دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

علم اقتدارآفرین در دولت سیزدهم محقق شد

علم اقتدارآفرین در دولت سیزدهم محقق شد
طهرانچی گفت: آنچه در دولت سیزدهم اتفاق افتاده، تحقق علم اقتدارآفرین بود، رئیس جمهور شهید به‌نیکی این امر را پاس داشت و موجب اقتدار ایران شد.
کد خبر : 913199

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا‌، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه «شهید جمهور» شبکه افق سیما ضمن عرض تسلیت برای این غم بزرگ، اظهار کرد: مردم کشور ما در این فقدان بزرگ نشان دادند که چطور خادمان خود را حمایت می‌کنند و خادمان در دل مردم بسیار جای دارند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شهید ابراهیم رئیسی، ادامه داد: سخن گفتن از ابراهیم رئیسی ذکر خیر یک مؤمن است. حضرت امام(ره) در حدیثی ذکر کرده بود که اگر کسی خود را اصلاح نکند و به اصلاح جامعه بپردازد، به هلاکت می‌رسد، این سید خراسانی ابتدا نفس خود را ساخته بود.

طهرانچی با بیان اینکه مردم آیت‌الله رئیسی را چندین سال است که می‌شناسند و قصد دارم به سال‌های گذشته برگردم، تصریح کرد: این سید خراسانی با وجود اینکه مشهدی بودند، خانه‌ای در مشهد نداشتند. شهید جمهور در تمام طول حرکت به جریان علمی و مشورتی بسیار اهمیت می‌داد.

ایجاد حلقه مشورتی در تحول علم و فناوری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حلقه مشورتی در مشهد برای تحول علم و فناوری و فرهنگ ایجاد کردیم، افزود: آیت‌الله رئیس هر چند وقت یک بار می‌آمدند و نتایج را بررسی می‌کردند. مواجهه‌های نزدیک من با این سید خراسانی از اسفند 95 شروع شد. حاج‌آقا کسی بود که روی رفاقتش می‌توانستیم حساب کنیم.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی آیت‌الله رئیسی مراقبه از نفس خود بود، اظهار کرد: در دوران سه‌ساله که ایشان در آستان قدس رضوی بودند، بسیار دوران سازنده‌ای بود و این مسیر معنوی را طی کردند. شهید جمهور اهل نظر تخصصی و مشورت‌پذیر بود و به نکات مشورتی بسیار توجه می‌کرد. هیچ تغییرات اخلاقی‌ای در دوره قبل ریاست جمهوری و بعد ریاست جمهوری ایشان ایجاد نشد، بلکه خاضع‌تر، فروتن‌تر و مراقب‌تر شدند. زمانی‌که با ایشان صحبت می‌کردیم، حس بسیار خوبی داشتیم.

خستگی‌ناپذیری شهیدجمهور شهره عام و خاص است

طهرانچی با اشاره به ویژگی نمادین و منحصربه‌فرد آیت‌الله رئیسی، ادامه داد: ویژگی خستگی‌ناپذیری این شهید جمهور شهره عام و خاص است. با ایشان یک سفر خارج از کشور رفتیم و زمانی‌که کارها به‌صورت فشرده انجام شد، ایشان درخواست برگشت داشتند؛ اما پروازی نبود. این موضوع باعث نشد که ایشان از بازگشت پشیمان شوند و ما را ترک کردند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شهید جمهور همیشه آخروقت‌ها را برای ملاقات با من اختصاص می‌دادند، تصریح کرد: با این وجود، ایشان بسیار هوشیار بودند. شاید جسم ایشان یاری نمی‌کرد؛ اما روح بزرگی داشتند و اهل سفر استراحتی نبودند و خود را به‌طور کامل وقف مردم کرده بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی نسبت به نظرات کارشناسانه بسیار قائل بودند و گوش می‌کردند، ابراز کرد: گاهی‌اوقات پیش می‌آمد که حاج‌آقا همه مسیر تصمیم را رفته بودند و وقتی ما نکاتی را ارائه می‌کردیم، عجیب همه نکات را می‌پذیرفتند و کار را متوقف می‌کردند.

شهید جمهور مدیریت قرآنی و مومنانه داشتند

طهرانچی با اشاره به ویژگی انسان‌شناسی شهید جمهور، خاطرنشان کرد: ایشان قاضی بودند و خودشان باید به علم می‌رسیدند. هر قاضی برای اینکه به علم برسد، باید همه جهات را بررسی کند و حاج‌آقا نیز همان‌گونه رفتار می‌کرد. گاهی‌اوقات حاج‌آقا با وجود اینکه همه مسیر را طی کرده بودند، تغییر مسیر می‌دادند؛ اما زمانی‌که تصمیم نهایی خود را اخذ می‌کردند، با توکل بر خدا بسیار محکم بودند. مدیریت ایشان یک مدیریت قرآنی و مؤمنانه بود و زبان آن زبان انقلاب اسلامی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: منظومه فکری حضرت آقا و امامین انقلاب را تحلیل کردیم، مکتب حاج قاسم را نگاه می‌کنیم، مشی مدیریتی حاج‌آقا برای جوانان ما سال‌های سال درس بزرگی خواهد بود و مردم در آن مردم محور هستند و در نظام اسلامی به آن نیاز داریم.

وی افزود: جوانان ما شخصیت‌هایی همچون شهید رجایی و شهید بهشتی را در تاریخ می‌خوانند؛ اما جمع شهید رجایی و شهید بهشتی را می‌توانند در آیت‌الله رئیسی ببینند.

طهرانچی با اشاره به منشأ روحیه خستگی‌ناپذیر در وجود آیت‌الله رئیسی، اظهار کرد: روحیه خستگی‌ناپذیر شهید جمهور منشأ در این داشت که ایشان خود را وقف مردم کرده بود و مردم برای ایشان ولی نعمت بودند. کسی که خود را بر مردم می‌داند و کسی که خود را خادم مردم می‌داند و مردم برای ایشان موضوعیت داشتند.

عبادت خدا در خدمت خلق؛ از ویژگی‌های بارز شهید جمهور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کشاورزی را دیدم که می‌گفت، آیت‌الله رئیسی متعلق به طبقه اشراف نبود و به فکر مردم عادی بود. یک نفر در روستای دورافتاده این برداشت را با تمام وجود درک کرده است و این موضوع به سه سال زحمات شبانه‌روز و عبادت خدا را خدمت خلق دیدن پاسخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: مردمی که برای قدردانی از ایشان آمده بودند، مردمی هستند که همه فشارهای اقتصادی را با تمام وجود درک می‌کنند و می‌فهمنند که این سختی‌ها ارتباطی به شهید جمهور ندارد، چراکه ایشان همه تلاش خود را در جهت رفع این مشکلات اقتصادی کرده است.

طهرانچی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی حق تولیت را به یک بنیاد اختصاص داده بودد تا با ساختن درمانگاه به مردم خدمت کند. ایشان به‌طور مطلق خود را نمی‌دید و برای فردا کار نمی‌کرد. بعضی از کارها در جمهوری اسلامی فدایی می‌خواهد و کاری که به ایشان رجوع می‌شد، به فردا موکول نمی‌شد و روی لحظه‌های زمان حساب می‌کرد و ایشان عزتی را برای جامعه به ارمغان آورد و سرمایه‌ای شد که امروز در جامعه شاهد آن هستیم.

آیت‌الله رئیسی برای جریان علم ارزش زیادی قائل بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چشم‌انداز دولت سیزدهم به علم، ابراز کرد: ویژگی بارز ایشان اهمیت دادن به جریان علم و دانشمندان است. همچنین شهید جمهور به دنبال این بود که در آستان قدس رضوی یک شهر دانش رضوی به عنوان مرجعیت جهان اسلام ایجاد کند. خادمی و معاونت علمی از تاسیسات زمان ایشان بود.

وی با بیان اینکه جریان علمی خلق‌شده توسط شهید جمهور همچنان ادامه دارد، اظهارکرد: دشمن به ایشان ظلم بسیار زیادی روا داشت و یکی از تلاش‌های ناموفق دشمن فاصله انداختن بین ایشان و جامعه نخبگانی بود. ایشان شخصیتا تحصیلات دانشگاهی خود را گذرانده بودند.

طهرانچی تصریح کرد: ایشان به عنوان خانواده روحانی‌ای تلقی می‌شدند که تمام مراتب دانشگاهی را طی کرده بودند و به‌شدت برای موضوع علم جایگاه قائل بود و سعی بر این داشت که جامعه علمی به عنوان یک جاکعه کارآمد، پاسخگو حل مسئله باشد. معنای حکومت برای مردمی که رضای خدا را می‌خواهند، بعد از چند دولت در دولت سیزدهم مشخص شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: در حوزه علم افق ایشان بود که کارها باید دانش‌بنیان باشد و بیشترین تعداد هیئت علمی در کابین ایشان وجود داشت. شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت با مسائل اقتصادی زیادی مواجه بودند و خارج از صورت‌گرایی‌ها قرار بود اقدامات جدی‌ای در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود. ایشان زمانی‌که آمدند ده‌ها مصوبه رهاشده و مانده بر زمین را ابلاغ کردند و روزی که رئیس‌جمهور شهید شد، هیچ مصوبه‌ای امضانشده رها نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی یک مدیریتی، تحت عنوان مدیریت رأفت‌محور داشتند و اوج خستگی خدمت خنده بر لب داشتند و همه این‌ها نعمت بزرگی بود که خدا به ما داد و در لباس خدمت به شهادت رسید و عاقبت به‌خیر شد.

بیشترین پرتاب ماهواره‌های سنگین در دولت سیزدهم بود

طهرانچی با اشاره به نگاه دولت به موضوع هسته‌ای، ابراز کرد: آنچه در دولت سیزدهم اتفاق افتاده، تحقق علم اقتدارآفرین بود، ایشان به نیکی این امر را پاس داشت و موجب اقتدار ایران شد. گذشتگان دستاوردهای علمی خود را پای قرارداد ذکر کردند؛ اما حاج‌آقا دستاوردهای علمی را به نحو نیکو در ارتقا و قدرت جمهوری اسلامی استفاده کرد و از ویژگی‌های خاص ایشان به‌شمار می‌آید. بیشترین پرتاب ماهواره‌ها را در زمان ایشان داشتیم و حضور مقتدرانه علمی زمان دولت سیزدهم را شاهد هستیم. جریان علمی، هسته‌ای در این دوران بدون سر و صدا با سخت‌کوشی آیت‌الله رئیسی انجام شد و ایشان جلوتر از همه بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه شعار ایران قوی آرزوی ایشان بود، ادامه داد: شهید جمهور ایران قوی، مرجعیت علمی و سربلندی ایران را با تمام وجود خود می‌خواست و امید از دیگر مقوله‌هایی بود که به آن اعتقاد داشت. اینکه جوانان به فردای ایران امیدوار باشند، برای ایشان بسیار اهمیت داشت.

وی با اشاره به رضایت آیت‌الله رئیسی در سه سال گذشته، افزود: ایشان یک انسان امیدوار، تلاشگر، سازنده و کتوم بود و از در مسائل بسیار دقت داشتند و نسبت به روز اولی که کشور را دریافت کردند، وضعیت را بهبود دادند و قوام‌یافتگی کشور بسیار بالاتر بود؛ اما واقف بودند که بایستی راه طولانی را در پیش دارند و سه سال شتابان رفتند تا این قوام ایجاد شود. واقعیت این است که انسانی را از دست دادیم که کرامت انسانی برای او بسیار اهمیت داشت و خود انسانی مؤمن و تلاشگر و امیدوار بود و برای محرومین خود را با تمام وجود وقف کرده بود و نعمتی بود که مردم بلاشک به آن اعتقاد دارند ان‌شاءالله که این شهادت سرمایه‌ای، برای یک حرکت بزرگ‌تر باشد، آراسته شدن یک دولت اسلامی که بتواند جامعه اسلامی را رقم بزند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته