دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

شناسایی ۸۰ هزار دانش‌آموز خارج از مدرسه در طرح شهید محمودوند

شناسایی ۸۰ هزار دانش‌آموز خارج از مدرسه در طرح شهید محمودوند
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شناسایی ۸۰ هزار دانش‌آموز خارج از مدرسه در سن ۶ تا ۱۱ سال انجام شده است، گفت: علت اینکه چرا دانش‌آموزان را در مدرسه ثبت نام نکردند، با مراجعه فیزیکی به در منزل مشخص کردیم.
کد خبر : 914995

حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره بازماندگان از تحصیل، اظهار کرد: مسئولیت موضوع بازماندگان از تحصیل تنها برعهده وزارت آموزش و پرورش نیست و دستگاه‌های مختلف درگیر این موضوع هستند.

370 مدرسه فقط با یک دانش‌آموز تشکیل می‌شود

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در دورافتاده‌ترین نقاط کشور حضور دارد، تصریح کرد: در اقصی‌نقاط کشور حدود 10 هزار مدرسه زیر 10 نفر داریم و 370 مدرسه فقط با یک دانش‌آموز تشکیل می‌شود. پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی با یک استاندارد قابل قبول حدود 98 درصد است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ابراز کرد: اگر ما یک دانش‌آموز در خارج از مدرسه داشته باشیم، باید از لفظ بازمانده از تحصیل دوری کنیم، بهتر است از اصطلاح کودکان خارج از مدرسه استفاده کنیم. تعدادی از کودکان که در سن تحصیل 6 تا 11 سالگی هستند؛ اما بنا به دلایل مختلف اکنون در مدرسه حاضر نیستند را باید ابتدا شناسایی کنیم و سپس علت عدم ثبت‌نام در مدرسه را جویا شویم.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه شناسایی چهره‌به‌چهره 80 هزار دانش‌آموز خارج از مدرسه در سن 6 تا 11 سال انجام شده است، ادامه داد: علت اینکه چرا دانش‌آموزان در مدرسه ثبت نام نکردند را مشخص کردیم. این 80 هزار دانش‌آموز بخشی از افراد 6 تا 11 ساله‌‌ای هستند که تحت عنوان بازماندگان از تحصیل شناخته می‌شوند.

عدم ورود 196 هزار دانش‌آموز در مهر مشخص شد

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 196 هزار دانش‌آموز 6 تا 11 ساله در مهر وارد مدرسه نشدند، اظهار کرد: دلایل بسیار متعددی برای عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان وجود دارد؛ برخی از آن‌ها بعد از شروع سال تحصیلی به مدرسه مراجعه کردند و از تعداد مذکور کاسته شد و برخی از آن‌ها مهاجرت کرده بودند.

طریفی حسینی با بیان اینکه برخی از افراد برای ثبت نام در مدرسه مشکلات سه‌جلدی داشتند، ابراز کرد: تاریخ تولد و جزئیات مرتبط با شناسنامه برخی از دانش‌آموزان دستخوش تغییرات می‌شود که در سامانه درج نمی‌شود؛ لذا زمانی‌که برای کسب آمار اقدام می‌کنیم، این افراد به عنوان افرادی که در مدرسه نیستند، مشخص می‌شود.

به‌روزرسانی اطلاعات دانش‌آموزان اهمیت دارد

وی ادامه داد: زمانی‌که دانش‌آموزان فوت می‌کنند، به دلیل تاخیر در به‌روزرسانی اطلاعات ثبت احوال جزء افراد خارج از مدرسه محسوب می‌شوند، در صورتی‌که این آمار صحت ندارد. برخی دیگر از دانش‌آموزان نحیف هستند و خانواده تصمیم می‌گیرد با یک سال تاخیر فرزند خود را ثبت نام کند؛ بنابراین باید آمار دانش‌آموزان خارج از مدرسه به‌درستی بررسی شود تا از صحت آن اطمینان حاصل کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر دلایل موجه مانند مهاجرت، آمار مرگ و میر را از تعداد بازماندگان از تحصیل بکاهیم، درمی‌یابیم که کم‌تر از 150 هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی داریم که بنا به دلایل مختلف به‌موقع ثبت‌نام نمی‌کنند.

طریفی حسینی با بیان اینکه نقطه خاصی را در طول سال برای اعلام بازماندگان از تحصیل مشخص کنیم، ابراز کرد: از آنجایی‌که آمار بازماندگان از تحصیل در چند ماه اخیر با هم‌اکنون متفاوت است، باید تاریخ مشخصی را تعیین کنیم تا بتوانیم تعداد بازماندگان را در آن تاریخ مشخص به اطلاع همگان برسانیم.

مراجعه فیزیکی در منازل با جدیت دنبال می‌شود

وی با اشاره به طرح شهید محمودوند، تشریح کرد: همکاران در این دوره به‌صورت مستمر در قالب طرح شهید محمودوند به درب منزل افراد مراجعه می‌کنند، شناسایی چهره‌به‌چهره را انجام می‌دهند و علت عدم ثبت نام در مدرسه را مشخص می‌کنند. اگر خانواده‌ای برای عدم ثبت نام فرزند خود در مدرسه عذر موجهی نداشته باشد توسط نهادهای قضایی مورد بازجویی قرار می‌گیرند. این نهادها حتی می‌توانند خانواده را مکلف کنند تا فرزند خود را در مدرسه ثبت نام کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از نظر ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه هیچ‌گونه مشکلاتی وجود ندارد و حتی در مناطق صعب‌العبور و دانش‌آموزان با معلولیت شدید ذهنی تمهیداتی اندیشیده شده است. مراجعه فیزیکی در منازل را داریم و علت را تشخیص می‌دهیم؛ مسئله بازماندگی از تحصیل آنقدری که در رسانه‌ها ضریب پیدا می‌کند، واقعیت ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته