دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1395 - 15:49
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تخصصی رؤسای پارک‌های علم و فناوری:

ترکیه علاقه‌مند به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان مشترک با ایران است/ دولت مشکلات در اعتبارات پارک‌های علم و فناوری را جبران می‌کند

پنل دوم بیست و پنجمین نشست تخصصی رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور بعد از ظهر امروز با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و رؤسای پارک‌های علم و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.
کد خبر : 91485

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی،‌ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تبریک فرا رسیدن ماه رمضان گفت: «برگزاری این نشست‌ها با توجه به اقدامات پارک‌ها، مراکز رشد، دانشگاه‌ها، علم، ثروت، دانش و غیره بسیار خوب است. بحث کمیت پارک‌ها مطرح نیست، بلکه مسیر دانش،‌ تولیدات داخلی و صادرات کالاهای این پارک‌هاست که باید به آنها توجه شود.»


او ادامه داد: «شرکت‌های مستقر در پارک‌ها باید برند داشته باشند، اما این برندسازی برنامه، مدیریت، ساختار، نیروی انسانی و آموزش می‌خواهد.»


فرهادی با اشاره به نشست با مسئولان آموزش عالی ترکیه گفت: «در نشست با مسئولان آموزش عالی و رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور ترکیه،‌ آنها بسیار علاقه‌مند به راه‌اندازی شرکت‌های مشترک با ما بودند. هرچند پارک‌های آنها تولیدات خیلی خوبی دارد، اما کیفیت شرکت‌های ما از آنها بیشتر است. حداقل 20 درصد تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری باید مرز دانش و بنیادی باشد.»


وزیر علوم افزود: «در زمینه به دست آوردن فناوری‌های و تولیدات قوانین مناسبی تدوین و ابلاغ شده است. اما باز هم جای قوانین تسهیل‌کننده برای فعالیت این شرکت‌ها وجود دارد و دولت نیز حمایت می‌کند. برای مثال یکی از آنها راه‌اندازی صندوق‌های پژوهش و فناوری است. شرکت‌های مستقر در پارک‌ها باید مسائل و مشکلات‌شان به صورت مداوم پیگیری و حل و فصل شود.»


فرهادی گفت: «حلقه مفقوده پارک‌های علم و فناوری، عرضه محصولات آنها به بازارهای جهانی است که شرایط پسابرجام این امکان را فراهم ساخته است. در حال‌حاضر 140 طرح تحقیقاتی مشترک با کشورهای دیگر در حال انجام است که اکثر آنها بعد از پسابرجام به تحقق پیوسته است.»


فرهادی با اشاره به پیوند پارک‌ها و دانشگاه‌ها افزود: «در حال‌ حاضر این ارتباط خوب است، اما باید پارک‌ها کمک کنند تا دانشگاه‌ها در مسیر کارآفرینی حرکت کنند. اگر سال گذشته محدودیت‌ها و مشکلات در اعتبارات وجود داشته است مطمئنا امسال براساس چیزی که دولت وعده داده است، جبران می‌شود.»


او به طرح اصلاح حقوق اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: «ما برای اصلاح حقوق اعضای هیات علمی نیاز به قانون داریم که در این زمینه اقدامات شروع شده است و کارگروه‌ها نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. بنابراین امیدواریم تا پایان سال با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی این طرح نیز اصلاح شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته