دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اولیایی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

استفاده از اکسیژن هایپربار و درمان طیف گسترده بیماری‌ها

استفاده از اکسیژن هایپربار و درمان طیف گسترده بیماری‌ها
استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با اشاره به تحقیقات در حوزه درمان بیماری‌ها با اکسیژن هایپربار، کاربرد‌ این حوزه درمانی را در بیماری‌های مختلف تشریح کرد.
کد خبر : 913357

شهرام اولیایی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به کاربردهای اکسیژن هایپر‌بار برای درمانی بیماری‌های اظهار کرد: از دهه 1960 کاربردهای جدیدی برای تجهیزاتی که قبلا برای درمان غواصان استفاده می‌شد، برای درمان دیگر بیماری‌ها به ویژه صعب‌العلاج به کاربرده شد، از جمله این تجهیزات اتاق فشار یا اکسیژن هایپربار است که روزبه‌روز بر کاربردهای آن افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: اکسیژن هایپربار در حوزه درمان بیماری‌هایی نورولوژیک مانند سکته‌های مغزی، سردردهای میگرنی، ای‌ال‌اس که یک بیماری ناتوان کننده است کاربرد دارد. درمان ای‌ال‌اس می‌تواند به توانمندی مبتلایان کمک کرده و کیفیت زندگی آنها را ارتقا دهد.

اولیایی ادامه داد: در جریان تصادفات و سوانح که به نخاع و مغز آسیب وارد می‌شود، می‌توان با اکسیژن‌هایپر بار به سرعت بافت‌های آسیب‌ دیده را ارتقا و ترمیم کرد. همچنین از این تکنولوژی می‌‍‌توان برای درمان زخم‌های عارضه‌دار مانند زخم پای دیابتی استفاده کرد و از قطع پای این بیماران به شرطی که زود مراجعه کنند جلوگیری کرد.

این متخصص طب دریایی بیان کرد: اکسیژن هایپربار همچنین در درمان عفونت‌های وسیع استخوان که معمولا به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند نیز کاربرد دارد. در واقع ما با اکسیژن هایپربار می‌توانیم حتی مقاوم‌ترین میکروارگانیسم‌ها در استخوان را تحت کنترل قرار داده و درمان کنیم.

وی با بیان اینکه از جمله دیگر کاربردهای اکسیژن هایپر بار در زمینه ترمیم بافت‌های عصب بینایی است، گفت: بیمارانی که به دلیل دیابت، تروما یا مسمومیت با متانول بینایی آنها مورد تهدید قرار گرفته است چنانچه به موقع مراجعه کنند یا ارجاع شوند می توانیم بینایی بینایی آنها را حفظ کرده و آسیب‌هایی که به ارگان‌های اساسی مانند کلیه وارد می‌شود را مدیریت کرد.

اولیایی یادآور شد: کاربردهای جالبی در زمینه آنتی ایجینگ تراپی، جوانسازی و کاهش سن بیولوژیک با استفاده از اکسیژن هایپر‌بار نیز وجود دارد، بیمارانی که مثلا برای میگرن از اکسیژن هایپر بار استفاده می‌کنند ممکن است تغییراتی در پوست آنها ایجاد شده و چین و چروک آنها کاهش پیدا کند. در صورتی که این از اثرات اکسیژن هایپربار در فعال کردن فیبروبلاست‌ها است و چین و چروک‌ها به طور طبیعی از بین می‌روند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با بیان اینکه مقالات متعددی برای کاهش سن بیولوژیکی بین 15 تا 30 سال وجود دارد، گفت: بعضی مقالات کاهش سن بیولوژیک را با اکسیژن هایپر بار مورد توجه قرار داده‌اند، خوشبختانه کارهای تحقیقاتی بسیار جالبی در این حوزه در داخل ایران انجام شده است.

وی بیان کرد: ما مقاله‌ای را در رابطه اکسیژن هایپربار و کووید چاپ کردیم که توسط مرکز تحقیقات پزشکی اروپا تأیید و در نشریه آنها منتشر شد. در حوزه کووید مزمن( لانگ کووید) کارهای جدی انجام دادیم، عوارض بلندمدت کرونا مانند عوارض نورولوژیک یا عوارض گوارشی و حملات عصبی با راحتی توسط اکسیژن هایپربار به راحتی قابل درمان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته