دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1403 - 12:20
تحقق رویای خداحافظی در اوج (بخش ۲)

واکنش‌ها به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم کروس چه گفت؟

واکنش‌ها به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم کروس چه گفت؟
هم تیمی ها، تحلیل گران و رسانه‌ها می‌گویند تونی کروس، ستاره‌ای است که با اخلاق و شایستگی فراوان مدارج ترقی را کرد و به عنوان «پروفسوری» در نوک قله اورست فوتبال، در بهترین زمان ممکن با اعلام خداحافظی اش، تاریخ سازی کرد.
کد خبر : 913484

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در روزهایی که سپری شد، اتفاقات مهمی در دنیای فوتبال رخ داد. از جمله پپ گواردیولا با منچسترسیتی، چهارمین قهرمانی متوالی لیگ برتر انگلیس را جشن گرفت، یورگن کلوپ جشن وداع احساسی خود را با هواداران بیشمار لیورپول در آخرین بازی برگزارکرد، جانشین وی یعنی «آرنه اسلات» از هلند آمد، توماس توخل نیز از بایرن مونیخ رفتنش قطعی شد.

اما کل اتفاقات مهم فوتبالی این موارد نبودند. به عنوان نمونه در رئال مادرید، قهرمان فصل اخیر لالیگا و فینالیست لیگ قهرمانان اروپا دو اتفاق مهم رخ داد. ابتدا «لوکا مودریچ»، هافبک ۳۸ ساله و کروات به خواست باشگاه پذیرفت یک سال دیگر نیز بماند و قراردادش را با کهکشانی‌ها تمدید کند.

اما تونی کروس، هافبک ارزنده و آلمانی تیم با وجود ۴ سال جوانتر بودن در نهایت احترام به خواسته سران باشگاه، حاضر به ادامه یک سال دیگر نشد. او رویای همیشگی خویش یعنی «وداع در اوج» را تحقق بخشید.

«مهندس پاس» رئالی به همین خاطر روز سه شنبه با پستی که در فضای مجازی منتشرکرد، خبر خداحافظی اش را با دنیای توپ گرد در پایان فصل و بعد از بازی فینال لیگ قهرمانان و همینطور مسابقات جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ در کشورش را به اطلاع عموم رساند.

این خبر البته باعث شوکه شدن خیلی‌ها شد. در آلمان، هوادارانش تصور می‌کردند به خاطر بازگشت به تیم ملی و همراهی «مانشافت» در مسابقات یورو، «تونی» حاضر به ادامه فعالیت باشد.

در اسپانیا نیز خیلی‌ها گمان می‌کردند حالا که فلورینتو پرز، رئیس رئال به نمایندگی از کارلو آنچلوتی و باشگاه، با او ملاقات کرده و خواهان امضای قراردادی یک ساله دیگری شده، ستاره ژرمنی این درخواست را مثل سال گذشته که حاضرشد یک فصل دیگر بماند و کارکند، بپذیرد.

اما این انتظاری بیهوده بود. چرا که «موتور تپنده» آلمانی همانند همه هموطنانش که اهل برنامه ریزی و نظم دقیق هستند، می‌دانست چه زمانی باید کفش هایش را در اوج بیاویزد.

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

با این حال در عالم ورزش، دوستان و هم تیمی هایش، همبازیان سابق، رسانه‌ها و کارشناسان از این تصمیم شوکه شده و البته واکنش‌های متفاوتی داشتند. در این گزارش به تمام این واکنش‌ها نگاهی می‌اندازیم:

*رئالی‌ها چه واکنشی داشتند؟

باور شنیدن پاسخ منفی از سوی «تونی» برای مادریدی‌ها بسیار سخت بود. آنها در یک دهه اخیر در تماس تنگاتنگ روزانه با وی در جلسه‌های تمرینی یا مسابقات، همینطور اردو‌ها و محافل مختلف تیمی بودند. پس گمان می‌کردند وی رضایت به یک سال ماندن دیگر دهد. به خصوص که حالا ۳۴ سال سن دارد و مثل یک جوان ۲۰ ساله پرنشاط است و پاس‌های مهندسی شده و دقیقش تمامی ندارد.

با این حال اولین گروه که به تصمیم بحث برانگیز وی، واکنش نشان داده، سفیدپوشان بودند که اینگونه از رفتن وی ابراز ناراحتی کردند:

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

-فلورینتو پرز، رئیس باشگاه:

تونی کروس یکی از بزرگترین و بهترین بازیکنان در تاریخ رئال مادرید است و این باشگاه همیشه خانه او هست و خواهد بود.

-لوکا مودریچ، هافبک باسابقه کروات:

تونی عزیز، شریک شدن در خط هافبک رئال مادرید با تو، برایم افتخار بوده. هیچوقت این دوره طلایی را در باشگاه، زندگی و فعالیت روزمره در کنار هم را فراموش نخواهم کرد. حالا مادرید و هیچ چیز دیگر.

-داوید آلابا، ملی پوش اتریشی:

تونی عزیز، خودت می‌دانی که با شنیدن این خبر، حالا چقدر ناراحتم. همیشه دوستدارات بوده و هستم، تو همیشه اسطوره من هستی.

-جود بلینگهام، ملی پوش انگلیسی کهکشانی ها:

واقعا یک سال همراهی ات برایم کافی نبود تونی عزیز. بابت همه چیز‌های که در زمین برایم انجام دادی، از تو تشکر می‌کنم. واقعا دیدن فوتبالت از نزدیک و همینطور شخصیت تو به عنوان یک هوادار و هم تیمی، بسیار لذت بخش بود.

-فده والورده، هم تیمی اروگوئه ای:

تونی عزیز، واقعا برایم سخت است این کلمات را بنویسم. دنیای فوتبال ناراحت و غمگین است، چون یک فوتبالیست تاریخ ساز می‌خواهد کناره گیری کند؛ و من هم باید اضافه کنم که خودم هم از این بابت بسیار متاسف هستم. آمیگو، تو یکی از اسطوره‌های ورزش و تاریخ رئال مادرید خواهی ماند. از بودن در کنارت در بازی بسیار لذت برده ام. واقعا بازی در کنارت آن هم در خط میانی رئال مادرید، افتخار بزرگی بوده. تو کیفیت برتر و استثنایی داشتی که بازیکنی منحصربفرد شدی. ما در کنار هم روز‌های فراموش نشدنی را سپری کردیم. به همه افتخارات رسیدی و حالا در کنار هم برای کسب افتخاری جدید تلاش می‌کنیم.

-دنیل کارواخال، ستاره اسپانیایی سفیدپوشان:

انتظار نداشتم این پیام خداحافظی را به این زودی بنویسم، اما می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و بگویم چقدر قدردان محبت هایت هستم. تو در این یک دهه، واقعا عالی بودی، چه در زمین و چه خارج از آن. شخصیتی هستی که همه تو را بسیار دوست دارند، همینطور یک جنتلمن واقعی به معنای واقعی کلمه. شریک بودن در کنارت افتخاری برایم بوده. همیشه این افتخار را با ذوق و شوق بسیار حفظ می‌کنم که چطور در کنار تونی کروس از فوتبال لذت بردم. بابت همه چیز‌های که به تیم آوردی و الهام بخش همیشگی ما بودی، متشکرم.

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

-ادواردو کاماوینگا، هافبک ۲۱ ساله فرانسوی:

بازی در کنارت برای مدت ۳ سال افتخاری بس بزرگ بود. همیشه جایت در تیم خالی خواهد بود. تو به عنوان یک اسطوره باشگاه و فوتبال را ترک می‌کنی. مرد بزرگ ازتو بابت همه چیز تشکر می‌کنم.

-آئورلین شوامنی، هم تیمی فرانسوی:

جناب... بزرگوار... بابت همه چیز تشکر می‌کنم. واقعا دیدن همه روزه یک ابر مرد، افتخار بزرگی برایم بود. تو یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ هستی. به خود می‌بالم که در دوران فوتبالم در کنار فوق ستاره‌ای مثل تو بازی کردم.

-وینیسیوس جونیور، هم تیمی برزیلی:

نابغه... تونی، این نزدیک‌ترین واژه‌ای است که برای تعریف تو پیداکردم. اعتراف هم می‌کنم بازهم از آنچه شایستگی اش را داری، این کلمه دور است. وقتی از تصمیمت با خبر شدم، روز غم انگیزی برای من و هواداران رئال رقم خورد. فکر می‌کنم روز وحشتناکی هم برای توپ و فوتبال بود. چون آگاهی از این موضوع که به زودی دیگر تو را درتیم نخواهیم داشت، دردناک است. واقعا از تو بابت هر پاسی که به من دادی، برای هر جای گیری در زمین، همینطور برای هر چیزی که اجازه دادی در این سال‌ها از تو فراوان یادبگیرم، تشکر می‌کنم. همه ما تو را برای همیشه دوست خواهیم داشت. برو و برای آخرین افتخارات در رئال تلاش کن!

-تیبو کورتوا، دروازه بان رئال:

دوست من، عجب اسطوره‌ای هستی. دل همه ما برایت تنگ خواهد شد.

-لوکاس واسکوئز، وینگر با تجربه رئال:

چقدر با این تصمیمت نابودم کردی. یکی از بزرگترین افتخاراتی که در زندگی حرفه‌ای داشته ام، بازی در کنار تو بوده. چقد زمان زیادی را در کنار هم سپری کردیم و چه دستاورد‌های داشتیم. تو اسطوره رئال مادرید هستی. دوست من، بهترین آرزو‌ها را برایت دارم. دلم برایت خیلی تنگ می‌شود.

-ناچو، کاپیتان رئال مادرید:

من چقدر خوش شانس بودم که از بازی در کنارت لذت بردم. تا آخر با تو هستم، تونی.

- دنی سبایوس، بازیکن رئال:

دنیای فوتبال امروز با خبری غم انگیز از خواب بیدارشد و اشک خداحافظی با یک اسطوره را ریخت. هم پست بودن با تو و لذت بردن از دوران حرفه‌ای بی عیب و نقص تو باعث افتخار است.

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

*عکس العمل یاران سابق به تصمیم تونی

هم تیمی‌های سابقش نیز از اعلام کناره گیری وی متاسف شدند و چنین عکس العملی داشتند:

-کریستیانو رونالدو، مهاجم کنونی النصر عربستان:

تونی عزیز، بابت همه چیز از تو تشکر می‌کنم. در کنار تو در زمین بازی کردن چه افتخاری بود. برایت تمام بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.

-ایسکو، هم تیمی سابق در رئال:

تونی عزیز، رفتن تو مایه تاسف و ناراحتی است، اما تو فوتبال را به زیبایی به پایان رساندی.

-میروسلاو کلوزه، همبازی سابق در تیم ملی آلمان:

هرچه می‌گردم، واژه‌ای مناسب برای این منظور پیدانمی کنم که از تونی کروس با شایستگی تقدیرکنم. کاری که او در رئال مادرید و تیم ملی انجام داد، خارق العاده است. مهمترین مولفه در موردش این است که با وجود آن همه موفقیت بزرگ و افتخارآفرینی فراوان، فروافتاده و عادی باقی ماند. این نشان دهنده شخصیت بزرگش است.

-کاسمیرو، هافبک برزیلی منچستریونایتد و همبازی پیشین:

ما قهرمانان هم تیمی و برای همیشه دوست هستیم. تو می‌دانستی چه زمانی باید خداحافظی کرد. پس با افتخار به آنچه ارث در گذشته گذاشتی نگاه می‌کنی و به آن همه افتخار لبخند می‌زنی. باید گفت فقط یک تونی کروس هست و بس. کسی که همه ما از هم تیمی بودن با او لذت بردیم. چهره‌ای که بازیکنی کاملی است. تو دوست خوب من هستی و در کنارت از فوتبال بازی کردن لذت بردم.

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

-ماتس هوملس، همبازی سابق در تیم ملی

چه فوتبالیست ارزشمندی. برای من مایه افتخار و خوشحالی و مباهات بود که با تو، تونی عزیز همبازی و هم تیمی باشم. تقریبا ۲۰ سال قبل همراه هم در گرون والدر بودیم. حالا هم هر دو تقریبا در پایان کارمان هستیم و در ومبلی برابر هم قرارمی گیریم.

-سرخیو راموس، همبازی سابق در رئال:

تو یکی از بهترین دوستانم هستی و خواهم ماند. برایت بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.

-گرت بیل، هم تیمی ولزی سابق در رئال:

بهترین تبریکات به تونی کروس بابت تاریخ سازی‌های فراوان در دوران فوتبالش. برای من بازی در کنارت، لذت بخش و افتخار بود.

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

*واکنش رسانه‌ها

در کنار اعضای رئال و همبازیان سابق، مطبوعات نیز از تصمیم قاطع بازیکن با کلاس آلمانی چنین گفتند:

-هفته نامه کیکر آلمان:

تونی کروس نشان داد بیهوده، حرف نمی‌زند و مرد عمل است. او اعلام کناره گیری کرد. چون واقعا می‌خواست این کار را انجام دهد. نه این که مجبورش کنند خداحافظی کند. با آن پیام واضح به زیباترین شکل ممکن این موضوع را ثابت کرد که چقدر در وداع با فوتبال در اوج توانمندی و شکوه، مصمم بوده است.

-روزنامه مارکا اسپانیا:

دنیای فوتبال در شوکی عجیب قرارگرفت. همه گمان می‌کردیم تونی با وجود این همه سرزندگی و آمادگی، قراردادش را تمدید کند. اما او همه را غافلگیر کرد. چون پای خواسته اش ایستاد.

-روزنامه بیلد آلمان:

تونی کروس فقط یک لژیونر و ستاره‌ای ارزشمند برای فوتبال آلمان نبود. بلکه یک سفیر خوش اخلاق در محافل فوتبال حرفه‌ای بود که به نمایندگی از آلمان حضورداشت. او به خوبی این نقش را ایفاکرد و خاطرات خوشی از خود برجای گذاشت.

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

-روزنامه ال موندو دیپورتیو اسپانیا:

رویای تمدید قرارداد کروس مثل حباب صابون ترکید. برخلاف سال گذشته که حاضر شد یک سال دیگر بماند و کارکند، امسال درخواست باشگاه را نپذیرفت، چون نمی‌خواست از برنامه اش برای ترک فوتبال عقب افتد.

-سایت باشگاه رئال مادرید:

مایلیم مراتب تشکر و قدردانی خود را مقابل تونی کروس یکی از بزرگان و اسطوره‌های باشگاه و دنیای فوتبال ابراز کنیم.

-روزنامه ورزشی آس اسپانیا:

کروس در یک دهه حضورش در مادرید نشان داد و ثابت کرد در همه چیز فوتبال، یک نابغه است. حتی در خداحافظی کردن از فوتبال هم نبوغش را بروز داد. چون می‌دانست که چطور باید خداحافظی اش را به عنوان چهره‌ای ماندگار شکل دهد. تونی مشخص کرد بی دلیل بازیکنی بزرگ و اسطوره نبوده چرا که با وجود درخواست‌ها برای ادامه کارش، به زیباترین شکل ممکن، سخت‌ترین تصمیم زندگیش را در بهترین زمان ممکن بگیرد. تونی به همه دنیا نشان داد که در نوک «قله اورست فوتبال» است و در بهترین شرایط باید به ماجراجویی دوران فوتبالش خاتمه دهد. حالا با قهرمانی احتمالی لیگ قهرمانان اروپا با رئال و مسابقات در پیش یورو ۲۰۲۴ می‌تواند به زیباترین شکل ممکن وداعش را تکمیل کند. تنها حرفی که می‌ماند، همین است که بگوییم:تونی، بابت همه چیز از تو متشکریم!

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

* بزرگان و تحلیل گران چه گفتند؟

بزرگان و تحلیل گران نیز درباره وداع در اوج لژیونر خوش نام آلمانی نیز چنین حرف زدند:

-لوتهار ماتئوس، کاپیتان سابق آلمان و بایرن:

به طور قطع او یکی از بزرگترین‌های تاریخ آلمان بوده. فاتح جام جهانی شده و چندین مرتبه هم به مقام نخست لیگ قهرمانان اروپا رسیده. خوشحالم در زمانی صحیح تصمیم گرفت و مثل فیلیپ لام در اوج کناررود.

-ژابی آلونسو، سرمربی اسپانیایی بایرلورکوزن:

احترام تمام و کمالی برای تونی قائلم. او باز هم تصمیم عاقلانه‌ای گرفت. نشان داد واقعا چرا فوتبالیستی در کلاس جهانی است. حالا با حضور در فینال لیگ قهرمانان و جام ملت‌های ۲۰۲۴ به واقع می‌تواند در بالاترین سطح کارش را به اتمام رساند.

-روبن خمینس، نویسنده اسپانیایی:

همیشه از خودم می‌پرسیدم اگر ارکستر فیلارمونیکا شهر وین بدون رهبر شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ حالا این سئوال را در مورد رئالی‌ها دارم. چرا که دنیای فوتبال عادت کرده در یک دهه اخیر کروس را با آن پاس‌های دقیق و مهندسی شده، با آن شوت‌های محکم و تماشایی اش و با آن فرماندهی در مرکز زمین کهکشانی‌ها در قالب «رهبر ارکستر» تیم ببیند.

او می‌رود و به خواسته اش که وداع در اوج افتخار و آمادگی بود، می‌رسد، اما بزرگترین علامت سئوال را برای رئال از خود برجای خواهد گذاشت.

-نواه پرشکه، نویسنده فعال آلمانی:

بعد از جام ملت‌های اروپا دوران فوتبال فوق ستاره‌ای به پایان می‌رسد که با درخشش و در اوج، بازی کردن را کنارگذاشت. او ثابت کرد فوتبال همه چیز نیست و در کنارش خیلی چیز‌ها اهمیت فراوان دارد. حتی با این کار خود تاریخ سازی هم کرد. همان کاری که قبلا بار‌ها انجام داده بود. با آن پاس‌های طلایی و پرشمارش قادر بود گل سازی کند و ریتم بازی تیمش را کند یا تند کند.

کلی واکنش به خواسته پروفسور حاضر در قله «اورست فوتبال»؛ دنیای ورزش درباره تصمیم با شکوه کروس چه گفت؟

-توماس رونسرو، نویسنده پرسابقه اسپانیا:

کروس رفتنی شد. تونی ما را ترک می‌کند. او به عنوان هافبکی جوان و ارزشمند به رئال آمد و حالا در جایگاه یک «پروفسور» سفیدپوشان را ترک می‌کند. باید درباره اش خیلی چیز‌ها گفت از جمله این که فوتبالیستی بسیار با شخصیت و متفاوت بود. فوتبالیستی که کارش را به وضوح یک محقق و دقت یک ریاضی دان انجام می‌داد. ستاره‌ای که آدم از تماشای فوتبالش به عنوان تماشاگر لذت می‌برد. بازیکنی که زیبایی در ارسال پاس را به قشنگ‌ترین شکل ممکن اجرا می‌کرد. او انقدر خوب بود که یک دهه حضورش در برنابئو برای ابد در خاطرات ماندگار شد. او نام خویش را در کنار زیدان و مودریچ به عنوان جاودانه‌ترین هافبک‌های تاریخ رئال ثبت کرد.

-نیلس کرن، گزارشگر پرتال توتال رئال:

خداحافظی تونی کروس می‌تواند فوق العاده شگفت انگیز و در عین حال ناراحت کننده باشد. من بازیکنان بیشماری در رئال دیده ام، اما کمتر ستاره‌ای بوده که از جایگاه عالی همانند کروس نزد باشگاه و هواداران، حتی رسانه‌ها برخوردار باشد. او محبوب همه بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته