زیادی را باید تحت درمان باشد تا بتواند سلامتی کامل خود را بازیابد و بتواند به زندگی عادی بازگردد. روح‌الله حسینی به عنوان رئیس فدراسیون باید بتواند آسیب‌هایی که در گذشته بوکس ایران دیده را علاج کند و بعد این ورزش را به سمت رقابت با دیگر کشور‌ها هدایت کند.

فدراسیون کم‌کاری نکرده است

گل آرا تصریح کرد: حسینی در چند جبهه در حال جنگیدن است، اردو‌های تیم ملی بوکس هرگز تعطیل نشده است، اعزام‌های بسیار زیادی صورت گرفته و حتی بوکسور‌هایی که شانسی برای کسب سهمیه المپیک نداشتند هم در راستای کسب تجربه راهی مسابقات شدند تا بتوانند به نقاط ضعف و قوت خود در مبارزه پی ببرند. دو مربی کوبایی به تیم ملی آمدند که البته رینالدو فونتس به عنوان کمک خوان باتیستا فونتانیلس (فونتانا) در اندازه او رزومه ندارد، اما هر دو مربی می‌توانند در درازمدت به بوکس ایران کمک کنند. اولین مدال طلای تایلند در عرصه بین‌المللی حاصل مربیگری فونتانا بوده است. ایراد‌هایی وجود دارد ولی آنچه نمایان و هویداست، فدراسیون کم‌کاری نکرده و تلاش داشته تا فرصت‌هایی که در گذشته وجود داشته جبران شود. جراحت‌هایی که بوکس برداشته قابل درمان است و به مرور زمان زخم‌هایی که اجازه نداده تا این وزش همپای رقبای بین‌المللی بجنگد خوب می‌شود.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته