دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 00:06
ایران فناور در دولت جدید؛(7)

پیچیدگی‌ روند تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان اصلاح شود

پیچیدگی‌ روند تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان اصلاح شود
جزء دانشمندان یک‌درصد برتر جهان تأکید کرد: روند تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان داخلی با دشواری و پیچیدگی‌هایی همراه است که این مسئله باید با توجه به ظرفیت‌ها در دولت جدید اصلاح شود.
کد خبر : 915103

علیرضا صیداوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و از دانشمندان یک درصد برتر جهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این پرسش که نامزد‌های ریاست جمهوری دوره چهاردهم باید در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی را در اولویت خود قرار دهند؟ پاسخ داد: توسعه روابط سازنده میان دانشگاه‌ها، صنایع و نهاد‌ها به منظور کاربردی شدن پژوهش‌های دانشگاهی یکی از این اولویت‌هاست.

وی، ترویج و تشویق فعالیت‌های فناورانه و فعالیت در زمینه نوآوری و تکنولوژی‌های برتر، تسهیل ایجاد روابط علمی با مجامع علمی معتبر جهان با هدف به‌روزسازی پژوهش‌های داخلی و توسعه و تسهیل دسترسی به  خدمات علمی برای استادان و پژوهشگران را از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌‌های نامزدهای ریاست جمهوری دانست.

ظرفیت‌های علمی محققان ایرانی مقیم خارج و علاقه‌مند به توسعه ایران تا حد زیادی مغفول مانده که می‌توان آن را در شبکه‌های علمی کشور و در راستای مشارکت مؤثر در برنامه‌های علمی به‌کار گرفت

صیداوی سیر رشد علمی کشور را از ابتدای انقلاب تاکنون مورد ارزیابی قرار داد و بر مؤلفه‌های مدنظر مسئولان برای تسریع در رشد فعلی تأکید کرد و گفت: در دهه‌های اخیر جهش علمی چشمگیری در جوامع دانشگاهی کشور صورت گرفته که با شتابی بسیار بیشتر از رشد متوسط علم در جهان رو به جلو حرکت کرده و در برخی رشته‌های حساس و نوین رتبه‌های نخست جهانی را به خود اختصاص داده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت یادآور شد: اگرچه این رکورد‌ها دستاورد بزرگی برای کشور محسوب می‌شود؛ اما همچنان لازم است برای کاستن از فاصله علمی با کشور‌های پیشرفته جهان این شتاب تا سال‌ها ادامه یابد تا به مرز‌های کنونی دانش در تمامی رشته‌ها دست پیدا کنیم. 

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه در دولت جدید، تداوم حمایت کمی و کیفی مسئولان از فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه و بهره‌مند ساختن آنان از تسهیلات و امکاناتی که از موانع پیش رو بکاهد، ضروری به نظر می‌رسد.

مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری از دولت چهاردهم

وی در پاسخ به این پرسش که گستره علمی در استان‌های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به آنا گفت: امروز تمرکززدایی علمی به ویژه با توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی جغرافیای کشور، موقعیت مناسبی را برای دستیابی همه استان‌ها به فرصت‌ها و امکانات فراهم کرده و جهش‌های علمی را برای مراکز علمی مختلف در اقصی نقاط کشور به همراه داشته است.

صیداوی مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور را از رئیس جمهور جدید در دولت چهاردهم برشمرد و تشریح کرد: ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری، حمایت از محققان برای دستیابی به علوم و فناوری‌های پیشرفته، شناسایی نخبگان شایسته و تلاش برای حفظ و جذب ایشان در محیط‌های علمی و دانشگاهی و حمایت مادی و معنوی از آنان، ارتقای منزلت و بهبود معیشت پژوهشگران و دانش‌پژوهان و افزایش بودجه تحقیق و پژوهش با رویکرد کاربردی سازی از مطالبات اصلی فعالان این حوزه است.

ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری کشور را هم تشریح کرد و به آنا گفت: در دهه‌های گذشته دانش‌آموختگان نخبه، متعهد و شایسته‌ای در مجامع علمی کشور پرورش یافته‌اند که به واسطه توان علمی ایشان می‌توان خدمات مؤثری به جامعه ارائه داد.

وی ادامه داد: به‌رغم پیشرفت‌های قابل توجه در اقتصاد دانش‌بنیان، روند تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان با دشواری و پیچیدگی‌هایی همراه است که با توجه به ظرفیت‌های فراوان این حوزه در بازار‌های ملی و خارجی اصلاح امور مربوط در دولت جدید ضروری است.

صیداوی تأکید کرد: ظرفیت‌های علمی محققان ایرانی مقیم خارج و علاقه‌مند به توسعه ایران هم تا حد زیادی مغفول مانده که می‌توان آن را در شبکه‌های علمی کشور و در راستای مشارکت مؤثر در برنامه‌های علمی به‌کار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته