دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌‎وگو با آنا مطرح شد؛

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان/ انتقال از پستانداران به انسان

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان  انتقال از پستانداران به انسان
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به تغییر رفتار آنفلوآنزای پرندگان و انتقال از پستاندارن به انسان این موضوع را برای جامعه جهانی نگران‌کننده دانست.
کد خبر : 914078

محمد دادرس رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزای پرندگان اظهار کرد: سوش(گونه) جدیدی از ویروس آنفلوآنزا با تغییر رفتار گزارش شده است به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت نیز هشدار خود را در این رابطه صادر کرد.

وی افزود: آنفلوآنزا یک ویروس سرمادوست است و به صورت طبیعی در زمستان فعالیت دارد، اما این توانایی و قدرت را پیدا کرده تا در فصول گرم سال نیز به فعالیت بپردارد.

دادرس بیان کرد: همچنین از آنجایی که ویروس تغییر کرده و سوش‌های جدیدی از آن گزارش شده است. ویروس آنفلوآنزا یک ویروس مشترک بین انسان و حیوان است. سوش جدید که H5N1 نام دارد قبلا از پرندگان به انسان منتقل می‌شد اما اکنون به پستاندارن منتقل شده و از آن طریق به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: دو نفر در آمریکا که یکی از آنها از کارکنان یک گاوداری بوده است و گفته شده از شیر گاو آلوده شده است به همین دلیل این اضطرار و ترس را ایجاد کرده که ویروس که ممکن است ویروس این توانایی را پیدا کند و از انسان به انسان منتقل شود، اگرچه هنوز این توانایی که ویروس از طریق انسان به یک انسان دیگر منتقل شود در آن یافت نشده است؛ اما مشخص شده که ویروس به گاو منتقل شده و از آن طریق به انسان منتقل شده است.

دادرس تأکید کرد: آمادگی برای مقابله با آنفلوآنزای پرندگان باید وجود داشته باشد، چرا که ویروس طی 15 سال گذشته تا امروز در حال تغییر بوده است. از سوی دیگر این ویروس در سال 1388 در جهان یک پاندمی ایجاد کرد و در نهایت با اقدامات کنترلی توانستیم جلوی آن را بگیریم.

وی یادآور شد: مخزن این ویروس به صورت طبیعی در میان پرندگان وجود دارد و در تمامی نقاط دنیا و از جمله جنوب شرقی آسیا موارد مختلفی از انتقال از طریق پرندگان به انسان گزارش شده است. اما تا امروز که انتقال انسان به انسان گزارش نشده است.

این مقام وزارت بهداشت تأکید کرد: هشدار سازمان جهانی بهداشت به این دلیل است که موارد انتقال از پستاندارانی که در کنار ما زندگی می‌کنند مشاهده شده و ممکن است این خطر را نزدیک ببینیم که اگر سوش جدید ویروس این توانایی را پیدا کرد تا از انسان به انسان منتقل شد سریع بتوان با اقدامات لازم با آن مقابله کرد.

وی بیان کرد: پیش از آمریکا مواردی در ویتنام و کامبوج  هم گزارش شده بود اما خوشبختانه هنوز در کشورهای منطقه موردی از این بیماری گزارش نشده است.

دادرس در رابطه با بیماری زایی این گونه جدید ویروس آنفلوآنزای پرندگان نیز گفت: این ویروس مانند دیگر موارد آنفلوآنزا است و تنها تغییر رفتار داده است.

این مقام وزارت بهداشت در رابطه با واکسن این آنفلوآنزا نیز گفت: ما برای ویروس اصلی آنفلوآنزا واکسن داریم اما وقتی این ویروس خود را تغییر می‌دهد، سه سوش اصلی آنفلوآنزا که در دنیا شایع هستند را در واکسن اصلی آنفلوآنزا ترکیب کردند، نوع جدید آن نیز چهارسوش شامل دو نوع آنفلوآنزایA  و دو نوع آنفلوآنزای B دارد. قدرت ایمنی زایی این واکسن یک‌ساله بوده و هر سال باید تزریق آن تمدید شوند. واکسن می‌تواند در برابر سوش‌ها موجود ایمنی ایجاد کنند اما ممکن است در برابر سوش‌های جدیدی که دائما در به وجود آمدن هستند از قدرت ایمنی‌زایی لازم برخوردار نباشند و بیماری‌های شدید ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: بهترین راه مراقبت با توجه به اینکه انواع آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی خودمراقبتی و راه‌های مقابله با بیماری‌های تنفسی دیگر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته