دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دلیل انتخاب نام نوبل ایرانی برای جایزه البرز از زبان وزیر علوم

دلیل انتخاب نام نوبل ایرانی برای جایزه البرز از زبان وزیر علوم
وزیر علوم درباره دلیل انتخاب جایزه البرز به‌عنوان نوبل ایرانی توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر : 914676

محمدعلی زلفی گل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به جایزه البرز گفت: دلیل اینکه به این جایزه، نوبل ایرانی می‌گویند این است که مانند نوبل، منشأ آن وقف است و انتخاب آن بسیار جدی، هدفمند و علمی و بر اساس معیار‌های انتخاب بسیار حساب شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تولید علم و دانش‌افزایی برای نسل جوان نیز عنوان داشت: به لطف خداوند و حرکت جامعه فهیم، فرهیخته و فرزانه دانشگاهی ما شاهد این هستیم که در عرصه‌های مختلف علمی، پزشکی، فناوری‌های نظامی و انتظامی، خدمات مختلف علمی توانستیم به توفیقات جدی دست پیدا کنیم به گونه‌ای که مقام معظم رهبری در برنامه سال جدید اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فناوری کردند و یک نمونه از آن همین وعده صادق بود که اتفاق افتاد و این نتیجه علم و فناوری حاصل از دانشگاه‌ها و استادان ما بوده است.

وی در خصوص برنامه‌های وزارت علوم برای به حداقل رسیدن مهاجرت نخبگان گفت: برای جذب نخبگان در داخل کشور، باید جاذبه ویژه‌ای را ایجاد کنیم که در این زمینه چند اقدام انجام دادیم، برای مثال آیین نامه جدید استخدام نخبگان به عنوان عضو هیئت علمی را بنیاد علمی نخبگان به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد و مصوب شد که از این به بعد افراد نخبه‌ای که بنیاد ملی نخبگان معرفی کند، خارج از فراخوان جذب هیئت علمی می‌شوند.

زلفی گل ادامه داد: بورس صنعت را تعریف کردیم که از این به بعد صنایع مختلف رتبه‌های برتر را بورس می‌کنند که نگران شغل آینده خود نباشند.

وی افزود: با توافقنامه‌ای که با بنیاد علمی نخبگان توافق کردیم سال گذشته ۱۳۸۰ نفر از برترین‌ها را بورس کردند که اثهم در دوران تحصیل بتوانند استفاده کنند و هم ما در وزارت علوم زمینه به کار گیری آنها را به عنوان عضو هیئت علمی را انجام دهیم.

وزیر علوم گفت: در سازمان امور اداری استخدامی آیین‌نامه‌ای در هیئت دولت مصوب شد که نخبگان به دستگاه‌های اجرایی معرفی بشوند و از حقوق و مزایای ویژه‌ای برخوردار هستند. طرح استاد محور را برای اولین بار اجرایی کردیم که دانشجویان رتبه‌های برتر و استعداد‌های درخشان در صورتی که عنوان پایان نامه آنها در راستای نیاز‌های جامعه باشد به طور مستقیم برای مراتب بالاتر پذیرفته می‌شوند.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ای از اقدامات را به کار گرفتیم که بتوانیم جاذبه لازم را برای حضور نخبگان خود در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته