دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد:

انجام رایگان 561 هزار عمل جراحی برای بیمه‌شدگان در سال 1402

انجام رایگان 561 هزار عمل جراحی برای بیمه‌شدگان در سال 1402
بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی تنها در سال ۱۴۰۲، بیش از 561 هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی به‌صورت کاملا رایگان برای بیمه‌شدگان این سازمان انجام شده است. هزینه تعرفه آزاد برخی از این اعمال جراحی تا چندصد میلیون تومان برآورد می‌شود.
کد خبر : 913399

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، انجام عمل‌های جراحی بعضاً پر هزینه و گرانقیمت به شکل رایگان، یکی از مهم‌ترین خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی در مراکز درمانی ملکی این سازمان است. در مراکز درمانی این سازمان در سراسر کشور، انواع اعمال جراحی رایج، جراحی تومورها، آسیب‌های ستون فقرات، تعویض مفصل ران و زانو و غیره که هزینه‌های بالایی دارد، به‌طور رایگان برای بیمه‌شدگان این سازمان انجام می‌‌شود.

همچنین عمل‌های جراحی قلب و عروق، آنژیوپلاستی و گذاشتن استنت قلبی، کارگذاری پیس‌میکرهای قلبی، آنوریسم‌ها (رگ‌برآمدگی) با Coil گذاری و نیز استفاده از استنت‌های مغزی زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد و در مراکز ملکی این سازمان به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

این گزارش حاکی است در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور، یعنی بیش از ۴۶ میلیون نفر، تحت پوشش خدمات درمانی بیمه تأمین‌اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم قرار دارند. این سازمان هم اکنون دارای 406 مرکز درمانی ملکی است که شامل 79 بیمارستان و 5 دی‌کلینیک ملکی با بیش از  11 هزار تخت فعال بیمارستانی است.

براساس جدیدترین گزارش‌های آماری سازمان تأمین‌اجتماعی، در سال 1402 در بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی 561 هزار عمل جراحی انجام شده است که بیشترین تعداد این اعمال جراحی به تفکیک نوع عمل شامل 44 هزار 506 مورد عمل سزارین، 38 هزار مورد عمل جراحی آب مروارید، 18 هزار و 671 مورد عمل جراحی کیسه صفرا (کوله‌سیستکتومی)، 18 هزار و 328 مورد عمل جراحی ترمیم فتق اینگوینال و 17 هزار و 239 عمل جراحی سنگ‌شکن درون اندامی (TUL) بوده است.

همچنین در سال 1402 تعداد بالغ بر 3400  عمل جراحی قلب در بیمارستان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شده است که بیشترین تعداد اعمال جراحی قلب به تفکیک نوع عمل مربوط به جراحی بای‌پس کرونر (CABG) با  2 هزار و 210 موردعمل جراحی، تعویض دریچه میترال با  197 مورد عمل جراحی و تعویض دریچه آئورت با 180 مورد عمل جراحی بوه است.

براساس آمارهای عملکردی بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، در سال گذشته در بین مراکز درمانی ملکی این سازمان، بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش تهران با ثبت 28 هزار و 757 عمل جراحی، دارای بیشترین آمار تعداد اعمال جراحی بوده است و پس از آن بیمارستان‌های دکتر شریعتی اصفهان با 28 هزار و 190 عمل، بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد تهران با 23 هزار و 471 عمل، بیمارستان شهید دکتر غرضی اصفهان با 17 هزار و 953 عمل و بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه با 16 هزار و 413 مورد عمل جراحی قرار داشته‌اند. همچنین در مجموع 343 مورد عمل پیوند کلیه نیز در این مدت بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد در سال 1402 انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته