دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1403 - 13:26

کاهش سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا/ عربستان در صدر ایستاد+عکس

کاهش سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا  عربستان در صدر ایستاد+عکس
سهمیه باشگاهی ایران در لیگ نخبگان آسیا از سوی AFC کاهش پیدا کرد.
کد خبر : 913726

به گزارش خبرنگار ورزشی  خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) آخرین رده‌بندی رقابت‌های باشگاهی AFC را تایید کرد و عربستان سعودی در صدر جدول قرار گرفت. عربستان سعودی صدر جدول با مجموع ۱۰۳.۱۴۸ امتیاز اول و ژاپن و کره جنوبی به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

پیشتازی راحت غرب آسیا عمدتاً مدیون عملکرد درخشان باشگاه‌های برتر سعودی در فصول اخیر است، از جمله قهرمانی الهلال در لیگ قهرمانان آسیا (ACL) در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ و نایب قهرمانی در سال ۲۰۲۲. علاوه بر این، تنها در فصل ۲۰۲۳/۲۴، در کنار الهلال، سه باشگاه دیگر عربستان سعودی - النصر، الاتحاد و الفیحه - جایگاه خود را در مرحله حذفی رقابت‌های باشگاهی برتر قاره با تیم تحت رهبری خورخه ژسوس رزرو کردند. قبل از اینکه الهلال در نیمه نهایی مقابل العین امارات تعظیم کند.

عملکرد ثابت باشگاه‌های ژاپنی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا در مجموع باعث شد تا شرق آسیایی‌ها با ۹۶.۹۹۹ امتیاز در جایگاه دوم رده بندی قرار گیرند.  با نایب قهرمانی یوکوهاما اف مارینوس در روز شنبه، فصل ۲۰۲۳/۲۴ حضور یک باشگاه ژاپنی در فینال لیگ قهرمانان آسیا برای پنجمین بار از سال ۲۰۱۵ بود. اوراواردز در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۱۷ عنوان قهرمانی را به دست آورد و نایب قهرمان شد. در سال ۲۰۱۹، در حالی که کاشیما آنتلرز در سال ۲۰۱۸ قهرمان شد.

کره جنوبی که با ۹۳۶۰۰ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت، یکی دیگر از مدعیان همیشگی تاج و تخت بوده است، جایی که جونبوک موتورز نام خود را بر روی جام در سال ۲۰۱۶ حک کرد، در حالی که پوهانگ استیلرز در سال ۲۰۲۱ به مقام نایب قهرمانی رضایت داد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا

امارات که مجموعاً ۷۴.۸۷۳ امتیاز کسب کرده است، بخش اعظم مقام چهارمی خود را مدیون العین است که فصل ۲۰۲۳/۲۴ را به عنوان قهرمان آخرین دوره مسابقات به پایان رساند، پس از اینکه در سال ۲۰۱۶ به سختی عنوان قهرمانی را از دست داد.

در همین حال، با کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۲ توسط السیب عمان، غرب آسیایی‌ها با هشت پله جهش به رده بیستم، بالاترین کوهنوردان در آخرین رده‌بندی بودند. جمهوری قرقیزستان و مغولستان نیز جهش‌های قابل توجهی داشتند و هر کدام شش پله صعود کردند و به ترتیب در رده‌های ۲۷ و ۳۴ قرار گرفتند.

علاوه بر این، در تخصیص جایگاه برای رقابت‌های باشگاه‌های AFC در فصل ۲۰۲۵/۲۶، عربستان سعودی با سه باشگاه که مستقیماً به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا Elite (ACL Elite) راه پیدا می‌کنند، در منطقه غرب پیشتاز است، در حالی که چهارمین باشگاه می‌تواند به طور مستقیم وارد مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شود. نماینده عربستان در لیگ قهرمانان آسیا دو (ACL Two).
 
امارات و قطر هر کدام دو مقام مستقیم و یک مقام غیرمستقیم در ACL Elite را به دست آوردند و هر کدام یک جایگاه مستقیم در ACL دو کسب کردند. در شرق، ژاپن با سه امتیاز مستقیم الیت ACL همراه با ورود یک باشگاه به مرحله گروهی ACL، دارای بیشترین تعداد مکان‌های اختصاص یافته است.  دو سهمیه باقی مانده با چهار امتیاز هر کدام کره جنوبی و چین هستند که هر دو نماینده مشابهی با همتایان خود در منطقه غربی امارات و قطر خواهند داشت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته