دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

همایش ملی تعامل انسان و رایانه به‌دنبال هدفمند کردن حوزه کسب و کار است

همایش ملی تعامل انسان و رایانه به‌دنبال هدفمند کردن حوزه کسب و کار است
نسترن زنجانی دبیر اجرایی همایش معتقد است؛ بحث طراحی‌های کاربری در حوزه کسب و کار بطوریکه کاربر به مصرف آن ادامه دهد بحث مهمی است و در این زمینه خیلی کار می‌شود و چیزی که طراحی می‌کنیم باید کاربر پسند و برای رفع نیاز‌های آن‌ها طراحی شود.
کد خبر : 913824

نسترن زنجانی دبیر اجرایی اولین همایش ملی تعامل انسان و رایانه در گفتگو با خبرنگار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا از ارسال ۴۵ مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: آثاری که ارسال شده بیشتر با همکاری مشترک اساتید و دانشجو‌ها صورت گرفته بود و از این تعداد آثار رسیده؛ ۱۴ مقاله به صورت ارائه شفاهی و تعداد ۱۰ مقاله هم برای چاپ به صورت پوستر مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد از مقالات با محور‌های موضوعی که در فراخوان منتشر شده بود مطابقت داشتند و باید گفت که بحث طراحی‌های کاربری در حوزه کسب و کار بطوریکه کاربر به مصرف آن ادامه دهد بحث مهمی است و در این زمینه خیلی کار می‌شود و چیزی که طراحی می‌کنیم باید کاربر پسند و برای رفع نیاز‌های آن‌ها طراحی شود.
وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در طراحی اپلیکیشن‌های بانکی که برای استفاده عموم مردم طراحی می‌شود بعضی وقت‌ها ظاهر و کارایی پیچیده آن باعث می‌شود تا مخاطب در استفاده از آن به مشکل بخورد که توجه به این مسئله یکی از محور‌های موضوعی است که در مقالات این همایش مدنظر قرار گرفته است.

توجه به طراحی  هدفمند  نقش کاربر در حوزه کسب و کار هدف این همایش است

دبیر اجرایی همایش ملی تعامل انسان و رایانه بیان داشت: در برگزاری این همایش، مشارکت معنوی اساتید دانشگاه‌های امیرکبیرو الزهرا و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را داشتیم و اگر این حمایت‌ها گسترش پیدا کند می‌توان امیدوار بود که با گسترش فناوری‌های تعاملی و استفاده روزافزون از برنامه‌های کاربری رایانه‌ای بهبود کاربردپذیری و قابلیت استفاده از این امکانات بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است؛ حوزه میان رشته‌ای تعامل انسان و رایانه حوزه‌ای رو به رشد و مهم در افزایش بهره وری سیستم‌های رایانه‌ای موجود و ارتقای آنها مبتنی بر رویکردطراحی کاربرپسند است.

با وجود اینکه این حوزه بیش از سه دهه است که دردنیا مورد توجه قرار گرفته است، در ایران به صورت محدود مورد توجه پژوهشگران و طراحان رابط کاربری قرار گرفته است به طوریکه کتب و مقالات بسیار محدودی در این زمینه وجود دارد. نکته قابل توجه آن است که تحقیقات نشان میدهد که فرهنگ کاربران بر چگونگی تعامل آن‌ها با ابزار‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای موثر است؛ بنابراین با وجود اینکه نقاط مشترک زیادی در چگونگی به کارگیری برنامه‌های رایانه‌ای بین همه کاربران با فرهنگ‌های مختلف وجود دارد، شناخت ویژگی‌های خاص کاربران در یک فرهنگ می‌تواند به افزایش بهره وری و رضایت کاربران بیانجامد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته