دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پورعزت: در زیست‌بوم سیاسی رئیس‌جمهور شهید، جایی برای چاپلوسان نبود

پورعزت: در زیست‌بوم سیاسی رئیس‌جمهور شهید، جایی برای چاپلوسان نبود
رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران خرد و عقلانیت را ویژگی آیت‌الله رئیسی برشمرد و گفت: ایشان فردی خردمند بود و هرگز اجازه نمی‌داد از سادگی و جهل برخی افراد سوء استفاده شود و در زیست‌بوم سیاسی ایشان جایی برای چاپلوسان و مداحان سیاسی وجود نداشت.
کد خبر : 913890

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تصویرپردازی از حکمرانی متعالی، بر تراز سنت حکمرانی شهید جمهور در دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران برگزار شد.

 در این نشست، سید محمد حسینی استاد دانشگاه تهران و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، علی‌اصغر پورعزت رئیس دانشکده حکمرانی و مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در سخنانی به بررسی سنت حکمرانی رئیس‌جمهور شهید، از جنبه‌های مدیریتی و شخصیتی پرداختند.

 امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری به عنوان اولین سخنران این نشست، با تسلیت شهادت رئیس‌جمهوری و همراهان ایشان، حضور گسترده اقشار گوناگون مردم در مراسم تشییع و بزرگداشت رئیس‌جمهور شهید را نتیجه اخلاص و صداقت آیت‌الله رئیسی دانست و بر ضرورت استفاده از انسجام بوجود آمده، برای جذب حداکثری و افزایش سرمایه اجتماعی تاکید کرد.

وی در این سخنرانی به جنبه‌هایی از سیره حکمرانی رئیس‌جمهور شهید پرداخت و شیوه حکمرانی ایشان را برگرفته از شخصیت ایشان دانست و گفت: بدون بررسی شخصیت آیت‌الله رئیسی، نمی‌توان درباره نحوه حکمرانی ایشان سخن گفت؛ اول باید درباره شخصیت سخن بگوییم و تراز حکمرانی ایشان را از شخصیت ایشان بگیریم.

رحیمی بر این مهم تاکید داشت که اصل عملکرد دولت هم به عملکرد و هم به شخصیت رئیس‌جمهور شهید برمی‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد که رئیس‌جمهور شهید، هرگز تحت تأثیر جایگاه و مقام خود نبود و هیچکدام از جایگاه‌های پیشین او، موجب تغییر اخلاق و رفتار ایشان نشد و هرگز تحت تأثیر جایگاه قرار نگرفتند.

وزیر دادگستری، اخلاص و خدامحوری، خستگی‌ناپذیری، ابتکار در دیپلماسی برای کسب منافع ملی، اقتدار و اخلاق در پیگیری جدی امور را از دیگر خصوصیات بارز رئیس‌جمهور شهید برشمرد.
 
دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی دوره احیای نوعی منش اخلاقی در دولت بود

علی‌اصغر پورعزت، رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران به عنوان سخنران دیگر این نشست، ضمن بررسی ابعاد مدیریتی و شخصیتی شهید جمهور، سبک ایشان را یک نمونه برای حکمرانی برتر برشمرد و ایشان را احیاگر ادب و اخلاق در عرصه سیاسی دانست و گفت: ایشان در منزلت همواره بر مدار ادب و اخلاق حرکت می‌کرد و این وجه متمایز ایشان از بسیاری از حکمرانان دیگر بود.

وی با برشمردن خصوصیات دیگر حکمرانی متعالی، یکی از خصوصیات بارز رئیس‌جمهور شهید را تواضع در برابر دانشمندان و شنونده و پذیرا بودن آرا آنان دانست و اظهار کرد: موافقت مسئولان وقت با تأسیس دانشکده حکمرانی یکی از نمونه‌های این توجه به عقلانیت علمی بود.

نویسنده کتاب «مدیریت اسلامی در پرتو نهج‌البلاغه»، خرد و عقلانیت را دیگر ویژگی آیت‌الله رئیسی برشمرد و گفت: ایشان فردی خردمند بود و هرگز اجازه نمی‌داد از سادگی و جهل برخی افراد سو استفاده شود و هرگز اجازه داستان‌سرایی و رویاپردازی‌های متوهمانه را به شیادان سیاسی و چاپلوسان جامعه نمی‌داد و در زیست‌بوم سیاسی ایشان جایی برای چاپلوسان و مداحان سیاسی وجود نداشت. به نظر می‌رسد که بازپردازی تصویر زیبا برای ایران آینده، از مهمترین دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید بود.

 مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز در این نشست با ذکر نمونه‌هایی به بررسی شیوه حکمرانی رئیس‌جمهور شهید پرداخت.

وی پرداختن به شخصیت آیت‌الله رئیسی به منزله یک دولتمرد را بسیار مهم برشمرد و گفت: رئیس‌جمهور شهید علیرغم حجم سفر‌ها و برنامه دولت، برنامه معنوی را دنبال می‌کردند و ایشان باور داشتند که روحی که قرار است آینده انقلاب را طراحی کند، باید روح آماده‌ای باشد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی در اداره دولت هرگز در پی منافع حزبی و گروهی نبودند و بار‌ها و به دولتمردان نهیب می‌زد که مبادا یک روز از آینده کشور و سرنوشت مملکت، خرج رأی آوردن و رأی نیاوردن ما کنید.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما یک زاهد پارسا از دست ندادیم، ما یک دولتمرد با تدبیر از دست دادیم و این ظلم و جفا در حق ایشان است که ایشان را فقط به منزله یک فرد عارف و زاهد به جامعه معرفی کنیم و اجازه ندهیم جامعه، عملکرد موفق دولت سیزدهم و برخی از پروژه‌های جدی حکمرانی فراموش کند.

وی همچنین بر تبیین دستاورد‌های موفق دولت سیزدهم تاکید کرد و پیوستن به پیمان‌های نوین جهانی را از جمله این دستاورد‌ها برشمرد.

زمانیان، شخصیت فرادولتی آیت‌الله رئیسی را دیگر ویژگی رئیس‌جمهور شهید عنوان کرد و گفت: ایشان در بسیاری از مواقع برای حفظ انسجام و مصلحت کشور، سکوت اختیار کردند.

وی تحول‌آفرینی و توجه آیت‌الله رئیسی به ایران آینده را دیگر ویژگی ایشان برشمرد و گفت: آیت‌الله رئیسی باورش بر این بود که همه ارکان حاکمیت، در پی چاره‌اندیشی برای ایجاد امید و اعتماد در جامعه باشند. دغدغه ایشان، ایران و آینده نظام بود. اساساً جانمایی کشور در هندسه جدید جهانی منطق فرا دولتی، فرا ۴ سال و فرا ۸ سال، مدنظر ایشان بود.

ولایت‌پذیری آیت‌الله رئیسی فقط تکرار حرف‌های رهبری نبود

 سید محمد حسینی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی نیز در این نشست، در سخنانی با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان، به بررسی شخصیت آیت‌الله رئیسی پرداخت.

 حسینی، پایبندی و قانون‌مداری را مهمترین ویژگی آیت‌الله رئیسی عنوان کرد و گفت: اگر کشور قرار است به‌خوبی اداره شود، باید کسانی که در مسئولیت‌های بالا هستند، قانونمند و قانون‌مدار باشند و اگر خودشان پایبند نباشند، از دیگر مسئولان نمی‌توان انتظار داشت. پایبندی به قانون یکی از ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی بود و به هیچ وجه، کار‌های خلاف قانون و اخلاق را نمی‌پذیرفت.

اولویت منافع ملی کشور و ترجیح آن بر منافع حزبی و گروهی، دیگر ویژگی ایشان بود؛ ایشان در تصمیم‌های خود هرگز منافع حزبی و گروهی را در نظر نمی‌گرفتند.

وی تکمیل پروژه‌های ناقص دولت‌های قبلی، حضور میدانی و جدیت و پیگیری امور برای حل مشکلات، تلاش برای کاهش فاصله طبقاتی و خستگی‌ناپذیری را از دیگر شاخصه‌های آیت‌الله رئیسی برشمرد.

حسینی با اشاره به ولایت‌پذیری رئیس‌جمهور شهید، تاکید کرد: ولایت‌پذیری ایشان فقط تکرار حرف‌های رهبری نبود، بلکه ایشان در جستجوی راهکار و الزامات برای اجرایی شدن خواسته‌های رهبری در اداره و حل مشکلات کشور بودند.

استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: ترمیم روابط با کشورها، عضویت در پیمان‌های بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای، از جمله موفقیت‌های دولت آیت‌الله رئیسی بود که منافع و فرصت‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم مدیران کشور ایشان را به عنوان یک الگو برای حکمرانی قرار بدهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته