دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1403 - 13:29

اسبقیان: وزارت ورزش در امور مدیریتی سرخابی‌ها دخالت ندارد/ میراسماعیلی مشکلی حقوقی ندارد/ با فساد در هر سطحی مبارزه می‌کنیم

اسبقیان: وزارت ورزش در امور مدیریتی سرخابی‌ها دخالت ندارد  میراسماعیلی مشکلی حقوقی ندارد  با فساد در هر سطحی مبارزه می‌کنیم
معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: معاونت فرهنگی وزارت ورزش زیر مجموعه معاونت قهرمانی شد که در مورد فعالیت‌های آن تصمیم‌گیری‌هایی شده است.
کد خبر : 914571

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شروین اسبقیان در نشست خبری امروز خود عنوان کرد: نام یاد شهید رئیسی همواره در ویترین افتخارات جمهوری اسلامی به‌ویژه در حوزه ورزش به یادگار خواهد ماند  جامعه ورزش خدمات ارزشمند ایشان را هرگز فراموش نخواهد کرد.

وی ادامه داد: توضیحاتی می خواستم در مورد معاونتی که حضور دارم داشته باشم. می خواهم نظر دوستان را جلب کنم که با دستور مقامات وزارت حوزه فرهنگی به زیر مجموعه معاونت قهرمانی قرار گرفته است. اینکه چه اتفاقاتی در حوزه فرهنگی دنبال می کنیم مشخص شده است. تدوین دستورالعمل‌ها و اختصاصی در حوزه فرهنگی و رزشی را پیگیری کردیم از جمله نحوه اداره کانون هواداران باشگاه های حرفه ای، نحوه تشکیل واحد های فرهنگی باشگاه های ورزشی کشور و همچنین الزامات فرهنگی و اخلاقی قراردادهای ورزشی که بسیار حائز اهمیت است، مورد پیگیری جدی قرار گرفته است.

اسبقیان تاکید کرد: رویدادهای فرهنگی که مورد تاکید مقامات عالی وزارت ورزش است به طور حتم پیگیری می شود. ارتقای روحیه پهلوانی در جامعه ورزش مورد تاکید معاونت فرهنگی است. فعالیت های مهمی هم در بخش فرهنگی در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

معاون قهرمانی ورزش تاکید کرد: قبلا معاونت فرهنگی ما با معاونت همگانی یکی بود اما در خبرها عنوان می شد که بعضا وزارت ورزش معاونت فرهنگی را حذف کرده اما من به عنوان کسی که بیش از 40 سال در ورزش کشور در بخش های مختلف حضور داشتم عرض می کنم نه تنها حوزه فرهنگی کوچک نشده و حذف نشده بلکه به لحاظ کارشناسی اهمیت آن بالا رفته است. موضوعات فرهنگی را بیشتر در بخش های باشگاه ها و فدراسیون ها دنبال می کنیم که این دو بخش ذیل معاونت قهرمانی قرار می گیرد. قطعا حرف شنوی باشگاه ها و فدراسیون های ورزشی از معاونت قهرمانی کارساز است. امروز که خدمت شما هستم در هر مجمعی که همکاران شما حضور دارید در پایان هر مجمع به رئیس فدراسیون جدید اعلام می کنم در دو شاخص مهم ارزیابی می کنیم. یک بخش فرهنگی و دو بخش قهرمانی. بنابراین معاونت قهرمانی اشراف دارد تا فعالیت های فرهنگی را رصد کند. این از شناخت اقای هاشمی به موضوعات فرهنگی کشور است. موضوعات فرهنگی در اولویت وزارت ورزش و منویات مقام معظم رهبری است.

اسبقیان تصریح کرد: برگزاری شورای عالی ورزش با حضور رئیس جمهور محترم در وزارت ورزش برای اولین بار در دولت سیزدهم اتفاق افتاد. تعیین تکلیف 3428 پروژه نیمه اتمام مورد توجه قرار گرفت و دستور به تمام شدن آنها داده شد. باید یاد آقای رئیسی را گرامی بداریم.تصویب برنامه ملی پیشرفت ورزش کشور یکی از مواردی بود که دکتر رئیسی تاکید داشتند تکلیف ورزش کشور مشخص می شود. آغاز فرایند تدوین آمایش سزمینی کشور. وقتی در آن جلسه رئیس جمهور سوال پرسید چقدر این آمایش طول می کشد دوستان گفتند 6 ماه. خدا ایشان را رحمت کند و گفت کاش یکی از این حوصله های شما را خداوند به من بدهد و این مقدارزیاد است و باید  زودتر انجام شود. در جمهوری اسلامی از ابتدا با همان فرمایش امام راحل (ره) حجت بر همه مسئولان آشکار شد. از همان جا به ورزش توجه شد اما در دوره آقای رئیسی نمی گویم کم نظیر اما به صراحت می گویم در طول تاریخ جمهوری اسلامی بی نظیر بوده است. همه اعزام ها و برنامه های ما باید پیوست فرهنگی داشته باشند. با پیگیری این مصوبات و اجرایی شدن آن حتما تغییرات اساسی را در رفتارها مشاهده خواهید کرد.

وی تاکید کرد: یک هزار و هشتاد و نه پروژه ورزشی با هزینه بالغ بر 5 هزار همت افتتاح شد و تصمیم هم گرفته شد پروژه جدید استارت نخورد. این می تواند به عنوان یک کار شاخص همواره مورد تاکید قرار گیرد.

معاون قهرمانی وزارت ورزش ادامه داد: حدود 25 سال بود که موضوع واگذاری سرخابی ها انجام نشد. آقای وزیر چندبار اعلام کرد اگر دستور ویژه شهید رئیسی نبود شاید الان این دو باشگاه واگذار نشده بود و بارها تاکید کرد وزارت ورزش نباید باشگاهداری کند. دستور تاسیس شهرک مدال آوران جزو تاکیدات رئیس جمهور انقلابی بود که به دستور فرمان رهبر انقلاب این موضوع را مورد تاکید قرارداد.

اسبقیان افزود: پیگیری لاحیه اصلاح ماده 5 قانون سرباز قهرمان پیگیری شد. تسویه با قهرمانان یکی از مواردی بود که در دوره دکتر رئیسی عزیزمان و پیگیری وزیر محترم انجام شد. در این دوره فقط سه بار آقای رئیس جمهور از قهرمانان ورزشی تکریم کردند و قول های مساعدی به آنها دادند. در خصوص استخدام قهرمانان هم 20 قهرمان ما استخدام شدند. ارائه تسهیلات سرباز قهرمان انجام شد. 71 نفر از قهرمانان ادامه تحصیل دادند.

وی تصریح کرد: وزیر ورزش در این دوره با قهرمانان دیدار چهره به چهره داشته است. با ورزشکاران و مربیان نمونه و نخبگان جلسات برگزار شده است. تدوین پیش نویس آیین نامه انصاف مالی با رویکرد کاهش و مدیریت هزینه در رشته های مختلف ورزشی به ویژه فوتبال مد نظر بوده است. در موضوع ترویج ایثار و شهدات هم در ورزش نام گذاری 40 مکان ورزشی به نام شهدا اتفاق افتاده است. 30 مورد اسم شهدا برای کاروان ها اتفاق افتاد. در حوزه ورزش قهرمانی در مجموع مدال های کسب شده برای ورزشکار مرد 3145 مدال از میادین کسب شده و مجموع مدال خانم ها 953 بوده است.

اسبقیان اضافه کرد: احیای ورزش پهلوانی و زورخانه ای در دستور کار قرار گرفت. آزاد سازی 1500 مکان ورزشی متعلق به دستگاه های اجرایی با محوریت استفاده برای عموم در دستور کار قرار گرفت.

اسبقیان در پاسخ به این سوال که آرش میراسماعیلی با توجه به رای دادگاه چرا هنوز در راس کار فدراسیون جودو است، گفت: اینکه وزیر ورزش اظهار بی اطلاعی کرده دقیق گفته است چون حکم جدیدی در مورد میراسماعیلی صادر نشده است. در سال 1402 رای قطعی صادر شده و عنوان محکومیت کاهش پیدا کرده و در واقع محکومیتی که منجر به محرومیت میراسماعیلی بشود چنین چیزی ابلاغ نشده و جرایمی شامل شده که انجام شده است. تا امروز از نظر ما ایشان محکومیتی نداشته است چون به ما ابلاغ نشده است. موضوع با جرایمی که نقدی بوده در همان سال تنزل پیدا کرده است.

معاونت قهرمانی وزارت ورزش در مورد نحوه واگذاری پرسپولیس و استقلال و ابهاماتی که وجود دارد، گفت: از سوی سازمان خصوصی سازی واگذاری قعطی انجام شده است و مشکل خاصی در روند این واگذاری نداریم. به امضای طرفین رسیده و تایید شده است. سازمان خصوصی سازی هم آن را تایید کرده است. پس از تایید صلاحیت خریداران سرخابی از سوی سازمان خصوصی سازی، مزایده رسمی برای 85 درصد سهام دو باشگاه در فرابورس آغاز و سهام آنها به فروش رفته است.

وی در جواب به این پرسش که با شهید شدن آقای رئیسی که حامی ورزش بودند و اکنون با نبود او دولت حامی اصلی ورزش را از دست داد، مراحل ساخت ورزشگاه جدید به کجا می انجامد و همچنین در مورد فدراسیون هایی که در المپیک نتیجه نمی گیرند چه برنامه ای دارد، گفت: البته که ورزش حامی اصلی خود را از دست داد اما ما معتقد هستیم که کار با قدرت و با جدیت در دولت دنبال می شود. به فضل الهی و با کمک هیئت دولت و پیگیری سختکوشانه وزیر و برکت وجود رهبر انقلاب در حمایت از ورزش مشکلی نخواهیم داشت. قطعا رئیس جمهور جدید باید روش و سیره آیت الله رئیسی را دنبال کند. جامعه ورزش یه حمایت های این شهید اعتقاد پیدا کرد. راه درست هم همین بود. رئیسی به ورزش توجه ویژه ای داشت. روند اجرای ورزشگاه جدید در حال دنبال شدن است و آقای هاشمی با جدیت این موضوع را دنبال می کند. تفاهم نامه مجموعه ورزشی انجام شده است. مصوبه شورای شهرسازی آن را تایید کرده است. هیچ مشکلی برای این پروژه وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: وزارت ورزش کار نظارتی خود را به طور جدی پیگیری می کند اما تصمیم گیری در مورد روسای فدراسیون ها مجامع هستند و ما همواره اعلام کردیم به تصمیمات مجامع احترام می گذاریم. آنها تک تک اعضای مجمع می توانند از رئیس فدراسیون سوال کنند و او هم ملزم به پاسخگویی است. اگر مورادی هم باشد وزارت ورزش یادآوری می کند.

اسبقیان در خصوص اینکه با فدراسیون ها برخورد می کنید یا خیر گفت: منظور شما را نمی دانم چیست اما برکناری در اختیار وزارت ورزش نیست.

اسبقیان در خصوص انتخابات فدراسیون تنیس گفت: یک مواردی هست که سیستم نظارتی خواست تا یکسری بررسی ها انجام شود و تا اواخر هفته جاری تاریخ مجمع تنیس اعلام می شود.

معاون قهرمانی وزارت ورزش در پاسخ به این سوال که در سه شهر اصفهان، تبریز و اهواز حضور بانوان در ورزشگاه ها فراهم نشد، آیا وزارت ورزش تلاشی برای حل این مشکل می کند، گفت: تصمیم گیری در مورد حضور خانمها در ورزشگاه ها در استان ها به عهده مسئولان استانی است. وزارت ورزش در هر صورت دنبال این است که کرامت خانم ها حفظ شود. مطمئنا دنبال این هستیم که حضور خانم ها با رعایت موازین قانونی که توسط شورای تامین استانها مصوب می شود انجام شود. قطعا وزارت ورزش باید شرایطی فراهم کند هم ارزش و هم کرامت  خانم ها حفظ شود.

اسبقیان همچنین در خصوص فساد در باشگاه مس رفسنجان که ای اف سی هم ورود کرده و آیا وزارت ورزش هم ورود می کند، گفت: قطعا آقای وزیر اعلام کرده که ما با فساد در هر سطحی باشد مبارزه می کنیم و قطعا وزارت ورزش نظارتی که بر باشگاه ها دارد حتما ورود می کند و اجزاه نمی دهیم ساحت مقدس ورزش کشور آلوده فساد و مسائل غیر اخلاقی و غیر اصولی شود. با جدیت هر با هر نوع فساد در هر سطحی برخورد می کنیم و پیگیری لازم انجام می شود.

معاون قهرمانی وزارت ورزش در ارتباط با ورزش ناشنوایان و نابینا که مورد بی مهری قرار گرفته اند و از سال 2017 تا الان حقوق خود را از صندوق نگرفته اند، اظهار کرد: اولا گزارشی تا امروز در این باره به دست من نرسیده است. دوستانی که این مورد را گفته اند به وزارت ورزش مراجعه کنند تا ببینیم دلیل پرداخت نشدن حقوق چه بوده و حتما از صندوق حمایت سوال می پرسیم که چرا حقوق ها داده نشده است. مطمئنا اگر چنین چیزی اتفاق افتاده باشد پیگیری های لازم را انجام می دهیم.

اسبقیان در مورد برگزاری جلسات فرهنگی با فوتبال به کجا انجامید، گفت: در بخش اول توضیحاتم گفتم که موضوعات فرهنگی در اولویت وزارت ورزش است. بحث نظام بندی فرهنگی ورزش تدوین شده و توسط وزیر ورزش به باشگاه ها و فدراسیون ها ابلاغ می شود. کمیسیون فرهنگی وزارت ورزش دو بار تشکیل شده و مصوبات خوبی داشته که قطعا می تواند در راستای بخش فرهنگی کشور موثر باشد. اداره کل فرهنگی ما هم به جد مسائل فرهنگی را دنبال می کند.

وی در خصوص تعداد اعضای کاروان ایران در المپیک و همچنین پاداش مدال آوران گفت: ما در دوره قبل دو رشته تیمی داشتیم که باعث شد تا تعداد نفرات افزایش پیدا کند. این دو رشته تیمی یک مدال محسوب می شدند. دلیل کاهش نفرات به این دلیل است. اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده است. در عوض ما برای اولین بار در قایقرانی و شمشیربازی تیم های ما راه پیدا کردند. ما معتقدیم حتما تلاش هایی باید انجام شود در دروه های بعدی والیبال و هندبال و بسکتبال ما راه پیدا کنند چون حق این رشته های ورزشی است. باید جانشین پروری داشته باشیم. صحبت هایی با رئیس جدید فدراسیون بسکتبال و هندبال داشتیم که در دوره های بعدی اتفاقات خوبی داشته باشد.

اسبقیان ادامه داد: در مورد پاداش قهرمانان جلسه مشورتی با مسئولان کمیته ملی المپیک و پارا داشتیم و با تصمیم جمعی و مشارکتی به یک نقطه مشترک برسیم و قطعا میزان پاداش قبل از المپیک اعلام می شود. ما وظیفه داریم که مشکلات معیشیتی ورزشکاران را رفع کنیم. در طول تاریخ ورزش کشور یک وزیر را ندیدم این همه با پیشکسوتان در مدت کم دیدار داشته باشد. آقای هاشمی هنوز یک سال شده که وزیر ورزش شده است اما اتفاقات خوبی را رقم زده و قطعا استمرار خواهد داشت.

معاونت قهرمانی وزات ورزش و جوانان در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و اینکه درحالی که فصل تمام نشد مدیریت باشگاه استقلال تغییر کرد و آیا مشورتی با وزارت ورزش در این باره شد یا خیر، عنوان کرد: لازم نمی بینیم که این اتفاق با هماهنگی ما انجام شود. اعضای هیئت مدیره دو باشگاه همواره باید تصمیم گیر باشند. حتی وقتی دو باشگاه در اختیار وزارت ورزش هم بود معمولا همین طور بوده. البته در گذشته را من نمی دانم اما در زمان آقای هاشمی همین طور بوده است. حالا که واگذار شده اصلا وزارت ورزش به مسائل دو باشگاه ورود نمی کند.

اسبقیان در مورد میزان پاداش به المپیکی ها با پارالمپیکی چقدر متفاوت است، گفت: آقای رئیس جمهور شهیدمان گفتند هر تسهیلاتی که برای ورزشکاران المپیکی گرفته می شود باید برای پاراالمپیکی ها هم در نظر گرفته شود. پس قطعا در تصمیم گیری نهایی همین اتفاق رخ می دهد.

وی در ارتباط با اینکه وزیر ورزش تاکید کرده اساسنامه فدراسیون ها باید تغییر کند و اگر این اتفاق رخ دهد آیا در مجامع قرار است نماینده وزارت حق رای داشته باشید یا خیر گفت: اجازه بدهید این موضوع  فرایندش تکمیل شود. تاکید هاشمی براین است که دخالت بر امور فدراسیون ها انجام نشود. وزارت ورزش و جوانان وظیفه دارد حمایت و نظارت بر فدراسیونها و کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک داشته باشد. آقای وزیر دخالتی در خصوص امور فدراسیون ها ندارد.

اسبقیان در مورد اینکه آیا از مطالبات ورزشکاران باقی  مانده یا خیر و همچنین در مورد عدم اعزام تیم موتای به یونان به دلیل عدم صدور ویزا گفت: ما این موضوع را پیگیری می کنیم. شاید برخی پیگیری ها از سوی مسئولان دست اندرکار به جدیت انجام نمی شود و گاهی سفارتخانه ها درست پیگیری نمی کنند. بچه های موتای به موقع کار را انجام دادند اما ظاهرا ویزا به موقع صادر نشده است.

وی در مورد حق پخش تلویزیونی گفت: جلسات متعددی برگزار شده است و خود وزیر به جدیت در حال دنبال کردن است و این حق باشگاه ها است. اگر می خواهیم باشگاه ها سرپا باشند باید حق پخش دنبال شود. این موضوع را وزارت ورزش به طور جدی در حال پیگیری است.

معاونت وزارت ورزش در خصوص مشکل وحید مرادی نایب رئیس فدراسیون والیبال در دبی گفت: این یک موضوع شخصی است که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد اما اگر هر کاری که وزارت ورزش باید بکند حتما با هماهنگی فدراسیون والیبال انجام می شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته