دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طاهری‌نیا: مرجعیت علمی از فعالیت استاد، دانشجو و کار پژوهشی نوآورانه آغاز می‌شود

طاهری‌نیا: مرجعیت علمی از فعالیت استاد، دانشجو و کار پژوهشی نوآورانه آغاز می‌شود
معاون وزیر علوم گفت: مرجعیت علمی از سوسو زدن نوری که همان استاد، دانشجو و کار پژوهشی نوآورانه است آغاز می‌شود.
کد خبر : 915119

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید خدمت صادقانه آیت الله رئیسی و همراهان شهیدش، گفت: بدرقه باشکوه‌تر از استقبال گواه عاقبت بخیری و حسن عاقبت ویژگی متقیان است، امید راه او با حضور خدمتگزاران مردمی پرافتخار تداوم یافته و تحت زعامت رهبر حکیم فرزانه انقلاب این انقلاب پرقدرت‌تر از گذشته به راه خود ادامه می‌دهد.

وی با تعریف مرجعیت علمی در سه لایه فردی، گروه و رشته و در نهایت نهادی و سازمانی، تصریح کرد: سطح اول سطح مرجعیت فردی متاثر از دو عنصر کنشگر خلاق دانشجویان و اساتید و کارکنان به عنوان یاوران علمی هر دو است.

طاهری نیا، با بیان اینکه مرجعیت علمی بیش از آن که فرآیند، منابع و سازمان محور باشد، فرد محور است، افزود: بدون وجود فرد خلاق مرجعیت اتفاق نخواهد افتاد، در این راستا باید فرد مورد نظر ضمن شناسایی، رشد داده و حمایت شده، در شبکه نخبگانی قرار بگیرد، تکامل یابد و استعداد و انگیزه داشته باشد تا فردی میدان دار کسب مرجعیت علمی باشد.

وی در ادامه با اشاره به مرجعیت در سطح گروه و رشته، تصریح کرد: گاهی یک رشته و گروه تخصصی می‌تواند مرجع شوند، چه وقت گروه در دانشگاه مرجعیت علمی پیدا می‌کند؟ زمانی که جهت گیری او درست باشد به این معنی که تولید دانش بومی، سازگار با زیست بوم جمهوری اسلامی، کاربردی و تولید دانش آموزش محتوا داشته باشد.

معاون وزیر علوم، توجه به مسئله محوری، نخبه پروری، تعاملات بین المللی و فعالیت تربیتی- ترویجی را با اهمیت دانست و اظهار کرد: اگر کسی مقام مرجعیت علمی داشت، اما به اثبات نرسید ناشناخته می‌ماند، ترویج مرجعیت علمی عیارش کمتر از خود مرجعیت علمی نیست.

وی بیان کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی باید به شهرت رسید که از مسیر ترویج و تولید و نشر دانش است.

طاهری نیا با بیان اینکه گاهی مرجعیت علمی در سطح نهاد و سازمان است و برای آن باید مرجعیت فردی و گروهی داشته باشیم، گفت: برای آنکه دانشگاه فرهنگیان مرجع تولید و نشر دانش تخصصی در حوزه تربیت معلم و تعلیم و تربیت باشد باید شهرت داشته باشد که از سوسو زدن نوری که همان استاد، دانشجو و کار پژوهشی نوآورانه است آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرت علمی در بستر ظرفیت و ماموریت نهادی باید کسب شود، بیان کرد: ماموریت دانشگاه فرهنگیان منحصربه فرد و در حوزه تعلیم و تربیت بی رقیب است این یعنی مرجعیت، اما مرجعیت مبتنی بر ماموریت کفایت نمی‌کند، مرجعیت مبتنی بر ظرفیتِ به فعلیت رسیده مهم است در این صورت دانشگاه مرجع علمی برای تولید و نشر دانش تخصصی در تعلیم و تربیت، تربیت معلم و تولید دانش محتوا خواهد بود.

وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان به یمن حمایت‌های صریح و قاطع رهبر حکیم فرزانه انقلاب و در استمرار آن حمایت همه مدیران ولایت مدار از جمله شهید جمهور و تیم مدیریتی مجرب آن در مسیر تعالی قرار گرفته است و آینده‌ای بسیار درخشان‌تر از امروز و به تبع آن آینده اموزش و پرورش این کشور بسیار پررونق‌تر از امروز خواهد بود.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته