دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» منتشر شد

«زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» منتشر شد
کتاب «زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» به قلم «پرویز سعادتی» در انتشارات سوره‌ مهر به چاپ رسید. 
کد خبر : 913672

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم  فناوری آنا، کتاب « زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» به قلم «پرویز سعادتی» در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. 

این اثر به زندگی مرحوم «علی‌اکبر معین‌فر» اولین وزیر نفت دولت موقت انقلاب اسلامی و اولین رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی سال 1307 تا 1357 می‌پردازد که حاصل بیش از صد و ده ساعت گفت وگو با معین‌فر است. 

خاطرات مرحوم معین‌فر، علاوه بر شرح وقایع و حوادث کشور در نیمه اول قرن گذشته، خاطرات کسی است که از نوجوانی در صحنه‌های پر برخورد و پر فراز و فرود چند دهه اخیر حضور داشته و به همین دلیل شرح بعضی وقایع برای نخستین بار بر روی کاغذ ثبت می‌شود. از زاویه‌ای دیگر اهمیت این خاطرات، روایت وقایع از زبان فردیست که از نوجوانی در خانواده‌ای مذهبی و سیاسی پرورش یافته و در بیشتر تحولات از نزدیک حاضر و ناظر بوده است.

کتاب با فصل «تولد، خانواده، محله، مدرسه» آغاز و با برررسی حوادث گوناگون دوران زندگی معین‌فر با فصل «نخست وزیری ازهاری و ناتوانی دولت نظامی در کنترل اوضاع» ختم می‌شود.  در پایان کتاب نیز عکس‌ها و اعلام گنجانده شده است. 

پرویز سعادتی نویسنده «زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» در مقدمه کتاب درباره نیمه‌کار ماندن خاطرات مهندس معین‌فر این‌گونه می‌نویسد: «در میانة مصاحبه با مرحوم معین‌فر، همسر و یار سالیان دراز عمر خویش را از کف داد و فراق همسر و یار دیرین و بیماری‌های گوناگون، اجازه نداد بیش از این در کنار او شنونده خاطراتش باشیم و رحل اقامت از این دنیا بست و به دیار باقی شتافت.

بنابراین خاطرات در آنجا به پایان می‌رسد که آخرین روزهای تلاش برای پیروزی انقلاب اسلامی است و ذکر حوادث پس از پیروزی انقلاب که وی در آنها نقش داشت از جمله حضور در دولت مرحوم بازرگان و در اولین مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از سوی مردم تهران، میسر نشد. از این بابت به عنوان یک درس‌آموز تاریخ معاصر ایران بسیار افسوس می‌خورم.»

«زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» کاری از دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در 428 صفحه گردآوری و در بازار نشر موجود است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته