دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد؛

صدور اعلان قرمز برای یاسین رامین/ تخلفی از خرید واگن توسط شهرداری دریافت نشده است+ فیلم

صدور اعلان قرمز برای یاسین رامین  تخلفی از خرید واگن توسط شهرداری دریافت نشده است+ فیلم
سخنگوی قوه قضائیه گفت: تاکنون نزدیک به ۹۰ میلیون رأی از پرونده‌های قضائی در سامانه‌ای که به صورت عمومی منتشر خواهد شد، بارگذاری شده است. برای فراهم شدن این امکان نخستین موضوع، گمنام‌سازی مشخصات طرفین پرونده‌هاست.
کد خبر : 913985

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه ظهر امروز برگزار شد.

فقدان آیت‌الله رئیسی دردناک است

این مقام مسئول درباره رخداد حادثه بالگرد رئیس جمهور ابراز داشت: حادثه غمبار رحلت شهادت‌گونه مردمی و عزیز و صمیمی خودمان را که به اتفاق هیئت همراه وزیر خارجه مجاهد و امام جمعه محبوب تبریز و جمعی دیگر از یاران ایشان به شهادت رسیدند، خدمت ملت شریف و داغ‌دیده ایران و اصحاب رسانه و همکاران خود در دستگاه قضائی تسلیت عرض می کنیم چرا که  این شهید عزیز قریب ۴۰ سال از عمر خود را در راستای احقاق حقوق مردم سپری کردند و هرجا که بودند منشأ برکات عظیم شدند. امروز فقدان ایشان دردناک است. 

سخنگوی قوه قضائیه درباره جنایات جدید رژیم منحوس صهیونیستی در رفح گفت: این رژیم جنایتکار بچه‌های بی‌دفاع و کودکان بی پناه غزه را به خاک و خون کشیده است و  ضمن محکومیت آن، از جهانیان می خواهیم علیه این ظلم و ستمی که وجود دارد بپا خیزند.

وی در این نشست در خصوص رعایت اصل شفافیت در قوه قضائیه و موارد موجود در سند تحول قوه قضائیه درخصوص نمایش آرای محاکم قضائی برای عموم مردم گفت: اصل شفافیت در امور قوه قضائیه از اصول مسلم دستگاه قضائی است و تلاش می‌شود در همه امور شفاف‌سازی صورت پذیرد تا افکار عمومی بتواند بر عملکرد دستگاه قضائی نظارت کامل داشته باشد.   

ثبت ۹۰ میلیون رای در سامانه‌

جهانگیر افزود: برای انتشار عمومی آرای قضائی باید ملاحظاتی را در نظر گرفت. یک مسئله از این موارد ملاحظات قانونی است و برای لازم‌الاجرا شدن به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است. یک بخش نیاز به اصلاح قانون دارد و در سند تحول نیز تمهیداتی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های این مسئله در نظر گرفته شده. برخی از بخش‌های سند هم به اعتبارات و بودجه نیاز دارد. از آنجایی که قانونگذار در قوانین مختلف از جمله در ماده ۶۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری اعلام کرده که آرای صادرشده از سوی محاکم قضائی با سه شرط اجازه انتشار عمومی دارند، در سند تحول هم اعلام شده باید با حفظ محرمانگی، مخالف نبودن با عفت عمومی و توجه به منافع ملی آرای صادره منتشر شود.  

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: با توجه به حجم زیاد آرای موجود قضائی، باید به موارد مهمی توجه شود. تاکنون نزدیک به ۹۰ میلیون رأی در سامانه‌ای که قرار است در این خصوص ارائه خدمت کند بارگذاری شده است. برای فراهم شدن این امکان اولین موضوع گمنام‌سازی مشخصات طرفین پرونده‌هاست. علاوه بر این ممکن است با وجود حذف مشخصات هم امکان انتشار نباشد و به همین دلیل باید به همه موارد توجه شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای سند در طول دو سال پیشبینی شده ما امیدواریم در این مدت با رعایت ملاحظات قانونی و زیرساخت‌های لازم این امکان فراهم شود که مردم بتوانند به آرای قضائی دسترسی پیدا کنند، چون مهم‌ترین ویژگی این مسئله نظارت عالی افکار عمومی بر روی آرای قوه قضائیه است که می‌تواند در دراز مدت تاثیر خوبی روی شفافیت قوه قضائیه بگذارد و کاری کند که تمامی آرای صادره منطبق بر قانون باشند.

اقداماتی که با موضوع «شاهد فروشی» انجام شد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با «شاهد فروشی» که چندی پیش رئیس مرکز آمار قوه قضائیه به آن اشاره داشت، و اینکه قوه قضائیه چه اقداماتی برای جلوگیری از این پدیده انجام داده یا خواهد داد؟ گفت: بحث شهادت شهود یکی از ادله اثبات دعوا در نظام حقوقی است که جایگاه برجسته و رفیعی در نظام حقوقی ما دارد. در خیلی از کشور‌های دنیا این چنین نیست و این اندازه به شهادت شهود بها داده نشده است، ولی ما به عنوان بینه به آن توجه داریم.

وی افزود: در نظام حقوقی قبل از انقلاب، شهادت شهود قیمت داشت و تا میزانی افراد می‌توانستند شاهدین، شهادت دهند و از یک حد مشخص شهادت شهود پذیرفته نمی‌شد، اما به دلیل غیر اسلامی بودن آن، این امر اصلاح شد و می‌توانند در حقوق مدنی و کیفری متوسل به شهود شوند و جایگاه خاصی پیدا کرده است، اما احتمال سوء استفاده آن وجود دارد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: راه‌های مختلفی را دنبال کردیم و سامانه‌ای به عنوان سامانه ثبت اطلاعات شهود و مطلعین در دستگاه قضائی راه‌اندازی شده است. در این سامانه اطلاعات کسانی که شهادت می‌دهند، ثبت می‌شود و به قاصی هشدار می‌دهد که اجازه اخذ گواهی از شاهدین حرفه‌ای و پولی ندهد. این موضوع یکی از اقداماتی است که در راستای احقاق حقوق مردم و اتقان آرا انجام شده است. در لایحه‌ای اصلاحی که سازمان تعزیرات در این زمینه آماده کرده و در حال ارسال به مجلس است، برخورد با شهادت دروغ پیش بینی شده است تا مشکل شهادت دروغ برای همیشه در سیستم قضائی ما مرتفع شود.

جلوگیری از تصرفات غیرقانونی از مأموریت‌های قوه قضائیه است

وی در پاسخ به سوالی درباره کوه‌خواری در لواسان گفت: جلوگیری از تصرفات غیرقانونی از مأموریت‌های قوه قضائیه است و در این راه از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و کمک دستگاه‌های دیگر را هم گرفته است. همچنین رئیس قوه قضائیه سال‌های گذشته در این راه پیشتاز بوده و حتی تصرفات قوه قضائیه که در سال‌های قبل رخ داده بود را رفع تصرف کرد و قدم‌های بزرگی در این راه برداشته شد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بیش از ۲۰ هزار پرونده در خصوص اراضی ملی و منابع طبیعی رسیدگی شده و منجر به محکومیت بیش از ۲۰ هزار تن شده است. ۳۹۰۲ مورد بنا و مستحدثات غیرمجاز در نتیجه اجرای حکم قضائی تخریب شده است. از طرفی ۵۱۹۳ مورد اراضی ملی تصرف شده اعاده شده است.

جهانگیر گفت: گزارش‌های مطرح درباره کوه‌خواری در حوزه لواسان را پیگیری می‌کنیم.

تخلفی از خرید واگن توسط شهرداری دریافت نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره دریافت گزارشی مبنی بر تخلف یا جرم در راستای خرید واگن از سوی شهرداری واصل نشده یا نه گفت: تخلفی واصل نشده است.

«فساد در یک تیم فوتبال» به کجا رسید؟

جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره پرونده «فساد فوتبال» و اینکه در چه مرحله ای است گفت: در خصوص فساد فوتبال در رفسنجان باید بگویم در سال گذشته صندوق بازنشستگی صنایع مس ملی شکایتی علیه مدیران وقت باشگاه مس رفسنجان انجام شد و اتهاماتی متوجه افراد از جمله «جعل و سندسازی» و «خیانت در امانت» کرده بود، لذا در این پرونده بحث مجرمانه‌ای مطرح بود، بنابراین در دستگاه قضائی شروع به رسیدگی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پرونده در مرحله احضار متهمان فوق الذکر است، توضیح داد: نسبت به صدور تامین مناسب عمل خواهد شد و امیدواریم با تحقیقات در کمترین زمان لازم نتایج آن را به مردم اعلام کنیم. در این مسائل در حوزه فوتبال دو بخش وجود دارد؛ در یک بخش فدراسیون‌ها موظفند پیگیری کنند و دولت‌ها حق ورود ندارند، ولی در جایی که جرایمی رخ داده می‌توانیم ورود کنیم و این مسئله در همین راستا بوده است.

صدور اعلان قرمز برای یاسین رامین

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه حکم تبرئه «یاسین رامین» نقض شده و او  محکوم شده و در خارج از کشور است؟ گفت:  در خصوص همه کسانی که محکومیت پیدا می‌کنند و در خارج از کشورند، دستگاه قضائی اقداماتش را انجام می‌دهد.  در این پرونده بلافاصله وقتی حکم  قطعی شد، با پیگیری‌های صورت گرفته در ۲۶ ماه گذشته در اجرای احکام کارکنان دولت، اعلان قرمز در خصوص او صادر شد و بحث اعاده ایشان به کشور دنبال خواهد شد.

درخواست حسن رعیت در دیوان مطرح شده و هنوز چیزی پذیرفته نشده است

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسن میرکاظمی (حسن رعیت) گفت: درخواست و شکایت طرف برای رسیدگی مجدد به پرونده‌ای که مختومه شده قانونی است، ولی این لزوما به معنای پذیرش درخواست نیست. درخواست نامبرده در دیوان مطرح شده و هنوز چیزی پذیرفته نشده است. حسن رعیت به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است که همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.

دور بعد اجلاس شانگهای به میزبانی ایران در سال ۲۰۲۶ برگزار خواهد شد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره حضور هیئت ایرانی در نوزدهمین نشست رؤسای نظام‌های قضائی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، گفت: مقرر شده بود تا هیئتی به ریاست قوه قضائیه و مقامات عالی قضائی در این اجلاس حضور یابند، اما به دلیل شهادت ناباورانه رئیس جمهور و همراهان ایشان، سفر رئیس قوه قضائیه لغو شد و هیئتی به ریاست آقای غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در این اجلاس شرکت کردند. با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران دور بعد اجلاس به میزبانی ایران در سال ۲۰۲۶ در تهران برگزار خواهد شد، همچنین جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس مواضع خود را در مبارزه با تروریسم، مسائل حقوق بشری اعلام کرد و محاکمه جنایات رژیم صهیونیستی در ارتکاب نسل‌کشی را خواستار شد.

قوه قضائیه هیچ گونه مصالحه‌ای در مورد افراد مختلف نداشته و ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره محکومیت قطعی یکی از وزرا و اینکه پیش از این رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود او به سه سال  محکوم شده، ولی اخیرا در یکی از مجالس دیده شده است، گفت: ریاست قوه قضائیه موضوع محکومیت این فرد را اعلام کردند، قوه قضائیه هیچ گونه مصالحه‌ای در مورد افراد مختلف نداشته و ندارد. حکم محکومیت او به‌تازگی قطعی شده و در حال اجرای حکم است اگر چه او درخواست اعمال ماده ۴۷۷ کرده ولی  اگر پذیرفته نشود، اجرا خواهد شد.

دو متهم پیش فروش خودرو در زندان

جهانگیر با عنوان این مطلب که ۲ متهم پرونده «پیش‌فروش خودرو» در زندان هستند، گفت: با شکایت ۴۸ نفر از مالباختگان پرونده تشکیل شده و منجر به صدور کیفرخواست شده و به دادگاه رفته است. کارشناسی در دادگاه در حال انجام است و پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته