دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1403 - 13:09

مراکز رشد و واحد‌های فناور بهترین بستر امیدآفرینی برای نسل جوان هستند

مراکز رشد و واحد‌های فناور بهترین بستر امیدآفرینی برای نسل جوان هستند
رئیس منطقه ۲ زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مراکز رشد و واحد‌های فناور را یکی از بهترین بستر‌های رشد و امیدآفرینی برای نسل جوان عنوان کرد.
کد خبر : 913251

کامران صفوی رئیس منطقه ۲ زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه نخستین نشست مدیران مراکز رشد واحد‌های فناوری منطقه ۲ این دانشگاه که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و به‌منظور انتقال تجربیات شرکت‌کنندگان برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: به دلیل افزایش تعاملات و انتقال تجربیات، گردهمایی‌هایی بین مدیران مراکز رشد واحد‌های فناوری برگزار می‌شود که نخستین نشست مدیران مراکز رشد واحد‌های فناوری منطقه ۲ در استان چهارمحال و بختیاری به همت مسئولان واحد فناوری این استان در دو روز برگزار شد.

وی عنوان کرد: در حوزه فناوری در دانشگاه آزد اسلامی، مناطق زیست‌بوم فناوری متشکل از استان‌های همجوار است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک منطقه زیست‌بوم را تشکیل داده‌اند؛ همانند استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و مرکزی، که منطقه ۲ زیست‌بوم فناوری را تشکیل داده‌اند. در این زیست‌بوم فناوری، ۳۵ مرکز رشد از مجموع ۱۷۰ مرکز رشد کل کشور یعنی حدود ۲۰ درصد و قریب به یک پنجم، مستقر بوده؛ افزون بر این، حدود ۱۳ سرای نوآوری از ۷۰ سرای نوآوری کل کشور نیز در این زیست‌بوم فناوری مستقر است.

رئیس منطقه ۲ زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این گردهمایی، تبیین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های به‌روز شده در سال جاری بوده، اضافه کرد: در ابتدای سال، یکی از برنامه‌های اصلی، به‌روزرسانی اطلاعات و تبیین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دریافتی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تشریح برنامه‌های جدید پیش‌رو بود.

صفوی افزود: هدف دیگر از برگزاری این گردهمایی، انتقال تجربه به‌واسطه بازدید از واحد‌های فناور موجود در دانشگاه‌های استان میزبان و ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده، است. سطح‌بندی مراکز رشد دانشگاه هر سال توسط سازمان مرکزی در سه سطح انجام می‌شود، هشت واحد دانشگاهی از ۳۵ واحد فناوری دانشگاهی مرکز رشد که دارای سطح یک بودند، برای ارائه گزارش، منتخب شده و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند.

رئیس سرای نوآوری گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اصفهان تشریح کرد: سطح‌بندی مراکز رشد که توسط سازمان مرکزی، سالانه انجام می‌شود، بدین‌صورت است که اگر امتیاز سالانه آنها بالای ۶۰۰ باشد، شامل سطح یک، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰، سطح دو و پایین‌تر از ۳۰۰، سطح سه را شامل می‌شوند.

رئیس منطقه ۲ زیست‌بوم فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دستاورد‌های این گردهمایی قابل توجه بوده، مطرح کرد: انتقال تجربیات، موجب بالا رفتن اطلاعات، کسب مفاهیم و تشریح نقشه راه مدیران شده که نمود آن در پایان سال، به وضوح قابل مشاهده است. فعالیت‌های مشارکتی و تعاملی مراکز رشد در استان‌های مذکور، می‌تواند موجب پیشبرد اهداف و کسب موفقیت برای مراکز رشد منطقه ۲ زیست‌بوم فناوری شود.

صفوی با بیان اینکه مسیر رشد کشور، همواره از دانشگاه‌ها و گروه‌های جهادی گذر کرده، تأکید کرد: یکی از بهترین بستر‌ها برای رشد و امیدآفرینی نسل جوان در دانشگاه‌ها، مراکز رشد و واحد‌های فناوری است؛ چراکه دستاورد و نتیجه توانمندی دانشجویان در ایده‌پردازی و رفع چالش‌های مختلف کشور، تولید یک محصول، رفع وابستگی کشور و صادرات آن محصول بوده و این نکته مهم را نیز در پی دارد که بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به جای اینکه منتظر استخدام باشند، خود کارآفرین شده و چندین نفر را نیز مشغول به کار می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته