دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1403 - 09:33
وزیر کشور:

شهید رئیسی نویدبخش این حقیقت شد که راه پرفروغ و نورانی انقلاب باقی است

شهید رئیسی نویدبخش این حقیقت شد که راه پرفروغ و نورانی انقلاب باقی است
وزیر کشور با بیان اینکه شهید رئیسی عزیز با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در گفتار، رفتار و کردار خود، نویدبخش این حقیقت شد که راه روشن و درخشان انقلاب اسلامی در میان دهه پنجم خود همچنان پرفروغ و نورانی باقی مانده است.
کد خبر : 913655

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد وحیدی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: پروردگار بلندمرتبه و بزرگوار را سپاسگزارم که با لطف بی کران خود به مام توفیق خدمت به ملت شریف ایران را در برهه ای حساس از تاریخ در سایه ولایت رهبری یکی از بزرگ ترین شخصیت های تاریخ اسلام، عطا فرمود و در امتداد این ایفای تکلیف و خدمتگذاری، امکان برگزاری مطلوب دوره دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی را مهیا ساخت.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه ماه خرداد برای ملت مسلمان و مؤمن ایران، ماه حادثه ها و رخدادهای تاریخ ساز آمده است، یادآور شد: از سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر سربلند گرفته تا 14 خرداد، سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و یوم الله 15 خرداد که نقطه آغاز و عزیمت نهضت مقدس مردم مسلمان ایران علیه طاغوت بود.

وی افزود: حال و هوای خرداد امسال متأثر از فضای غمبار شهادت رئیس جمهور خدوم و انقلابی، مرد خستگی ناپذیر، مجاهد مؤمن و محبوب محرومان، حضرت آیت الله رئیسی و همراهان عزیز شهیدشان است.

وحیدی ادامه داد: شهید رئیسی عزیز با احیای ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی در گفتار، رفتار و کردار خود در دوران کوتاه اما پربرکت تصدی مسئولیت خود در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران نویدبخش این حقیقت شد که راه روشن و درخشان و تعالی بخش انقلاب اسلامی در میانه دهه پنجم خود همچنان پرفروغ و نورانی باقی مانده است.

وزیر کشور اضافه کرد: ضمن ادای احترام به همه شهدای والامقام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافعان حرم به ویژه سردار جاویدان جبهه مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و به طور خاص شهید خدمت، سید محرومان حضرت آیت الله رئیسی و همراهان شهیدشان، مراتب تشکر عمیق خود را از رهنمودها و ارشادات حکیمانه و حمایت پدرانه سکاندار انقلاب اسلامی، مقام عظمای ولایت، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در برگزاری امر انتخابات ابراز دارم.

وی ادامه داد: همچنین لازم است از رئیس محترم جمهور شهید که در مقام پاسدار قانون اساسی، راهنما و پشتیبان مجریان انتخابات بودند و جای خالی ایشان در این مجلس امروز برای یکایک حاضران محسوس و بسیار تألم برانگیز است، تشکر و قدردانی کرده و از خداوند رحمان و رحیم برای اعتلای روح پرفتوح این شهید گرانقدر در عالم ملکوت مسألت دارم.

وحیدی همچنین تصریح کرد: وزارت کشور مفتخر است که توانست به عنوان مجری برگزاری انتخابات بر اساس سیاست های کلی انتخابات و با رعایت اصل قانونمداری، بیطرفی و امانتداری و تلاش برای ارتقای شاخص های کیفی اجرا، انجام فرایند بزرگ انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را به فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت مبدل کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم همچنین با بیان اینکه برگ درخشان دیگری از برگزاری انتخابات آزاد، امن، سالم و توأم با رقابت بر اساس 4 مؤلفه راهبردی رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت در دوره اخیر رقم خورد، اظهار کرد: در این دوره طراحی و ارتقای سامانه های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات شکل جدیدی از هماهنگی نظام مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت. علاوه بر این به کار گیری سامانه های هوشمند و دقیق الکترونیکی، ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان بخش برای ملت ایران در عرصه انتخابات بوده است.

وی همچنین تأکید کرد: بر خود لازم می دانم از تعامل و همکاری سازنده و مؤثر شورای محترم نگهبان، منتخبین محترم مردم و همچنین از نمایندگان محترم دوره یازدهم که در عرصه تقنین قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاش کردند و همکاری بسیار خوب و مناسبی با وزارت کشور داشتند تشکر کرده و مراتب تقدیر و خضوع خود را نسبت به ملت رشید و انقلابی ایران عزیز به ویژه از مردم فهیم و مسئولیت شناسی که در این دوره از انتخابات با نظم، دقت و متعهدانه در رأی گیری شرکت کردند ابراز کنم.

وحیدی ادامه داد: اکنون که بر اساس قانون و به عنوان وزیر کشور، افتخار حضور در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارم وظیفه خود می دانم چکیده ای از روند برنامه ها، اقدامات و عملکرد وزارت کشور و دیگر نهادهای همراه در برگزاری انتخابات اخیر که به صورت همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد به محضر ملت شریف ایران و شما حضار گرامی تقدیم کنم.

وزیر کشور در ادامه در ارائه این گزارش و عملکرد وزارتخانه خود گفت: تشکیل ستاد انتخابات کشور از ابتدای سال 1402 تا پایان برگزاری مرحله دوم انتخابات و کارگروه های مربوطه به همراه تشکیل هیأت مرکزی بازرسی ستاد امنیت انتخابات، تشکیل هیأت اجرایی مرکزی و تعیین معتمدین مردمی و برگزاری بیش از 17 جلسه به صورت دوره ای منظم و نیز هیأت های اجرایی در حوزه های انتخابیه، تشکیل ستاد انتخاباتی استانی در 31 استان و 208 حوزه انتخابیه و فعال سازی کمیته های مربوطه، تشکیل هیأت های اجرایی حوزه های انتخابیه و تعیین معتمدین در 1218 حوزه انتخابیه اصلی و فرعی، تشکیل هیأت استانی بررسی تبلیغات برای نخستین بار در ادوار مختلف انتخابات مجلس با کارکرد تعیین فهرست و مشخصات کامل امکاناتی که عرفا می توان از آنها برای تبلیغات عموم در انتخابات استفاده کرد.

وی اضافه کرد: همچنین به کارگیری نیروهای متعهد و آموزش دیده از اقشار مختلف مردم به عنوان بازرس شعب، سربازرس، هیأت های بازرسی شهرستان ها و استان ها، بازرس ویژه و هیأت مرکزی بازرسی به منظور پیشگیری از بروز تخلفات بر اساس اصل 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، به انجام رساندن طرح جامع آموزش پس از آسیب شناسی اجرایی انتخابات ادوار گذشته با سبکی جدید به منظور ارتقای دانش و مهارت های مختلف دست اندرکاران، برگزاری همایش های مختلف با حضور فرمانداران و بخشداران و ارائه آموزش های لازم، پیش بینی آموزش برای اعضای شعب اخذ رأی به تعداد حدود 750 هزار نفر به صورت مستمر از جمله اقدامات بود.

وحیدی در ادامه با اشاره به امور اجرایی و حقوقی انتخابات، بیان داشت: با توجه به اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصویب قانون انتخابات در اول مرداد ماه سال گذشته، اقدامات زیر صورت گرفت؛ تهیه دستورالعمل هیأت اجرایی، تدوین آیین نامه اجرایی قانون انتخابات، تدوین دستورالعمل سامانه مالی انتخابات منطبق با قانون شفافیت و نظارت بر تأمین منابع مالی انتخابات، تعیین و تهیه آیین نامه ماده 74 قانون انتخابات مجلس، تهیه دستورالعمل تبلیغات در فضای مجازی، تهیه دستورالعمل بند 9 ماده 31 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، تدوین آیین نامه اجرایی ماده 55 قانون انتخابات، انجام 24 فرایند از مجموع 26 فرایند اجرایی انتخابات به صورت کاملا الکترونیکی به استناد ماده 53 قانون انتخابات.

این عضو هیئت وزیران همچنین تصریح کرد: در این دوره از انتخابات داوطلبان پیش از ثبت نام نهایی، پیش ثبت نام را از طریق فضای اینترنت پیش ثبت نام را انجام داده و نسبت به بارگذاری مدارک خود جهت استعلام از مراجع 6گانه بررسی صحت مدارک، اقدام کردند.

وی افزود: تعامل با مراجع قانونی برای دریافت گواهی های مورد نیاز برای متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی و اعلام نتایج استعلام مدارک، ثبت نام الکترونیکی از داوطلبان در بازه زمانی 27 مهر الی 3 آبان، اقدامات و پیش بینی های لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه ای و کاملا مکانیزه جهت اخذ و شمارش آرا در راستای بند 12 سیاست های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری در 4 حوزه انتخابیه در مرحله اول و در 8 حوزه انتخابیه در مرحله دوم با تأیید و هماهنگی شورای نگهبان نیز از دیگر اقدامات بود.

وحیدی در ادامه با اشاره به اقدامات مربوط به امور فناوری انتخابات، گفت: به روز رسانی سامانه جامع انتخابات مطابق با آخرین اصلاحات قانون انتخابات، راه اندازی سامانه شفافیت مالی برای نخستین بار، راه اندازی سامانه پیش ثبت نام داوطلبین برای نخستین بار، راه اندازی سامانه ثبت اعتراض معترضین، راه اندازی سامانه ثبت نام داوطلبین مبتنی بر طرح اصلاح قانون، دریافت اینترنت اعتراضات و راه اندازی سامانه تبلیغات در فضای مجازی.

وزیر کشور در ادامه به ارائه آماری در حوزه انتخابات پرداخت و یادآور شد: پیش ثبت نام از داوطلبان به مدت یک هفته به صورت الکترونیکی و جهت داوطلبان خارج از کشور از طریق نمایندگی های سیاسی خارج از کشور به صورت دستی انجام شد. مجموعا 48 هزار و 847 نفر پیش ثبت نام کردند که در نهایت با توجه به بررسی و استعلام مدارک، تعداد 24 هزار و 829 نفر افراد واجد شرایط ثبت نام کردند.

وی همچنین با اشاره به فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان بیان داشت: با استعلام از مراجع 5گانه و بررسی در هیأت های اجرایی نظارت و شورای نگهبان در نهایت 15 هزار و 200 نفر به عنوان نامزد تأیید صلاحیت شده جهت شرکت در انتخابات معرفی شدند.

وحیدی ادامه داد: انتخابات در 43 هزار و 936 شعبه ثابت و 15 هزار و 17 شعبه سیار و در مجموع در 58 هزار شعبه برگزار شد و از مجموع 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر واجد شرایط، تعداد 25 میلیون و 20 هزار و 962 نفر معادل 41 درصد در انتخابات شرکت کردند.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: در مرحله اول تکلیف 186 حوزه انتخابیه از 208 حوزه کل کشور تأیید شد و 245 نفر از نامزدها به مجلس دوازدهم راه یافتند. از مجموع منتخبان مرحله اول، 234 نفر را آقایان و 11 نفر را بانوان تشکیل می دادند که 102 نفر از آنها از نمایندگان دوره یازدهم مجلس بودند. در این دوره صحت برگزاری انتخابات در همه حوزه های اصلی و فرعی از سوی شورای نگهبان تأیید شد. در نهایت در مرحله دوم، تکلیف 22 حوزه انتخابیه از بین 15 استان در تاریخ 21 اردیبهشت ماه سال جاری تعیین شد و 45 نفر از بین 90 نفر نامزد به مجلس راه یافتند و از مجموع منتخبان مرحله دوم، 42 نفر را آقایان و 3 نفر را بانوان تشکیل می دهند. انتخابات مرحله دوم شامل 11 هزار و 509 شعبه بود که تعداد 6 هزار و 927 شعبه به صورت تمام الکترونیک انتخابات را انجام داد.

وی ادامه داد: لازم می دانم از همه دست اندر کاران، شورای نگهبان، هیأت های نظارت و هیأت های اجرایی، ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان ها، عوامل و مجریان برگزاری انتخابات در سطح شعب اخذ رأی، صداوسیما به طور ویژه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فراجا و نیروهای بسیج، وزارت اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور شهرداری، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران، بازرسان وزارت کشور و اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی تشکر و قدرددانی کنم.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: همچنین لازم است تشکر ویژه و خاص خود را از یکایک اعضای محترم دولت به ویژه رئیس جمهور محترم و شهید که بسیار دلتنگ ایشان هستیم و در تمام مراحل پشتیبان و حامی برگزاری انتخابات بودند، اعلام کنم

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته