دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1403 - 18:21

نصرآبادی: شهید امیرعبداللهیان یاور آفریقا بود

نصرآبادی: شهید امیرعبداللهیان یاور آفریقا بود
ولی الله محمدی نصرآبادی سفیر ایران در مالزی که پیشتر مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه بود، با اشاره به اهمیتی که قاره آفریقا برای شهید امیرعبداللهیان داشت، وی را یاور آفریقا خواند.
کد خبر : 913356

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ولی الله محمدی نصرآبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و مدیرکل سابق آفریقای وزارت امور خارجه در خصوص نگاه شهید امیرعبداللهیان به قاره آفریقا در حساب رسمی خود نوشت: پس از حادثه سقوط بالگرد و شهادت جناب آقای رئیسی، جناب آقای امیر عبداللهیان و همراهان، صفات و القاب گوناگونی برای این عزیزان بیان شد که همگی درست و بجاست؛ ولی کامل نبوده و همه بخشی از شخصیت و تلاش آنها را نشان می‌دهد.  در این توصیف‌ها، آفریقا از قلم افتاده است.

وی افزود: رئیس جمهور و وزیر امورخارجه هر دو حامی روابط با آفریقا بودند.  بعنوان کسی که مدت‌ها در حوزه آفریقا مشغول بکار بودم، شهادت می‌دهم این دو عزیز، چقدر برای آفریقا اهمیت قائل بوده و برای توسعه روابط با این قاره غنی تلاش می‌کردند. رئیس جمهور شهید همواره بر این نکته تاکید داشت که ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم.  

محمدی همچنین نوشت: وزیر شهید در زمان معاونت عربی و آفریقای وزارت خارجه همواره در کنار دغدغه‌های مربوط به روابط با کشور‌های خلیج فارس و خاورمیانه، در فکر مناسبات با کشور‌های آفریقایی و گسترش آن بود. علاوه بر اینکه خود به فکر آفریقا بود و بعضا موضوعات را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کرد و حتی برای رفع موانع طرح و پیشنهاد ارائه می‌کرد، همواره با گشاده پذیرای ما بود و پیشنهادات متعدد را با حوصله گوش می‌کرد و مورد توجه قرار می‌داد. همچنین بطور مرتب از ما در مورد برنامه‌ها، اجرای توافقات و سفر‌ها سئوال می‌کرد.

وی ادامه داد: وقتی وزیر شد از اولین روز‌های شروع کار در مورد اهمیت آفریقا و اراده دولت و شخص رئیس جمهور برای گسترش روابط با کشور‌های آفریقایی سخن می‌گفت و مجدانه بدنبال اجرای این سیاست بود.

سفیر ایران تصریح کرد: در این سه سال برای توسعه مناسبات و همکاری با قاره، تجدید روابط با کشور‌هایی که قطع رابطه کرده بودند، فعال کردن ارتباطات با کشور‌هایی که بی تحرک شده بود، پذیرش هیات‌های آفریقایی، برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، دو همایش ایران و آفریقا، جلسه ستاد آفریقا، در خواست از وزارتخانه‌ها و بخش‌های دیگر برای توجه به آفریقا تلاش‌های شایانی داشت. در این مسیر از حمایت‌ها و کمک‌های رئیس جمهور بهره می‌برد.

محمدی خاطر نشان کرد: بازگشایی سفارت در چند کشور مهم آفریقایی از آخرین اقداماتی بود که در دستور کار قرار داده بود.  اشتغالات زیاد، تحولات منطقه، توسعه روابط با همسایگان و حمایت از مقاومت ایشان را از آفریقا غافل نکرد و برای آن اهمیت قائل بود.

وی در آخر نوشت: امروز ۲۵ می‌روز آفریقاست.  شهید امیرعبداللهیان یاور آفریقا بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته