دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1395 - 11:54
در پاسخ به آنا

جابری انصاری: خبری درباره وضع جدید دیپلمات‌های ایرانی ندارم/ هیچ گفت‌و‌گوی رسمی میان ایران و عربستان برقرار نیست/ ظریف با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی رسانه‌ای خود، پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها بود.
کد خبر : 91346

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، حسین جابری انصاری در خصوص، خبر یکی از رسانه‌های منطقه‌ای مبنی بر این که یک زندانی یونانی آزاده شده از زندان‌های اسرائیل، سفیر کشورمان در یونان را از آزادی چهار دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان با خبر کرده است، گفت: «گزارش چنین تماسی را من ندیده‌ام و در این باره در نشست‌های بعدی صحبت خواهم کرد.»


وی تاکید کرد: «دیپلمات‌های ایرانی توسط متحدان فالانژ رژیم صهیونیستی ربوده شده‌اند و به طور طبیعی بر اساس مجموعه گزارش‌های در اختیار، این دیپلمات‌ها در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند. مسئولیت این چهار دیپلمات و این موضوع برعهده رژیم صهیونیستی است و هر گونه برداشت دیگری در ارتباط با این موضوع، منوط به اثبات موضوع به نحو دیگری است.»


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در این باره که برخی دیگر از مقامات کشورمان از زنده بودن چهار دیپلمات کشورمان خبر داده‌اند، گفت: «در این باره می‌توانید از دوستانی که اظهارنظر می‌کنند سوال کنید.»


جابری انصاری همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا مذاکرات غیر رسمی بین ایران و عربستان به صورت محرمانه درباره موضوعات منطقه در جریان است یا خبر؟»، گفت: «اینکه در اجلاسیه‌های بین‌المللی و نشست‌های بین‌المللی و اجلاس‌ها و محافل فکری با عربستان سعودی مذاکره انجام شود، ممکن است اتفاق بیافتد.»


وی یادآور شد: «ما با عربستان قطع رابطه نکرده‌ایم و این عربستان است که قطع رابطه کرده است. ارتباط بین دو کشور ممنوع نیست اما این طور نیست که گفت‌وگوی رسمی از سوی دو کشور در جریان باشد اینطور نیست.»


اهمیتی برای گزارش سالانه مبارزه با تروریسم آمریکا قائل نیستیم


جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌زنی‌های اخیر آمریکا علیه کشورمان در گزارش سالانه تروریسم خود و سیاست‌هایی که وزارت امور خارجه در قبال این اتهام‌زنی‌ها و تکرار نشدن آن دنبال خواهد کرد، گفت: «گزارش اخیر ایالات متحده آمریکا گزارش بی‌اعتباری است به دلیل آنکه در واقع یک دستورالعمل ایدئولوژیک را کپی‌ پیست کرده است.»


وی ادامه داد: «آنها واقعیت‌ها را در گزارش سالانه خود لحاظ نکرده‌اند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران خود بزرگترین قربانی تروریسم است.»


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران اکنون جلودار و پیشتاز مبارزه با جریان‌های تروریستی افراطی و تکفیری است،‌ خاطرنشان کرد: «ایران در حال حاضر جلودار مبارزه با جریان‌های تروریستی و گروه‌های تکفیری است که امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته‌اند. بدیهی‌ترین مسائل در این گزارش مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین عملاً کمترین اعتباری برای چنین گزارش‌هایی باقی نمی‌ماند.»


وی ادامه داد: «این گزارش‌ها به شدت سیاست‌زده و تابعی از نوع رابطه آمریکا با کشورهای مختلف جهان است.»


جابری‌انصاری با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران درباره گزارش سالانه آمریکا موضعی روشن دارد، توضیح داد: «جمهوری اسلامی ایران بر مدار سیاست‌های راهبردی و استراتژیک خود به سیاستش ادامه خواهد داد. هم در زمینه رویارویی با تروریسم و هم در زمینه تمام مسائل مربوط به سیاست خارجی و توافق در موضوع خاص هسته‌ای. (گزارش سالانه آمریکا) تأثیری در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران ندارد. کشورمان سیاست‌های خود را بر اساس اصول کلی سیاست خارجی کشور در زمینه‌های مختلف و بر اساس واقعیت‌های موجود و نیازها اتخاذ می‌کند.»


در وزارت امور خارجه ناامیدی وجود ندارد


وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که یک تحلیلگر از وجود نشانه‌های ناامیدی در وزیر امور خارجه و وزارتخانه تحت امرش گفته بود، تاکید کرد: «افراد آزاد هستند تحلیل‌های خود را ارائه کنند اما آنچه مربوط به وزیر می‌شود، این است که با انرژی کامل و استفاده از همه ظرفیت‌ها از ٤ یا ٥ بامداد تا نیمه شب پیگیر وضعیت سیاست خارجی است. شخص وزیر در سفرها از ٧ صبح تا ٨ نیمه شب و حتی ساعت ١١ برنامه‌های پی در پی دارد.«


جابری انصاری کفت: «جناب آقای ظریف و مجموعه وزارت امور خارجه تا هنگامی که مسئولیت دارند با تمام توان خود در جهت اهداف کشور و سیاست های جمهوری اسلامی هستند و خواهند بود. البته بی انصافی‌ها و خروج از مرزهای اخبار، امری مذموم است که به سکه رایح در تبادل سیاسی تبدیل شده که ناپسند است و جعل اخبار به سیاست ثابت برخی اهل سیاست تبدیل شده و این برخوردها غیر قانونی است و وزارت امور خارجه با قدرت تا هنگامی که مسئولیت دارد کارها را ادامه می‌دهد.»


نظارت بر برجام با دقت انجام می‌شود


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این باره که در دستورات مقام معظم رهبری، دولت مخاطب مستقیم درباره نقض برجام است و در هیات نظارت بر برجام اساسا ناظران و مجریان یکی شده اند و انتظار واکنش بیهوده است، گفت: «وزارت امور خارجه جزئی از نهادهای حاکمیتی است و نه مذاکره برجام را بدون هماهنگی نهادهای حاکمیتی انجام داده و نه هیچ یک از مراحل برجام را بدون اجماع سازی عمومی در نهادهای حاکمیتی و ملی کشور انجام داده است. بقیه اقدامات از این پس هم بر همین منوال ادامه خواهد داشت.»


وی افزود: «هیات عالی نظارت بر برجام توسط مقام معظم رهبری شکل گرفته و دستور کار مشخص آنها بررسی و رصد روند تحولات برجام و جمع‌بندی و گزارش آن به مقام معظم رهبری است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس تصمیمات ملی که در مجموعه نهادهای حاکمیتی و نهادهای جامع ملی اتخاذ می‌شود، سیاست‌های کشور را اعمال می‌کند و از پشتیبانی ملتی که این دولت را با مأموریت مشخص انتخاب کرده‌اند برخوردار است.»


تصمیم‌گیری درباره برجام به عهده هیأت نظارت است


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پایبندی طرف‌های غربی به اجرای تعهدات خود در برجام و حد خویشتنداری ایران در این زمینه بیان کرد: «سیاست ما پیگیری منافع کشور است.»


وی با تاکید بر اینکه براساس طراحی‌ها و اصول کلی سیاست خارجی در تعامل با موضوع برجام موضوع نقض در هیأت‌عالی نظارت بر برجام تصمیم‌گیری خواهد شد، ادامه داد: «مجموعه تحولاتی که در جریان است از سوی وزارت امور خارجه و نهادهای دیگر کشور به این کمیته و هیأت‌عالی منعکس می‌شود و تصمیم‌گیری، بحث و بررسی در خصوص این موضوع به عهده این هیأت‌عالی است.»


جابری‌انصاری گفت: «وزارت امور خارجه هم به عنوان نهاد حاکمیتی مجری سیاست خارجی کشور تابع تصمیمات هیأت‌عالی نظارت بر برجام و نهادهای عالی کشور در این خصوص خواهد بود.»


وی با بیان اینکه مسأله اجزای مختلف تحریم و ارتباطات بانکی در جریان است و این موضوع یکی از اولویت‌های سیاست‌ خارجی ماست، عنوان کرد: «مجموعه‌ای از تحرکات دیپلماتیک و ارتباطات با کشورهای مختلف جهان در راستای اینکه تعهدات طرف مقابل به طور کامل در این خصوص اجرا شود، در جریان است.»


استفاده از تروریسم به ضد خود تبدیل می‌شود


جابری انصاری در پاسخ به سئوالی درباره اتهامات عربستان سعودی به ایران درباره سردار سلیمانی و حمایت سعودی از داعش گفت: «اینکه چرا عربستان این کار را انجام می‌دهد سئوالی است که باید از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور شود. اما تلقی ما این است که عربستان استفاده از تروریسم را به عنوان یک ابزار سال‌ها است که در دستور کار قرار داده و بخش مهمی از گسترش جریان‌های تکفیری و تروریستی و تهدید علیه منطقه و جهان نتیجه این سیاست عربستان در حمایت لجستیک و پشتیبانی سیاسی، معنوی و مادی از جریان‌های تروریستی است.»


وی تصریح کرد: «اگر چه در ظاهر این اقدامات می‌تواند به شکل ابزاری درخواست عربستان باشد اما در کوتاه مدت است و گسترش تروریست این تهدید را متوجه عربستان و همه کشورهایی که از آن حمایت می‌کنند، خواهد کرد. استفاده از تروریسم به ضد خود تبدیل می‌شود.»


جابری انصاری همچنین درباره اقدام متقابل ایران در مورد لغو سفر حج بیان کرد: «عربستان سعودی عملا با سیاست‌های اخیر بر خلاف تعهدات دولت میزبان حج عمل کرده است و با فراهم نکردن خدمات کنسولی برای حجاج انجام فریضه حج واجب را به روی ایرانیان بسته است.»


سازمان کنفرانس اسلامی تبدیل به یک اداره عربستان سعودی شده است


وی ادامه داد: «اینکه در واکنش به این اقدام چه اقداماتی انجام می‌شود مانند مابقی مسائل مربوط به سیاست خارجی منوط به فایده‌بخش بودن آن است. سازمان کنفرانس اسلامی تبدیل به یک اداره عربستان سعودی شده و طرح اعتراض معلوم نیست نتیجه‌ای در پی داشته باشد. این از مواردی است که در دستور کار سیاست خارجی کشور باقی می‌ماند و در اولویت قرار دارد.»


هیچ نامه‌ای از سوی 1+5 به ظریف نوشته نشده است


در ادامه این نشست خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که روز گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر نامه خانم موگرینی به ظریف در ارتباط با برجام منتشر شد، شما این خبر را تکذیب کردید. آیا در تکذیب مورد اشاره، شما نامه را تکذیب کردید یا محتوای آن را؟ و سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: «معروف است که می‌گویند دروغ بزرگ‌تر بگویید تا افراد بیش‌تری باور کنند. کل خبر مورد اشاره دروغ است و چنین مکاتبه‌ای نبوده است.»


وی تصریح کرد: «همان‌طور که پیش از این اشاره کرده‌ام گویی دروغ‌سازی و جعل خبر به یک سکه رایج در برخی از رسانه‌ها تبدیل شده است و مرزهای اخلاق درنوردیده شده است. ملت‌ بارها با نوع انتخاب خود جواب این نوع رویکردها را داده‌اند، با دروغ‌گویی،‌ جعل خبر و فریب‌کاری امکان تغییر وجود ندارد و اگر تغییری هم ایجاد شود موقتی است.»


ایران بر اساس برجام متعهد به عرضه بخشی از اب سنگین خود برای فروش است


جابری انصاری درباره اخبار منتشر شده در مورد احتمال لغو انتقال آب سنگین از سوی ایران به آمریکا بیان کرد: «مطابق برجام می‌بایست ایران مقداری از آب سنگین خود را در معرض فروش قرار دهد و ایران این کار را انجام داده است. آن چه که در این راستا مهم است این است که ایران به وظایف خود در این ارتباط عمل کرده است. ما طبق برجام متعهد به فروش بخشی از آب سنگین موجود در کشور هستیم که این کار را انجام داده و آن را در معرض فروش گذاشته‌ایم.»


وی هم‌چنین از خبرنگاران خواست جزییات فنی مربوط به این موضوع را از سازمان انرژی اتمی پیگیری کنند.


جزایر سه‌گانه متعلق به جمهوری اسلامی و جزء جدایی‌ناپذیر از اراضی ایران است


وی درباره حمایت اخیر پارلمان عربی از ادعای مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه گانه‌ ایرانی عنوان کرد: «موضع جمهوری اسلامی ایران ثابت است. جزایر سه‌گانه متعلق به جمهوری اسلامی و جزء جدایی‌ناپذیر از اراضی جمهوری اسلامی است. جنجال‌ها، سروصداها و انفجارهای رسانه‌ای هیچ تاثیری در این واقعیت نخواهد داشت.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «همواره گفته‌ایم که آماده‌ایم با گفت‌وگوهای دوجانبه در جهت حل سوء تفاهم‌های موجود در اداره جزیره ابوموسی براساس توافقات موجود بین 2 طرف حرکت کنیم.»
جابری‌انصاری گفت: «سیاستی که امارات در این زمینه دنبال می‌کند و از سوی برخی کشورهای دیگر تحریک می‌شود، متاسفانه هیچ تاثیری در حل این مسائل ندارد بلکه تنها به تشدید اختلافات منجر خواهد شد و سرو صداها نیز هیچ تغییری در حاکمیت ملی و سرزمینی ایران ایجاد نخواهد کرد.‎»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته