دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

بیمارستان فرهیختگان رتبه یک برتر پنجمین دوره اعتباربخشی مراکز درمانی را کسب کرد

بیمارستان فرهیختگان رتبه یک برتر پنجمین دوره اعتباربخشی مراکز درمانی را کسب کرد
مدیر بهبود کیفیت بیمارستان فرهیختگان با اشاره به پنجمین دوره اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور، از کسب رتبه یک برتر در میان بیش از هزار بیمارستان کشور خبر داد.
کد خبر : 913820

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت درمان وزارت بهداشت، روز گذشته اعلام کرد که در پنجمین دوره اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور، بر اساس دستورالعمل ارزیابی، ۴۸ بیمارستان نامزد رتبه عالی و یک برتر شدند.

معاونت درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای با اعلام اسامی بیمارستان‌های حائز رتبه عالی و رتبه یک برتر از خدمات ارزنده این مراکز قدردانی کرد.

در بخشی از متن نامه معاونت درمان وزارت بهداشت آمده است: از بیمارستان‌های حائز رتبه عالی و یک برتر انتظار می‌رود با ارتقا مستمر کیفیت ارائه خدمات، در حفظ رتبه کسب شده در ارزیابی‌های ادواری یا سرزده کوشا باشند. امید است شاهد تلاش بیشتر سایر بیمارستان‌های کشور در جهت بهبود و ارتقا عملکرد باشیم.

بر اساس گزارش آنا، اعتباربخشی بیمارستانی یک استراتژی ارزشیابی خارجی برای ارتقای کیفیت و اثربخشی خدمات ارائه شده از سوی یک بیمارستان است. اعتباربخشی راهبرد مناسبی برای ارتقای کیفیت, ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستانی است.

در بسیاری از کشورهای جهان اعتبار بخشی خصوصی بوده اما در ایران این موضوع یک امر دولتی و اجباری محسوب می‌شود. روش اعتباربخشی بیمارستانی ایران شامل خود ارزیابی و ارزشیابی در محل بوده, و درجه های اعتباربخشی شامل هفت طیف درجه بندی از عالی تا غیر استاندارد است. مدت اعتبار زمان گواهینامه اعتباربخشی بیمارستانی ایران هم محدود و برای مدت 2 سال است و هر دو سال یکبار نیز بیمارستان‌ها ارزیابی می‌شوند.

در ارزیابی اخیر وزارت بهداشت به منظور اعتبار بخشی بیمارستان‌ها، بیمارستان فرهیختگان وابسته با دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی توانست حائز رتبه اعتبار بخشی یک برتر شود.

دلایل یک برتر شدن فرهیختگان

مهناز واعظی مدیر بهبود کیفیت بیمارستان فرهیختگان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به نتایج نظارت و اعتبار بخشی بیمارستان‌های و مراکز درمانی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: اعتبار بخشی بیمارستان‌ها از هر دو سال یکبار از سوی ارزیابان ارشد وزارت بهداشت بر اساس کتابی که چندین شاخص اصلی دارد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از هزار بیمارستان وجود دارد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نیز 8 مرکز درمانی دارد که بیمارستان فرهیختگان در میان آنها توانسته است رتبه یک برتر اعتبار بخشی را کسب کند.

واعظی بیان کرد: هشت محور برای ارزیابی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارد که شامل مراقبت و درمان، تشخیص، پاراکلینیک، مدیریت و رهبری، حمایت از گیرنده خدمت و ... است. این هشت محور هم خود حدود 800 استاندارد دارند که هر بیمارستان باید آنها را پیگیری و پیاده کند و از مسیری که استانداردها تعیین کرده‌اند منحرف نشوند. پس از پیاده‌سازی استانداردها، ارزیابان وزارت بهداشت وارد شده و ارزیابی خود را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: بیمارستان فرهیختگان نخستین بار در زمان افتتاح ارزیابی شدیم پس از آن در دور پنجم اعتباربخشی بیمارستان‌ها در سال 1401 نیز ارزیابی شد که درجه گرید یک را کسب کرد این موضوع مورد راستی آزمایی قرار گرفت و توانست رتبه یک برتر را کسب کند.

مدیر بهبود کیفیت بیمارستان فرهیختگان در ادامه با بیان اینکه کسب این رتبه در برندینگ بیمارستان بسیار تأثیرگذار است، گفت: کسب یک برتر اگرچه در تعرفه تأثیری نخواهد داشت اما این جذابیت را برای مراجعین و پزشکان خواهد داشت.

وی با اشاره به داشتن گواهی IPD (ارائه خدمات بین‌المللی) گفت: ما سالیانه پذیرای 400 تا 500 بیمار از کشورهای مختلف جهان در بخش سرپایی و بستری هستیم و کسب این رتبه در پذیرش بیماران خارجی نیز تأثیر خاصی خواهد داشت.

او یاد آور شد: هر بیمارستان باید حداقل 70 درصد استانداردها را پیاده سازی و محقق کرده باشد تا پس از آن وارد ارزیابی شود، در غیر این صورت ارزیابی و اعتبار بخشی صورت نخواهد گرفت.

واعظی همچنین با بیان اینکه بیمارستان فرهیختگان در یک محیط 46 هزار متر مربعی واقع شده که 43 هزار متر مربع آن زیربنای بیمارستان است، گفت: تمام فضاهای آن شامل تخت‌ها و تجهیزات آن به روز و بر اساس استانداردهای مدرن جهان است.

او یادآور شد: رعایت و پیگیری حقوق بیمار هدف بیمار اولویت اصلی بیمارستان فرهیختگان است، در همین رابطه ما سالیانه بیش از ۲ هزار نظرسنجی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان انجام می‌دهیم و نحوه رضایت آنها از خدمات ارائه شده را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

واعظی یادآور شد: همه بیمارستان‌های دانشگاه آزاد رتبه یک را دارا هستند، اما این نخستین بار بود که یکی از مجموعه‌های درمانی این دانشگاه توانست رتبه یکِ برتر را کسب کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب