دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1403 - 11:15

ارمنستان و جمهوری آذربایجان نظامیان خود را از سه روستای مرزی خارج می‌کنند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان نظامیان خود را از سه روستای مرزی خارج می‌کنند
ایروان اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان از امروز ۲۴ مه (چهارم خرداد) نظامیان خود را از سه روستای مرزی خارج می‌کنند.
کد خبر : 913072

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شورای امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد که از امروز جمعه ۲۴ مه، باکو و ایروان نظامیان خود را از سه روستای مرزی در منطقه تاووش در خط مرزی مابین دو کشور خارج می‌کنند و آنها را به نیرو‌های گارد مرزی می‌سپارند. 

در این بیانیه آمده است که نیرو‌های مرزبانی ارمنستان مسئولیت مناطق مرزی نزدیک روستا‌های برکابر (۱.۹ کیلومتر)، ووسکپار و باغانیس (۴.۹ کیلومتر) در منطقه تاووش را بر عهده دارند. یک خط مرزی به طول ۵.۸ کیلومتر در نزدیکی روستا‌های کیرانتس نیز تا روز ۲۴ جولای به مرزبانان منتقل خواهد شد. این به معنای واگذاری چهار روستا از کنترل ایروان به باکو است که بخشی از جمهوری آذربایجانِ اتحاد جماهیر شوروی بود و از دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل ارمنستان قرار داشت. 

در ادامه این بیانیه آمده است: بر اساس همین منطق، از ۲۴ مه، مناطق مرزی مجاور جمهوری آذربایجان توسط یگان‌های مرزبانی دولتی آذربایجان حفاظت می‌شود.

در ۱۹ آوریل، وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که کمیسیون‌های ارمنستان و آذربایجان که به تعیین حدود مرزی بین دو کشور می‌پردازند، به توافقی آزمایشی برای بخش‌های خاصی از مرز بین هشت روستا دست یافته‌اند تا این بخش‌ها با مرز‌های این کشور در زمان اتحاد جماهیر شوروی که ارمنستان از آن جدا شد مطابق شود.

واگذاری این چند روستا به باکو موجی از اعتراضات را در ارمنستان علیه دولت به راه انداخته است. وزارت کشور ارمنستان هفته گذشته اعلام کرد که پلیس این کشور ۸۸ نفر را در جریان تظاهرات در ایروان بازداشت کرده است. معترضان خواستار استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هستند که تصمیم به واگذاری چندین روستای مرزی به جمهوری آذربایجان گرفته است.

 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته