دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل برنامه‌ریزی حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی:

عملکرد مطلوب در حوزه فرهنگ نیازمند هماهنگی و انسجام دستگاه‌های مختلف است

عملکرد مطلوب در حوزه فرهنگ نیازمند هماهنگی و انسجام دستگاه‌های مختلف است
به گفته فرهنگ متین، حکمرانان مختلف دستگاه‌ها باید با یک برنامه ریزی منسجم عملکرد هماهنگی از خود بروز دهند تا شاهد بهبود وضعیت فرهنگی در کف جامعه باشیم.
کد خبر : 913874

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، لاله فرهنگ متین مشاور رئیس دانشگاه شهید بهشتی در حوزه برنامه‌ریزی تحولی و مدیرکل برنامه‌ریزی حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو بیان کرد: حوزه فرهنگی و اجتماعی در هم تنیده و پیچیده است و برای برنامه ریزی آن یک رکن وجود ندارد و در حوزه نظام حکمرانی در کشور دستگاه مشخصی متولی حوزه فرهنگ نیست. برنامه ریزی اصلی حوزه فرهنگ در نظام حکمرانی در حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و بر مبنای سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اصول قانون اساسی شکل می‌گیرد. همچنین وزارت ارشاد، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و وزارت علوم نیز در این حوزه نقش دارند.

وی تاکید کرد: حکمرانان مختلف دستگاه‌ها باید با یک برنامه ریزی منسجم عملکرد هماهنگی از خود بروز دهند. اسناد بالادستی به تعداد کافی وجود دارد اما همواره اختلافی در برنامه ریزی تا اجرا وجود دارد. در فصل جدید برنامه توسعه هفتم فصل خاصی در موضوعات فرهنگی به ویژه حوزه زنان و خانواده در نظر گرفته شده و امید می‌رود تمام دستگاه‌های متولی بتوانند هماهنگی و انسجام داشته باشند تا شاهد بهبود وضعیت فرهنگی در کف جامعه باشیم.

متین خاطرنشان کرد: باید به تهدیدات فرهنگی که از رسانه‌های معاند و خارج از کشور هدایت می‌شود توجه کرد. مسئله جهانی یک امر غیرقابل انکار است. هر چه مدیریت فرهنگی وجود دارد، بستر فضای بی حد و مرز رسانه و فضای مجازی می‌تواند کار را سخت کند و در حوزه اجرا عملکرد مطلوب را تقلیل دهد.

مشاور رئیس دانشگاه شهید بهشتی در حوزه برنامه ریزی تحولی ضمن تاکید بر توجه تهدیدات حوزه فرهنگی از جانب دشمن اظهار کرد: در موضوعاتی که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی دارد، اصول بسیار قوی وجود دارد اما با مقایسه هر دهه شاهد تغییرات چشمگیری هستیم که نشئت گرفته از تغییرات جهانی شدن است که نیاز به داشتن برنامه ریزی دقیق را بیشتر می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: اصول کلی نظام جمهوری اسلامی ایران ثابت است اما از زمان طراحی راهبردها تا اجرای آن سلیقه‌های هر دولت متفاوت است. در مدت 4 ساله هر دولت، شرایط خاص ممکن است رخ دهد. بنابراین با تحلیل وضعیت موجود و اتفاقات رخ داده در روند 20 تا 30 ساله باید تمام متغیرها را بررسی کرد. بنابراین سلائق فردی و ابتکارات می‌تواند نقش آفرینی داشته باشد. اقدامات و استراتژی‌ها به کار گرفته شده در وضعیت جهانی نیز با تغییرات مکرر نشئت گرفته از اتفاقات و شرایط خاص است.

متین گفت: مدیریت یک مهارت و تخصص است. برای سیاستگذاری که تلفیقی از حمکرانان، مسئولان، دانشگاهیان و دغدغه مندان است نظرات و برنامه‌های کلی جمع آوری شده و برنامه‌های کلان طراحی می‌شود. در حوزه اجرا، مجری یک مدیر عملیاتی اجرایی است و متخصصان در لایه‌های مختلف اجرا دخیل هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته