دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 10:40
در یک پژوهش مطرح شد؛

مدیریت فرایند کسب‌وکار

مدیریت فرایند کسب‌وکار
مدیریت فرایند کسب‌وکار با داشتن الگو‌های متعدد موردنیاز سازمان‌ها، روشی یکپارچه و نظام‌مند را برای طراحی، اجرا و مدیریت فرایند‌های کسب‌وکار سازمان‌ها ارایه می‌کند.
کد خبر : 915034

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عملکرد مالی سازمان قسمتی از اثربخشی کلی سازمان است که شاخص‌های مالی و عملیاتی را در بردارد و ازآنجا که سلامتی افراد جامعه در گرو داشتن مراکز درمانی و بهداشتی با سطح کیفی مناسب و مجهز به آخرین فناوری‌ها است، وجود مشکلات و چالش‌های مالی باعث خواهد شد تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پزشکی نتوانند در ارایه خدمات مطلوب موفق باشند. 

درباره این موضوع پژوهشگران مطالعه‌ای انجام داده‌اند، در این پژوهش مطرح می‌شود که ایجاد یک چارچوب مناسب برای مدل فرایند کسب و کار، کار ساد‌ه‌ای نیست و کسب و کار‌های موفق باید توانایی اطمینان از هماهنگی دقیق بین فرایند‌های کسب‌وکار و طرح‌های فناوری اطلاعات را داشته باشند.

* فرایند مدیریت کسب‌وکار

به زعم پژوهشگران این پژوهش برای اینکه بتوانیم به سطح مناسبی از کیفیت خدمات برسیم لازمه آن چاره اندیشی راهکار‌هایی به‌منظور بهبود عملکرد مالی این مراکز است. ازاین‌رو لزوم حل این چالش از الزامات پویایی وا رتقای سطح سلامت عمومی افراد است.

در این پژوهش آمده است که خودکارسازی فرایند‌ها و استفاده از روش‌شناسی استاندارد برای طراحی فرایند‌ها در سازمان‌های بزرگ، منجر به دستیابی به اهداف راهبردی کسب‌و‌کار نظیر کاهش هزینه کل، کنترل ریسک و حفاظت از مالکیت‌های ذهنی می‌گردد.  مدیریت فرایند کسب‌وکار با داشتن الگو‌های متعدد موردنیاز سازمان‌ها، روشی یکپارچه و نظام‌مند را برای طراحی، اجرا و مدیریت فرایند‌های کسب‌وکار سازمان‌ها ارایه می‌نمایند.

فرایند مدیریت کسب‌وکار با اثرگذاری بر مدیریت عملکرد سازمان موجب افزایش عملکرد کلی سازمان می‌شود

این پژوهش مطرح می‌کند که در هریک از فرایندها افراد و سامانه‌ها نقش دارند، فرایند مدیریت کسب‌وکار با اثرگذاری بر مدیریت عملکرد سازمان موجب افزایش عملکرد کلی سازمان می‌شود. این سیستم با هدف خودکارسازی گردش کار فرایند‌های سازمانی و امکان ایجاد پایش و مدیریت فرایند‌ها ارایه شده است.

اینگونه سامانه‌ها سعی دارند تمام چرخه حیات فرایند‌ها را از زمان تعریف و مدل‌سازی تا زمان اجرا و بهینه‌سازی تحت ابزار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات مدیریت کنند.

این پژوهش در ادامه به این مهم می‌پردازد که این فرایند به‌طور قابل توجهی بر همکاری زنجیره تامین و عملکرد سازمانی موثر است و به زنجیره تامین به‌عنوان واسطه بین فرایند کسب‌وکار و مزیت مشارکتی است.

* مهمترین ابزار دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان

از نظر این پژوهش محیط رقابتی و پویای کسب‌وکار، پیوسته سازمان‌ها را با چالش‌ها و فرصت‌های مختلف روبرو می‌سازد. برای کسب موفقیت در چنین شرایطی، سازمان‌ها نیازمند چابکی هر چه بیشتر هستند و لازمه چابکی، شناخت، تحلیل و شفاف‌سازی فرایندها است. در حقیقت فرایندها، چون شبکه‌های عصبی دربدن انسان، مهمترین ابزار دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان هستند.

در ادامه این پژوهش آمده است که انسان‌ها را به خوبی سیستم‌ها درگیر کسب‌وکار نموده و وظایف نقش‌ها و ارتباطات را تعریف می‌نمایند؛ بنابراین همانند سایر دارایی‌های سازمان، نیاز به بهبود و مدیریت مداوم دارند.

مدیریت فرایند کسب و کار و عملکرد مالی

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که چرخه شناخت شفاف‌سازی، طراحی، استانداردسازی و نظارت مستمر بر اجرای فرایندها با بهره‌گیری از انواع روش‌های مدیریتی از مهمترین دغدغه‌های مدیران امروزاست. از طرفی به نظر می‌رسد تدابیری که به تدریج و با هدف تغییر در یک سازمان فرایندگرا اجرا می‌شود، نیاز به یک رویکرد خاص در بخش عمومی، بر اساس کار دائمی در مورد تغییرات فرهنگ سازمانی دارد.

در تحقیقی در این زمینه شاخص‌های موثر این متغیر شناسایی شده است که در بین این شاخص‌ها مشتری‌گرایی، برتری سازمانی، مسئولیت‌پذیری و کارگروهی دیده می‌شود.

* عوامل موثر بر عملکرد شغلی

به‌زعم محققان این پژوهش مدیریت فرایند کسب‌و‌کار در این سازمان‌ها، شامل یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی، گروه‌های کار و مشتریان است؛ مدیریت فرایند کسب‌وکار بر عملکرد شغلی موثر بوده و موجب بهبود فرایند‌ها در سازمان می‌شود.

مدیریت فرایند کسب‌وکار بر عملکرد شغلی موثر بوده و موجب بهبود فرایند‌ها در سازمان می‌شود

در این پژوهش به این مهم اشاره شده است که برای جلوگیری از اتلاف منابع و صرفه‌جویی در آن و جلوگیری از پرت و هدر رفت منابع در سازمان‌ها ارایه خدمات با کیفیت مناسب می‌توان با استفاده از فرایند مدیریت کسب وکار اقداماتی را در راستای کاهش چالش‌های منابع مالی انجام داد.

* تعریف داشبورد در سازمان

بر مبنای نتایج حاصل از این پژوهش مشخص شد که مدیریت فرایند کسب‌وکار بر عملکرد مالی موثر است. مدیریت فرایند کسب‌و‌کار یک رویکرد ساختارمند است که وظایف ماشین‌ها، افراد و تعاملات میان آنها را در قالب فرایند، مدل می‌کند.

این پژوهشگران در ادامه می‌نویسد؛ نرم‌افزار‌های مدیریت فرایند کسب‌وکار برای کاربران، یک واسط داشبورد مانند ایجاد می‌کند که این داشبورد، امکان احاطه بر عملیات کل سازمان بدون در نظر گرفتن مرز‌های دپارتمانی را فراهم می‌سازد.

این پژوهش در ادامه به این مهم می‌پردازد که داشبورد، شامل همه برنامه‌های کاربردی فرایند‌ها و پایگاه داده‌های مرتبط با این برنامه‌ها است و امکان دسترسی به داده‌های مربوط به تعاملات میان انسان و ماشین را فراهم می‌کند؛ که به‌دست آوردن این اطلاعات از سیستم‌های اطلاعاتی موجود، یعنی سیستم‌های اطلاعاتی و نرم‌افزار‌های جزیره‌ای، در دپارتمان‌ها یا سیستم‌هایی که در پلتفرم‌های مختلف هستند، بسیار مشکل است.

تحقیقات این پژوهش در پایان به این مهم اشاره می‌کند که یک سیستم مدیریت فرایند کسب‌و‌کار شامل ابزاری برای مدل‌سازی و تحلیل داده‌ها، برنامه‌های یکپارچه‌سازی اطلاعات با قوانین کسب‌و‌کار، پایش و بهینه‌سازی فعالیت‌ها است.

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «مدیریت فرایند کسب و کار و عملکرد مالی» به کوشش امین رضا نبی‌زاده (کارشناس ارشد مدیریت دولتی بودجه و مالیه عمومی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه)، علیرضا نوبری (استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی) تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته