دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خسروپناه: ضرورت تعیین اولویت‌ها و اولیت‌ها در آموزش عالی

خسروپناه: ضرورت تعیین اولویت‌ها و اولیت‌ها در آموزش عالی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تعیین اولویت‌ها و اولیت‌ها در آموزش عالی تأکید کرد.
کد خبر : 913799

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه با سیّد محمّدرضا هاشمی گلپایگانی، جعفر توفیقی، محمد مهدی زاهدی، کامران دانشجو،  سید ضیاء هاشمی،  منصور غلامی وزرای پیشین علوم جمهوری اسلامی ایران به همراه محمد علی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کرد.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانش اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم از نظرات کارشناسی وزرای سابق و جدید در حوزه سیاست‌گذاری و راهبری استفاده کنیم این جلسه را برگزار کردیم.

وی با اشاره به سه سطح سیاست‌گذاری، راهبری و تصدی گری مسائل بیان کرد: در سطح سیاست‌گذاری در آموزش عالی، نقشه جامع علمی کشور را داریم و طبق بررسی‌های صورت گرفته ۶۰ درصد این نقشه اجرایی شده است.

خسروپناه خطاب به وزرای علوم ادوار مختلف گفت: پیشنهاد‌های خود را برای اولویت‌بندی و تعیین اولّیت‌ها در آموزش عالی ارائه دهید تا در سیاست‌گذاری و راهبری مورد توجه باشد چراکه نیاز است در سیاست‌گذاری از عقل جمعی استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: در سال گذشته بیشترین مصوبات را در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم و دلیل اصلی آن اهتمام شهید رئیسی بود چراکه جلسات به صورت منظم برگزار می‌شد و اگر جلسه‌ای کنسل می‌شد جلسه بعدی سه ساعته بود. تا قبل از سفر به آذربایجان شرقی همه مصوبات از سوی ایشان امضا شده بود بنابراین هیچ مصوبه بر زمین مانده‌ای نداریم.

تولید مقاله شاخصی مهم در تولید علم است

در ادامه نشست محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: برخی از چشم‌انداز‌های نقشه جامع کشور نظیر رتبه علمی ایران در جهان برآورده شده است، اما برخی از شاخص‌ها هم محقق نشده است.

وی در بررسی وضعیت علمی کشور بیان کرد: یکی از مؤلفه‌هایی که در رشد علمی کشور اثرگذار است تجهیز آزمایشگاه‌هاست در این زمینه با موافقت مقام معظم رهبری، اعتبار خوبی برای تجهیز آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

وزیر علوم با انتقاد از تخریب تولید مقاله در کشور گفت: نوشتن مقاله برای ارتقای شاخص علمی کشور بسیار مؤثر است و نباید آن را کم‌اهمیت جلوه داد. اما کنار مقاله باید اختراع و نوآوری مورد توجه باشد نه اینکه نوشتن مقاله تخریب شود.

 زلفی‌گل با قدردانی از وزرای ادوار مختلف برای بیان نکات کاربردی ادامه داد: این نکات کاربردی بسیار راهگشاست چراکه توأمان تخصص و تجربه است، این نکات و پیشنهاد در وزارت علوم مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر دستاورد‌های علم و فناوری در کشور گفت: اگر دیر بجنبیم داشته‌هایمان را از دست می‌دهیم. اگر نتوانیم این ارثیه را به خوبی حفظ کنیم پس فرزند خلف نیستیم بنابراین لازم است که بیش از پیش برای حفظ داشته‌ها در حوزه آموزش عالی تلاش کنیم.

ضرورت بازنگری اسناد حوزه آموزش عالی

 منصور غلامی وزیر علوم در دولت دوازدهم نیز در این نشست بیان کرد: تقریباً مدتی زیادی از اسناد مهم در حوزه آموزش عالی گذشته و نیاز است که بازنگری آنها مدنظر باشد.

وی بر تجدیدنظر در شاخص‌های ارزیابی اساتید تأکید کرد و گفت: مسئله نگهداشت نخبگان باید با جدیت در بخش‌های مختلف کشور مدنظر باشد و انتظارات آنها در زمینه‌های اشتغال و منزلت تأمین شود.

واگذاری برخی اختیارات به دانشگاه‌های سطح یک
دکتر جعفر توفیقی وزیر علوم در دولت هشتم نیز در این نشست گفت: دستاورد‌های نظام آموزش عالی جز یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران است البته نه اینکه نقطه ضعف نداشته باشیم، اما شبکه دانشگاهی، دستاورد‌های علمی، وجود شرکت‌های دانش بنیان یک موفقیت بزرگ است باید از این دستاورد‌ها محافظت شود.

وی عنوان کرد: معیشت اساتید باید مورد توجه باشد. برخی از اختیارات به دانشگاه‌ها واگذار شود. دانشگاه‌های سطح یک باید بتوانند به صورت مستقل هیئت علمی جذب کنند. وضعیت آزمایشگاه‌ها باید باید بازنگری شود. فرصت‌های مطالعاتی نیز بسیار مهم است و باید در دستور کار باشد.

توفیقی بر ارزیابی دانشگاه‌ها به صورت بین‌المللی تأکید کرد و گفت: این ارزیابی باید ملاک ادامه فعالیت یا چگونگی فعالیت دانشگاه‌ها باشد.


سیاست‌گذاری بر مبنای چشم‌انداز‌های کشور
 محمد مهدی زاهدی وزیر علوم در دولت نهم بر سیاست‌گذاری بر مبنای چشم‌انداز‌های کشور تأکید کرد و گفت: اگر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان چشم انداز در نظر بگیریم باید بر مبنای آن سیاستگذاری و تعیین اقدامات راهبردی را تعیین کنند.
وی ادامه داد: باید بر اساس بیانیه گام دوم رویکرد‌های جدیدی ایجاد و خطوط کلی مشخص شود سپس وارد حوزه‌های سیاستگذاری و اقدامات شویم. سیاستگذاری مقطعی مؤثر نیست چراکه خاصیتش را از دست می‌دهد.

ارتباط دانشگاه با صنعت باید با جدیت دنبال شود

سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم در دولت دوازدهم در این نشست بیان کرد: برای مرجعیت علمی باید در شاخص‌های بین المللی رتبه بالایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در دانشگاه‌های علاوه بر آموزش و پژوهش، فرهنگ و تربیت انسان‌ها مورد توجه باشد. منزلت استاد باید حفظ شود. اگر منزلتش حفظ نشود از لحاظ تربیتی و آموزشی نمی‌تواند موفق باشد.
دکتر هاشمی ادامه داد: در مدارس مشکل ساختاری داریم. مدارس هم‌اکنون هویت ملی و دینی عدالت ندارند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید ۵ سال یکبار بازنگری می‌شد تا انسجام بیشتری داشته باشد. خوشبختانه در آموزش عالی توفیق بیشتری داریم. دانشگاه‌ها باید مرجع باشند و در مسائل مربوط به خودشان بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

سرپرست وزارت علوم در دولت دوازدهم گفت: اساتید سرمایه جدی برای کشور است. ارتباط دانشگاه با صنعت باید با جدیت دنبال شود. باید راه‌هایی در این زمینه باز شود. همچنین لازم است به جای مصوبات جدید، شفاف سازی و بازسازی مصوبات قبلی باید در دستور کار باشد تا قابلیت اجرا پیدا کند.

 سیّد محمّدرضا هاشمی گلپایگانی وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت دوم در این نشست بر توجه به توان و خلاقیت اندیشمندان داخلی در عین حضور در رقابت‌های تأکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته