دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده منافقین برگزار شد؛

صدور اوراق شناسایی برای منافقین خلاف قوانین پلیس بین‌الملل است

صدور اوراق شناسایی برای منافقین خلاف قوانین پلیس بین‌الملل است
سیزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستی منافقین برگزار شد.
کد خبر : 913858

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده گروهک تروریستی منافقین به ریاست قاضی حجت الاسلام والمسلمین دهقانی امروز سه شنبه ۸ خرداد در مجتمع قضائی امام خمینی تهران برگزار شد.

قاضی دهقانی در ابتدای جلسه دادگاه بیان کرد: با توجه به اتمام قرائت کیفرخواست، دادگاه در حال استماع شکایات شُکات توسط وکلای آن‌ها است. اتهاماتی در قالب کیفرخواست به یک سازمان وارد شده است که اساس این سازمان لطمه زدن به انقلاب اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه اهداف پلیس بین‌الملل ایجاد امنیت عمومی در دنیا، مبارزه با تروریسم و تحت تعقیب قرار دادن مجرمین و استرداد آن‌ها است، گفت: این دادگاه برابر مقررات قانونی مبادرت به صدور اعلان قرمز برای متهمان کرده است. امروز به تمام کشور‌های میزبان متهمان این پرونده اعلام می‌کنم این متهمان تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارند و هرگونه صدور اوراق شناسایی، هویت و یا تسهیل روادید متهمان این پرونده توسط دولت‌های میزبان خلاف قوانین پلیس بین‌الملل است؛ لذا به تمام کشور‌هایی که قوانین پلیس بین‌الملل را پذیرفته‌اند اعلام می‌کنیم با پلیس بین‌الملل همکاری و برای تامین امنیت مردم خود اقدام کنند.

در ادامه وکیل شُکات با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: از قوه قضاییه تشکر می‌کنم که امکانی را فراهم کرده است تا جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین مورد رسیدگی قرار بگیرد. جنایت‌هایی که علیه ۱۷ هزار نفر ایرانی صورت گرفته است و باید ۱۷ هزار دادگاه در این رابطه تشکیل و ۱۷ هزار رای صادر شود. دادگاه باید هر مورد را به تفصیل بررسی کند.

قاضی در پاسخ به وکیل شُکات گفت: دادگاه با صبر و حوصله با جنایت‌هایی که در طول ۴۰ سال گذشته رخ داده، رسیدگی می‌کند.

وکیل شکات بیان کرد: تمام دنیا شاهد جلسات این دادگاه است. امروز می‌خواهم در مورد کشتار‌های داعش‌گونه منافقین صحبت کنم این کشتار‌ها هم ریشه حقوقی، هم ریشه سیاسی و اعتقادی دارد. کتاب‌هایی امروز به دادگاه ارائه شده که اسنادی مهم از اقاریر خود اعضای گروهک مجاهدین خلق نسبت به جنایاتی که انجام داده‌اند، در آنها آورده شده است. از جمله این کتاب‌ها نشریه مجاهد است.

در ادامه قاضی درخواست کرد که این کتاب‌ها صورت‌جلسه شوند.

وکیل شُکات بیان کرد: ناشر تمام این کتاب‌ها سازمان مجاهدین خلق است. سازمان مجاهدین در قبال همکاریی که با رژیم صدام می‌کرده پول‌های کلان و نفت دریافت می‌کرده و در ازای این پول‌ها علیه رزمندگان ایرانی جنایاتی انجام می‌دادند که فیلم‌هایی در این رابطه وجود دارد.

در ادامه دادگاه، کلیپی در رابطه با جنایت‌های گروهک مجاهدین خلق نسبت به اُسرا و رزمندگان ایرانی پخش شد.

محمدی، وکیل متهمان بیان کرد: از ابتدای قرائت کیفرخواست موضوعاتی خارج از کیفرخواست در رابطه با متهمان بیان می‌شود. در جلسه گذشته یکی از کارشناسان موکلان بنده را مُلحد خطاب کرد. در صورتی که موکلان بنده حداقل در ظاهر اسلام را قبول دارند؛ در طول دادگاه به وکلای متهمان اجازه صحبت داده شود.

قاضی دادگاه در پاسخ به وکیل متهم گفت: در ادامه به وکلای متهمان اجازه صحبت داده می‌شود. زمانی که کارشناسی به دادگاه دعوت می‌شود فقط نظر کارشناسی خود را مطرح می‌کند و بعد از آن به وکلا اجازه دفاع داده می‌شود؛ نظر کارشناسی با نظر دادگاه متفاوت است.

در ادامه وکیل شُکات گفت: سازمانی که خود را مجاهد خلق معرفی می‌کند تا کنون هیچ اقدامی در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی و داعش انجام نداده است. 

 صداقت، کارشناس مسائل اعتقادی با اجازه قاضی خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.

صداقت گفت: ما خشونت غیرعادی در اعمال اعضای سازمان مجاهدین خلق می‌بینیم. این سازمان در مقاطع گوناگون رفتار و اعمالی داشته که خشونت در آنها مشاهده می‌شود و باید بررسی کنیم که منشا این خشونت کجاست.

وی ادامه داد: کتاب «شناخت» کتاب اول ایدئولوژیک این سازمان است؛ این کتاب مجموعه سخنرانی «مسعود رجوی» در دانشگاه تهران بعد از پیروزی انقلاب است و هر فردی که عضو این سازمان می‌شد باید این کتاب را مطالعه می‌کرد. این کتاب عنوان می‌کند که خدایی که ما قبول داریم یک خدای مادی است. ما با توجه به کتاب‌های خودِ همین سازمان مبانی فکری آنها را بررسی می‌کنیم.

این کارشناس مسائل اعتقادی بیان کرد: کارهای این گروهک را تنها می‌توان با کارهای داعش مقایسه کرد؛ «مریم رجوی» صراحتا اعلام کرده است که ما خدای آخوندها را قبول نداریم. اعضای این گروهک در زمان پیروزی انقلاب خودشان را به عُلمایی مانند آیت‌الله طالقانی منتسب می‌کردند. چرا آن زمان اعلام نمی‌کردند که خدای آیت‌الله طالقانی را قبول ندارند؟

وی بیان کرد: «حسین احمدی روحانی» از سران سازمان بود که در اظهارات این فرد آمده است که «آنچه را که سازمان به عنوان ایدئولوژی اسلامی موردنظر داشت، دارای ویژگی‌هایی بود که در جریان رشد و اصلاح تکامل خود بیانگر طرز تفکر و عقیده خاصی در اسلام است و در حقیقت با اسلامی که از سوی فقهای برجسته اسلام معرفی می‌شود، تفاوت اساسی دارد.» در جای دیگر حسین احمدی روحانی می‌گوید: « اسلام و حقیقت آن بعد از دوران صدر اسلام دچار انحرافات اساسی شده است».

صداقت گفت: «مریم قجر» ازدواجی می‌کند که موارد اسلامی در آن رعایت نشده است. آیا این گروهک اسلامی جدیدی معرفی کرده‌‌اند؟

وی بیان کرد: سازمان مجاهدین در رابطه با غیبت حضرت مهدی (عج) صحبتی نکرده لذا به آن اعتقادی نداشته و موضوع معاد را جسمانی می‌داند. استفاده از متون کمونیستی در سازمان متداول بوده است به گونه‌ای که کتاب‌های «چهار مقاله فلسفی مائو»، «ماتریالیسم دیالکتیک»، «ماتریالیسم تاریخی استالین» و «ژئوپلیتیک گرسنگی دوکاسترو» و کتاب «اقتصاد» نوشته پورهمایون از کتب اصلی این سازمان بودند.

کتاب شناخت پیاده‌شده سخنرانی مسعود رجوی در دانشگاه تهران است و در دو سوم این کتاب به توضیح «ماتریالیسم دیالکتیک» و «ماتریالیسم تاریخی» پرداخته شده است. افرادی که در این سخنرانی‌ها شرکت داشتند از سران رده بالای سازمان بود‌ند و این سخنرانی‌ها نشان می‌دهد که اعضای سازمان به خدا اعتقاد نداشتند.

وی افزود: در کتاب «تبیین جهان» به کرات نام خدا آورده شده و در این کتاب آمده است که ما به جهان سه عنصری اعتقاد داریم که جزو اعتقادات ماتریالیسم است. 

این کارشناس در رابطه با اقدامات همراه با خشونت گروهک مجاهدین خلق گفت: اعضای این سازمان پوست یک انسان را می‌کنند و به وحشیانه‌ترین حالت ممکن سلاخی می‌کنند و اسم این کار را مهندسی می‌گذارند! اسم واحد شکنجه را واحد مهندسی  می‌گذارند؛ همانند ساواک که یک واحد مخصوص شکنجه داشت آن‌ها واحدی به نام مهندسی داشتند.

صداقت ادامه داد: برخی از افراد را به جرم مذهبی بودن و یا داشتن محاسن می‌کشتند. ۱۷ هزار نفر کشته شده‌اند و صدها هزار نفر دیگر را در عراق به کمک صدام کشته‌اند.

این کارشناس مسائل اعتقادی اظهار کرد: جهان‌بینی این گروهک یک جهان‌بینی ماتریالیسمی است. مبنای اخلاق ماتریالیسمی نفع‌محور و منفعت‌نگر است و حرمت ذاتی برای انسان قائل نیست. 

در ادامه دادگاه یک ویدئو از جنایت‌های فجیع سازمان منافقین با سربازان وطن که در اسارت آنها در عراق بودند، پخش شد.

صداقت با بیان اینکه آنها به سران خود همچون «شریف واقفی» نیز رحم نکرده‌اند و وحشیانه او را کشتند، سوزاندند و تکه تکه کردند، گفت: بدون مجاهدت رزمندگان معلوم نبود آنها که به خودشان رحم نکردند چه جنایت‌هایی علیه مردم ما انجام می‌دادند. 

صداقت با بیان اینکه اینها مبانی فکری ماتریالیسمی داشتند که اخلاق ماتریالیسمی نیز پیدا کردند، گفت: همان کاری را کردند که استالین کرد.

وی در ادامه با ذکر مثالی از «نهرو» در مورد کشورهایی که اخلاق ماتریالیسمی دارند گفت: گاندی به من گفت قبل از سفر به لندن فکر می‌کردم آنها فقط با ما هندی‌ها و جهان سومی‌ها مثل حیوان رفتار می‌کنند اما وقتی به آنجا رفتم دیدم مردم آنجا هم اگر در مقابل کارتل‌ها قرار بگیرند با آنها نیز چنین رفتاری می‌کنند.

وی در ادامه گفت: «عبدالرضا نیک‌بین» از بنیان‌گذاران مجاهدین خلق و هسته اولیه آن قبل از وفات مصاحبه می‌کند و می‌گوید: « تغییر ایدئولوژی سازمان نتیجه یک بحران اخلاقی بود که مجاهدین دچار آن شدند، انسان باید برای خود یک چارچوب اخلاقی داشته باشد اگر انسانی فاقد این باشد دچار بحران می‌شود و توان درک پیچیدگی‌های مسائل اجتماعی را از دست می‌دهد چون نمی‌تواند این ناتوانی را پر کند ممکن است به جنایت منتهی شود». دقیقا نیک‌بین عنوان می‌کند که چه اتفاقاتی رخ داده است که سازمان مجاهدین دست به جنایت زدند.

صداقت با بیان اینکه مجاهدین «ماکیاولیسم» بودند و نتیجه ترکیب ماکیاولیسم و ماتریالیسم، فجایعی می‌شود که توسط مجاهدین انجام شده است، گفت: در تاریخ ۱۵۰  و ۲۰۰ سال گذشته می‌بینیم استعمار خصوصاً انگلستان فرقه‌هایی را در عالم اسلام ایجاد کرد که اولین فرقه آن وهابیت در اهل تسنن بود؛ در شیعه نیز در کشورمان با شیوه‌هایی همچون بابیت و بهائیت ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه وجه مشترکی بین این چند فرقه خاص که استعمار ایجاد کرد وجود دارد، گفت: این فرقه‌ها هم ماتریالیسمی و هم خشن هستند یعنی در جنبه نظری، مادی‌گرا و در عمل خشن هستند.

صداقت با طرح این سوال که چرا استعمار اقدام به تشکیل این فرقه‌ها کرده است، گفت: یکی از دلایل آن نشان دادن چهره خشن از دین و نامعقول از دین بود. «محمد بن عبدالوهاب» معتقد بود که کسی که انکار کند خدا جسم است افترا به خدا بسته و بدعت بر او گذاشته است.

وی گفت: از دل وهابیت داعش پیدا شد، داعش به صورت رسمی زاییده وهابیت است آنها خود را وهابی اصیل می‌دانند که جنایات آنها را در این سال‌ها شاهد هستیم.

صداقت گفت: بابیت توسط «علی‌محمد باب»، ایجاد شد و این فرد خود را خدا معرفی کرد.

وی گفت: پس از آن «حسینعلی نوری» بهاییت را ایجاد کرد و به جایی رسید که ادعای خدایی کرد‌.

صداقت بیان کرد: مبانی فکری گروهک مُلحد رجوی ماتریالیسمی است. «فاطمه فرشچیان» یکی از سران سازمان در کتاب «سازمان مجاهدین خلق پیدایی تا فرجام» با استنادات خود مسعود رجوی را این گونه تقدیس می‌کند: «خدا را سپاس که تو را شناختم و گرنه به گفته پیامبر اگر امام زمان خود را نمی‌شناختم در جاهلیت مرده بودم».

وی ادامه داد: در صفحه ۱۶ نشریه مجاهد شماره ۲۵۰ که ارگان رسمی سازمان مجاهدین خلق است، زیارتنامه‌ای با این عبارت «السلام علیک یا مسعود، السلام علیک یا مریم، السلام علیک یا وارث امیرالمومنین، السلام علیک یا فاطمه الزهرا» چاپ شده است.

قاضی بیان کرد: یعنی زیارت وارث که برای خاص امامان معصومه است برای مسعود رجوی و مریم رجوی چاپ شده است؟

صداقت در پاسخ گفت: بله ما با چنین افرادی طرف هستیم که مسعود رجوی را به امامت زمان کشانده بودند.

وی در ادامه گفت: به‌طور کلی می‌خواهم بگویم فرقه رجویه دقیقاً شباهت به فرقه‌های ساخته شده توسط استعمار دارد.

قاضی در ادامه گفت: آیا شما معتقدید که اشتراکات رفتاری و اعتقادی میان این فِرَق وجود دارد؟

صداقت گفت: این فرقه‌ها به لحاظ اعتقادی مبانی نظری ماتریالیسمی و از نظر مبانی عملی خشونت را سرلوحه خود قرار دادند.

وی بیان کرد: وحشی‌ترین گروهی که در این سال‌ها در دنیا شکل گرفت داعش بود، مریم رجوی به صراحت می‌گوید ما و داعش یک حقیقت مشترک هستیم که در کلیپی که در ادامه پخش می‌شود شاهد این موضوع خواهیم بود.

در ادامه وکیل شُکات گفت: سازمان مجاهدین خلق یک سازمان تروریستی است و گروهک‌های تروریستی در جوامع بین‌المللی منفور هستند. حتی کشور‌های غربی و آمریکا قوانینی در مقابله با تروریسم وضع کرده است.

وی در ادامه در بحث تبیین موضوع تروریسم گفت: در کیفرخواست صادره متهم ردیف اول گروهک تروریستی منافقین ذکر شده است. به نظر می‌رسد تبیین ماهیت تروریستی این گروهک و اینکه گروهک مذبور با توجه به مبانی نظری موضع‌گیری‌ها، اقدامات و اعمال مجرمانه مرتکب شده و مصداق گروه مجرمانه تروریستی است، امری ضروری است.

وی گفت: باید ابتدا مفهوم تروریسم در حقوق بین‌الملل و داخلی مورد واکاوی قرار گیرد و سپس با بررسی مبانی فکری و ایدئولوژیک گروهک منافقین و همچنین جنایات و اقدامات تروریستی گروهک مزبور و تطبیق آن با مفهوم تروریسم به تبیین ماهیت تروریستی گروهک منافقین بپردازیم. موارد متعددی از جنایات و اقدامات تروریستی وجود دارد که توسط اعضای گروهک مزبور انجام گرفته است و گروهک در نشریه منتسب به خود با عنوان نشریه مجاهد مسئولیت آن را پذیرفته است. علی رغم اینکه متاسفانه در کیفرخواست ذکر نشده است یکی از تقاضا‌ها این است که تحقیقاتی انجام شده و این موضوع گنجانده شود.

در ادامه قاضی گفت: کیفرخواست مملو از استنادات به نشریه مجاهد است.

وکیل شُکات ادامه داد: با نگاهی به اسناد بین‌المللی و همچنین موضع‌گیری‌های سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی می‌توان دریافت که مراجع مذکور صرفاً گروه‌های داعش و القاعده را به عنوان تروریسم شناخته و تمهیدات حقوقی خود را معطوف به گروه‌های مزبور کرده‌اند. این در حالی است که با کمی مداقه در مورد نوع جنایات گروهک منافقین می‌توان گفت که ریشه‌های اعتقادی و ایدئولوژیکی منافقین با بابیت و بهائیت همسان است.

این وکیل بیان کرد: ایدئولوژی و تفکر وهابیت و تکفیری در منافقین موجب شده است تا جنایاتی داعش گونه علیه شهروندان ایرانی و حتی در مواردی علیه شهروندان دیگر کشور‌ها همچون مردم عراق انجام دهند.

وی افزود: همانگونه که در ابتدای لایحه اعلام شد اثبات تروریستی بودن گروهک منافقین مستلزم آن است که به بررسی مفهوم تروریسم در حقوق بین‌الملل و حقوق داخلی و در مرحله بعد با توجه به نوع اقدامات گروهک مذبور به تطبیق مفهوم تروریسم بر این گروه و تبیین ماهیت تروریستی بپردازیم.

وکیل شکات گفت: با استناد به موازین حاکم بر حقوق بین‌الملل می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر تعریف واحدی از مفهوم تروریسم در عرصه بین‌المللی وجود ندارد. اسناد بین‌المللی منطقه‌ای به تناسب در مواردی به تعاریف تروریسم پرداختند که تروریسم را شامل اعمال مجرمانه‌ای دانستند که همراه با ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بوده و قصد آن در اغلب موارد بی‌ثبات‌سازی در ساختار‌های سیاسی و اجتماعی است؛ از جمله آن می‌توان به کنوانسیون پیشگیری و مقابله با تروریسم، سازمان وحدت آفریقا، کنوانسیون سازمان کنفرانس اسلامی در مورد مقابله با تروریسم بین‌المللی، معاهده همکاری میان کشور‌های مشترک‌المنافع در مقابله با تروریسم، کنوانسیون شورای همکاری خلیج فارس، کنوانسیون مربوط به مقابله با تروریسم در آفریقای مرکزی اشاره کنیم.

در ادامه یکی از اعضای جدا شده از سازمان مجاهدین خلق با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت و در مورد وحشت آفرینی و ترور در سازمان مجاهدین خلق گفت: این اقدامات خشونتی سازمان نه منحصر به جمهوری اسلامی و نه منحصر به یک زمان خاص است. من ۲۲ سال عضو سازمان بودم و تجربه زیستن با اعضای آن را دارم. هیچ زمانی مشاهده نکردیم که مریم رجوی به سوال خبرنگاری پاسخ دهد مگر اینکه سوالات از پیش تعیین شده و خبرنگار عضو سازمان باشد.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب مشاهده می‌کردیم که سازمان مجاهدین با لشکرکشی خیابانی قصد داشتند دیده شوند. مسعود رجوی معتقد بود اگر اعضای سازمان فقط در خیابان‌ها تردد کنند همان لحظه دیده و از ذهن مردم پاک می‌شوند، اما اگر خشونتی رخ دهد و خونی ریخته شود مردم تا چند روز از حضور مجاهدین صحبت می‌کنند و دیرتر فراموش می‌شوند. در برهه‌ای که دیگر این خشونت‌ها راه به جایی نبَرد، مسعود رجوی تئوری ترور سران و سر انگشتان انقلاب را مطرح کرد. مسعود رجوی معتقد بود خشونت را باید به هر طریق به دست آورد.

این عضو جدا شده از سازمان مجاهدین خلق ادامه داد: تمرین‌های نظامی سازمان در عراق در روستا‌هایی انجام می‌شد که هوادار جمهوری اسلامی بودند و رژیم صدام به مجاهدین گفته بود که اگر می‌خواهید عملیات نظامی واقعی انجام دهید، در این روستا‌ها انجام دهید و جنایات سازمان منحصر به مردم ایران نبود. در عملیات مرصاد مسعود رجوی زمانی که مردم در حال فرار بودند علیه سازمان شعار دادند و اعضای سازمان شروع به تیراندازی به سمت مردم کردند که یک نفر هم کشته شد. همان زمان مردم از ترس شعار خود را تغییر دادند و شعار «درود بر رجوی» را فریاد زدند. بعد از این عملیات مسعود رجوی بار‌ها در سخنرانی‌های خود اعلام کرد که خشونت قدرت و هوادار به همراه دارد و ما از این قدرت کم استفاده کرده‌ایم.

این عضو جدا شده از سازمان گفت: سازمان نسبت به اعضای خود هم خشونت داشت؛ زمانی که سازمان نسبت به من مشکوک شد، بنده را ۷ ماه زندانی و شکنجه کردند مانند کشیدن ناخن و سوراخ کردن دندان با مته.

وی گفت: در یک برهه زمانی سازمان به اعضا مشکوک شد و آن‌ها را می‌کشت و ادعا می‌کرد که جمهوری اسلامی کشته است. بعد از دستگیری من، سازمان دیگر به من اعتماد نداشت و اجازه حضور در جمع اعضا را نمی‌داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته