دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1403 - 13:39

تشخیص طلای آب شده اصل از تقلبی

تشخیص طلای آب شده اصل از تقلبی
همه افرادی که طلای آب شده را برای پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری می‌خرند دغدغه این را دارند که آیا طلای آب شده اصل است؟ به همین خاطر در این نوشته روش و نکات تشخیص طلای آب شده اصل از تقلبی را برای شما توضیح می‌دهیم.
کد خبر : 913992

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همه افرادی که طلای آب شده را برای پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری می‌خرند دغدغه این را دارند که آیا طلای آب شده اصل است؟ به همین خاطر در این نوشته روش‌ و نکات تشخیص طلای آب شده اصل از تقلبی را برای شما توضیح می‌دهیم. البته در نظر داشته باشید که با خرید طلای آب شده از سامانه‌های معاملاتی معتبر مانند این سایت، دیگر لازم نیست نگران اصالت طلای آبشده باشید؛ چرا که این سامانه‌ها تحت نظارت نهاد‌های نظارتی مثل اتحادیه طلا و جواهر فعالیت می‌کنند و با کسب مجوز، تعهد می‌دهند که طلای آب شده اصل را در اختیار شما قرار می‌دهند.

طلای آب شده چیست؟

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، طلای آبشده یا خام یکی از اشکال طلا است که به عنوان ماده اولیه ساخت طلاهای زینتی و کالایی سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. برای ساخت طلای آب شده، طلا‌های زینتی، شکسته یا شمش‌های قدیمی را در کارگاه‌های طلاسازی ذوب می‌کنند و بعد از حذف ناخالصی‌ها دوباره آن را قالب می‌‌گیرند.

طلای آب شده به شکل شمش‌های مکعبی در بازار وجود دارد و پلمپ نشده است که با استفاده از اطلاعات روی وکیوم مشخصات آن را متوجه شوید. پس چگونه تشخیص طلای آب شده اصل از تقلبی را انجام دهیم؟

تشخیص طلای آب شده اصل از تقلبی

برای تشخیص طلای آب شده باید میزان عیار آن را سنجید. عیار نشان‌دهنده خلوص یک قطعه طلا است و بالاترین عیار موجود در بازار ایرانی و جهانی عدد ۲۴ یا ۱۰۰۰ است. هرچه عیار یک قطعه طلا به ۱۰۰۰ یا ۲۴ نزدیک باشد، یعنی طلا خالص‌تر است. عیار طلای آب شده در ایران به طور معمول بین ۷۴۰ تا ۷۶۰ است.

برای استعلام اصالت و عیار طلای آب شده دو روش پیش رو دارید:

روش اول: استعلام انگ طلای آب شده

انگ طلای آب شده شماره‌ای است که پس از قالب‌گیری روی طلای آب شده حک می‌شود. این شماره که بین ۳ تا ۶ رقم است، حکم شناسنامه طلای آب شده را دارد و مشخصات آن را به شما نشان می‌دهد. روی بیشتر طلاهای آب شده کد انگ نوشته شده است؛ اما اگر نتوانستید آن را پیدا کنید بهتر است به فاکتور طلای آب شده خود مراجعه کنید. در یک فاکتور معتبر حتماً شماره انگ طلای آب شده و کارگاه آن قید شده است.

برای استعلام طلای آب شده می‌توانید از سامانه طلاین استفاده کنید. پس از وارد کردن کد انگ، این اطلاعات برای شما به نمایش در می‌آیند:

  • نوع طلا
  • عیار طلا
  • محل تولید
  • سریال طلا

زمانی که این اطلاعات را درباره طلای آب شده خود مشاهده کردید، یعنی طلای آب شده اصلی در دست دارید.

روش دوم: عیار سنجی مجدد از طلا

یکی دیگر از روش‌ها برای تشخیص اصالت طلای آب شده بردن آن برای عیار سنجی مجدد است. در این روش باید طلای آب شده خود را به همراه فاکتور به طلا سازی‌ها یا کارگاه‌های تولید طلا ببرید و از آن‌ها بخواهید طلا را مجددا عیار سنجی کنند. طلا سازان پس از ذوب کردن طلا، دوباره عیار آن را تعیین می‌کنند. توجه داشته باشید که ممکن است در فرایند ذوب کردنِ دوباره مقدار عیار آن یک یا دو خط کم‌تر شود؛ اما عیار اولیه و دومی نباید تفاوت فاحشی داشته باشد. اگر این تفاوت فاحش بود احتمالا طلای آب شده شما تقلبی است.

چگونه طلای آب شده اصل خریداری کنیم؟

تا به اینجا اشاره کردیم که چگونه می‌توانید از اصالت طلای آب شده خود مطمئن شوید. اما بیایید یک گام عقب‌تر برداریم و به شما بگوییم با در نظر گرفتن چه نکاتی می‌توانید مطمئن شوید طلایی که خریداری می‌کنید اصل است.

به سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید

برای خرید طلای آب شده مثل هر کالای گرانبهای دیگری حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. می‌دانید که در کشور ما می‌توانید طلای آب شده را به دو روش خریداری کنید: آنلاین و حضوری. در ادامه توضیح می‌دهیم فروشگاه‌های معتبر آنلاین یا حضوری طلای آب شده چه ویژگی‌هایی دارند.

فروشگاه‌های معتبر طلای آب شده

آبشده فروشی‌های معتبر حتما مجوز کسب و کار خود را از اتحادیه طلا و جواهر کسب کرده‌اند و هم‌چنین دیگر مدارک مورد نیاز مثل اطلاعات هویتی و جواز کسب را در مقابل چشم مشتریان قرار می‌دهند. هم‌چنین فروشگاه‌های معتبر در سامانه اتحادیه طلا و جواهر کشور قابل استعلام هستند. در نهایت این فروشگاه‌ها فاکتوری رسمی دارای مهر و امضای مشخص را برای شما صادر می‌کنند که در آن مقدار وزن طلا، عیار آن، انگ و کارگاه ساخت طلای آب شده و قیمت روز و لحظه‌ای طلا در آن‌ها ثبت شده است.

سامانه‌های معاملاتی معتبر

در ایران در سال‌های اخیر چندین سامانه برای خرید و فروش طلای آب شده راه‌اندازی شده‌اند. ویژگی‌های مهمی که در اعتبار سنجی این سامانه‌ها باید در نظر بگیرید این موارد هستند:

  • این سامانه‌ها بخشی برای مجوز‌های رسمی در سایت خود ارائه می‌کنند.
  • فرایند‌های خرید، فروش و روند تسویه این سامانه‌ها به طور مشخص در بخش قوانین و مقررات سایتشان وجود دارد.
  • قیمت طلای آب شده در این سامانه‌ها تفاوت فاحشی با قیمت طلا در بازار ندارد و بر اساس آن است.
  • آدرس اینترنتی این سامانه‌ها با https شروع می‌شود که یک پروتکل امنیتی مطمئن است.
  • پشتیبانی این سامانه‌ها سریع و در دسترس هستند.

حتما فاکتور برای طلای آب شده خود دریافت کنید

یکی دیگر از نکاتی که باعث می‌شود از اصالت طلای آب شده خود مطمئن شوید، فاکتوری است که پس از خرید از فروشنده دریافت می‌کنید. با داشتن فاکتور شما رسما و قانونا مالک قطعه طلایی می‌شوید که مشخصات آن قید شده است. مشخصاتی که در فاکتور باید قید شوند این موارد هستند:

  • نوع طلا
  • عیار طلا
  • وزن عیار طلا
  • قیمت قطعه طلا بر اساس عیار ۱۸
  • قیمت روز طلای ۱۸ عیار
  • سازنده طلا و کد انگ
  • تاریخ و ساعت فروش
  • مهر و امضای فروشنده

جمع‌بندی

در این نوشته به شما روش‌های تشخیص طلای آب شده اصل از تقلبی را توضیح دادیم و گفتیم که برای اصالت سنجی دو راه پیش رو دارید. یا کد انگ طلای خود را وارد سامانه‌های استعلامی کنید تا شناسنامه طلای آب شده خود را دریافت نمایید. راه دیگر این است که طلای آب شده خود را به همراه فاکتور به کارگاه‌های ذوب طلا بفرستید و از آن‌ها بخواهید دوباره آن را عیار سنجی کنند.

در انتها نیز نکاتی که می‌توانند به شما کمک کنند تا طلایی اصل را خریداری کنید را با شما مطرح کردیم. امیدواریم این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته