دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1403 - 10:47

جام تختی و تورنمنت رنک‌دار بوداپست در راه است؛ دوبنده‌های بی‌صاحب در تیرانا

جام تختی و تورنمنت رنک‌دار بوداپست در راه است؛ دوبنده‌های بی‌صاحب در تیرانا
در آستانه برگزاری جام تختی و اعزام تیم‌های منتخب آزاد و فرنگی ایران به تورنمنت مجارستان، هنوز تکلیف ملی‌پوشان چند وزن ایران در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی مشخص نشده است.
کد خبر : 914362

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رقابت‌های جام تختی کشتی آزاد طی امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه) در زنجان برگزار می‌شود. حدودا یک هفته بعد از آن نیز، هر دو تیم آزاد و فرنگی ایران راهی مسابقات رنکینگ‌دار مجارستان خواهند شد و این درحالی است که تکلیف تیم اعزامی به المپیک، صرفا در بوداپست مشخص می‌شود.

تا امروز رحمان عموزاد در ۶۵ کیلو، یونس امامی در ۷۴ کیلو، امیرعلی آذرپیرا در ۹۷ کیلو و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد حضورشان در المپیک را قطعی کرده‌اند و در رشته فرنگی هم علیرضا مُهمدی در ۸۷ کیلو، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلو و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم راهی المپیک خواهند شد؛ بنابراین در وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد، ۶۰، ۶۷ و ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی هنوز ملی‌پوشان المپیکی انتخاب نشده‌اند که رقابت کشتی آزاد به نظر بین حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور خواهد بود که طبق چرخه اعلامی قبلی از سوی فدراسیون کشتی، اگر یزدانی بتواند در بوداپست نشان دهد از آمادگی لازم برای حضور در المپیک برخوردار است، خودش ملی‌پوش خواهد شد.

البته باید دید اعلام آمادگی رسمی کامران قاسم‌پور برای رقابت در ۸۶ کیلوگرم که طی روز‌های گذشته اتفاق افتاد و او صراحتا اعلام کرد آماده رقابت با هر حریفی و در هر مسابقه‌ای است، شرایط جدیدی را در این وزن حاکم خواهد کرد؟

در کشتی فرنگی هم رقابت مهدی محسن‌نژاد -امیررضا ده‌بزرگی در ۶۰ کیلو، محمدرضا گرایی -سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلو و محمدعلی گرایی – محمدرضا مختاری در ۷۷ کیلو تعیین‌کننده ملی‌پوش المپیکی است. البته در ۷۷ کیلوگرم باتوجه به فرصت تازه‌ای که به گرایی و مختاری داده شده، اگر یکی از آنها صاحب نشان طلای تورنمنت بوداپست شود که البته باتوجه به نفرات ثبت‌نامی در این رقابت‌ها، کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد، رقابت انتخابی بین طلایی تورنمنت مجارستان و امین کاویانی‌نژاد نفر اول چرخه ۷۷ کیلوگرم، ملی‌پوش ایران در پاریس را تعیین خواهد کرد.

اما کادرفنی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی، علاوه بر ۱۱ ملی پوش اعزامی به المپیک، باید تکلیف ۴ وزن غیرالمپیکی خود را برای حضور در مسابقات تیرانا مشخص کنند.

اتحادیه جهانی کشتی بنا دارد بعد از برگزاری مسابقات زیر ۲۳ سال جهان در آبان ماه سال جاری در آلبانی، رقابت‌های جهانی اوزان غیرالمپیکی را نیز در همین کشور برگزار کند.

کشوری که سال گذشته به تیم‌های امید ایران ویزا نداد، اما این بار باتوجه به بحث برگزاری جهانی بزرگسالان، طبعا فدراسیون کشتی رایزنی‌های خود را برای حضور در این پیکار‌ها از مدت‌ها قبل با UWW آغاز کرده است.

پویا دادمرز در ۵۵ کیلوگرم تنها فرنگی‌کاری است که حضورش در جهانی اوزان غیرالمپیکی را قطعی کرده است. او در بوداپست هم محک خواهد خورد.

در ۶۳ کیلوگرم باتوجه به عملکرد ایمان محمدی در تورنمنت‌های خارجی، به نظر اکنون شانس میثم دلخانی برای حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی بیشتر از محمدی است. دلخانی که سال ۲۰۲۱ قهرمان این وزن جهان شده، در بوداپست کشتی خواهد گرفت. ایمان محمدی هم احتمالا نماینده این وزن ایران در مسابقات زیر ۲۳ سال جهان خواهد بود تا هر دو کشتی‌گیر با هم به آلبانی بروند.

در ۷۲ و ۸۲ کیلوگرم هنوز هیچ یک از مدعیانی که در مدت اخیر در مسابقات محک خورده‌اند، نظر صددرصدی کادرفنی را جلب نکردند. به نظر می‌رسد دانیال سهرابی که سال گذشته در وزن ۷۲ کیلوگرم در مسابقات جهانی کشتی گرفت و نماینده ۶۷ کیلوگرم ایران در بازی‌های آسیایی هم بود، اگر در بوداپست کشتی قابل قبولی بگیرد، از بخت بیشتری برای عضویت در تیم اعزامی به آلبانی برخوردار باشد.

در ۸۲ کیلوگرم که سال گذشته علیرضا مُهمدی ایران را صاحب نشان نقره جهانی کرد و بعد از آن خودش به وزن المپیکی ۸۷ کیلوگرم رفت و حالا باید در المپیک کشتی بگیرد، باید دید کدام کشتی‌گیر می‌تواند صاحب دوبنده تیم ملی در آلبانی شود.

در کشتی آزاد تکلیف برخی اوزان برای حضور در تیرانا مشخص شده، امیرمحمد یزدانی در ۷۰ کیلو و محمد نخودی در ۷۹ کیلوگرم طبق چرخه ملی‌پوشان این دو وزن ایران در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی هستند.

در ۶۱ کیلوگرم، اما رضا اطری که گزینه اصلی بود، در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد قابل قبولی نداشت و درحالیکه عنوان شده در جام تختی کشتی نخواهد گرفت، باید دید کادرفنی تیم ملی چه تصمیمی درباره ملی‌پوش این وزن خواهد گرفت؛ برای نفر اول جام تختی و اطری مسابقه انتخابی برگزار می‌شود و یا اینکه نفر برتر جام تختی ملی‌پوش خواهد شد.

سرنوشت ملی‌پوش ۹۲ کیلوگرم کشتی آزاد هم به نوعی با انتخاب ملی‌پوش المپیکی ۸۶ کیلوگرم گره خورده است. اگر حسن یزدانی بعد از بوداپست حضورش در المپیک را قطعی کند، قطعا کامران قاسم‌پور به چرخه انتخابی این وزن اضافه خواهد شد و احتمالا با امیرحسین فیروزپور نفر اول چرخه ۹۲ کیلوگرم و شاید قهرمان جام تختی، برای دوبنده تیم ملی رقابت خواهد کرد.

درصورتی که کادرفنی تصمیم بگیرد به کامران قاسم‌پور هم فرصت رویارویی با حسن یزدانی را بدهد، اما فیروزپور از شانس زیادی برای حضور در آلبانی برخوردار است، شاید به مبین عظیمی قهرمان سال گذشته جوانان جهان که کارش را درچرخه المپیک در وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقات کشوری استارت زد و ناکام هم بود، هم فرصت داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته