دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور:

«موردکاوی» محل تجلی و تجمیع علم و هنر در مدیریت است

«موردکاوی» محل تجلی و تجمیع علم و هنر در مدیریت است
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه «موردکاوی» محل تجلی و تجمیع علم و هنر در مدیریت است، گفت: تجربه‌نگاری می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای اعتمادسازی و ایجاد سرمایه اجتماعی باشد.
کد خبر : 914025

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، میثم لطیفی در نخستین همایش کاربرد موردکاوی در آموزش مدیران دولتی اظهار داشت: موردکاوی یک الگو و روش ترکیبی پژوهشی و آموزشی است و به همان میزان که یک روش پژوهشی کاربردی محسوب می‌شود، یک روش آموزشی جذاب و پر آموزه نیز است.

وی ادامه داد: برای موفقیت در موردکاوی به همان اندازه که کیفیت پژوهش مهم است کیفیت خروجی از حیث آموزندگی و تأثیرگذاری مهم است. در داوری کارهای موردنگاری شده باید از محدودیت‌های قالبی و شکلی مقاله‌نویسی‌ها دوری کنیم و اجازه دهیم حداکثر خلاقیت‌ها زمینه رویش داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزن یک موردنگاری به آن است که در دوره‌های آموزشی مدیران به کار آید، گفت: شاخص مشارکتی است. مورد نگاری برتر به استفاده آن در دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی مدیران است. لازمه رونق بازار موردکاوی آموزشی، تغییر الگوهای آموزشی یک‌طرفه به الگوهای آموزشی تعاملی است.

لطیفی خاطرنشان کرد: نباید تولید موردکاوی را در انحصار مدیریت خوانده‌ها قرار دهیم؛ راه گسترش تولید موردکاوی گسترش سفره موردکاوی برای حضور عالمان رشته‌های مختلف دانشگاهی و حضور صاحبان تجربه مدیریتی است. تولید و تقویت ادبیات موردکاوی و تجربه‌نگاری ضرورتی راهبردی برای تولید علم بومی مدیریت است.

وی بیان کرد: باید در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مدیریتی کرسی‌های مخصوص موردکاوی گسترش پیدا کند و موردکاوی را برای هیات علمی‌ها یک تخصص ضروری و همیشگی بدانیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: در دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم مدیران و کارمندانی داریم که به دلیل انباشت تجربه میدانی استعداد فراوانی برای موردکاوی دارند، باید به این گروه هم میدان بازی و نقش‌آفرینی بدهیم و مسیر ارتقا و تأثیرگذاری آنها را فراهم کنیم.

لطیفی گفت: موردکاوی باید مبنای تولید آثار هنری باشد در حوزه مدیران به همان میزان که موردکاوی بومی کم داریم تولید آثار هنری مبتنی بر شیوه مدیریت مدیران و رهبران هم کم داریم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: منبع و منشأ و خاستگاه تمام مکاتب مدیریتی تجربه و میدان و مسئله بوده است. برای رسیدن به تئوری‌های جدید و مشخصاً نظریات بومی چاره‌ای جز تمرکز بر مسئله‌های میدانی و بومی خودمان نداریم .

وی خاطرنشان کرد: دانشگاهیان باید بپذیرند راه تولید موردکاوی‌های آموزشی تراز نزدیکی به میدان و دست‌وپنجه نرم کردن با داده‌های دست‌اول میدانی است.

لطیفی با بیان اینکه هنوز فاصله با فناوری استخراج و استحصال موردکاوی از دل تجربه‌های انباشته داریم، گفت: رسیدن به فناوری برتر تجربه‌نگاری موردکاوی و موردنگاری ضروری است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: برای تربیت مدیران راهی نداریم تا دوره‌های آموزشی مدیران بر مبنای موردکاوی‌های به‌روز باشد؛ در این حوزه دانشگاه‌ها و استادان و اهل‌قلم تکلیف دارند تا برای تقویت این مسیر اقدام کنند.

وی گفت: مراکزی مثل مرکز آموزش مدیریت دولتی هم تکلیف مضاعف برای طراحی دوره‌های آموزشی مدیران مبتنی بر موردکاوی‌ها دارند. باید بپذیریم که یکی از بهترین راه‌های نگهداشت سرمایه انسانی دولت، تدوین هنرمندانه تجارب دانشی آنها است.

لطیفی خاطرنشان کرد: تجربه‌نگاری و موردکاوی برخلاف تصور اولیه ساده نیست و بهتر است بگویم بسیار دشوار است. موردکاوی نیازمند هنر روایت در کنار دانش فنی مسئله است که هنر موردکاوی آموزشی درگیر کردن احساسات و عواطف در یادگیری در کنار داده‌های دانشی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته