دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1403 - 18:40

شایعه هم‌خطی سیارات

شایعه هم‌خطی سیارات
منظومه شمسی از خورشید و 8 سیاره که به گرد آن در حال چرخشند تشکیل شده است. این سیارات در مدارهای تقریبا بیضوی قرار دارند.
کد خبر : 912905

خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم فخیمی؛ اواخر اردیبهشت یک کاربر خارجی با انتشار تصویری از نقشه آسمان، خبر از هم خطی سیارات در3 ژوئن داد. برخی رسانه‌های هیجان‌زده ایرانی نیز به سرعت تصویر را منتشر و اعلام کردند که این هم‌خطی هر ده سال یکبار رخ می‌دهد!
این تصویری است که کاربری غیرایرانی آن را منتشر کرد و مدعی شد در 3 ژوئن شش سیاره منظومه شمسی در راستای یک خط قرار خواهند گرفت و این پدیده را می‌توان  قبل از طلوع آفتاب دید.

شایعه هم‌خطی سیارات

خبری که در رسانه‌های اجتماعی ایرانی پخش شد.

شایعه هم‌خطی سیارات

ببینیم ماجرا چیست؟
با صرف چند دقیقه وقت و بررسی نقشه آسمان در تاریخ اعلام شده، مشخص شد این خبر کذب صرفا برای جذب فالور منتشر شده است. پیش از هر چیز لازم است بدانید، منظومه شمسی ما از خورشید و 8 سیاره که به گرد آن در حال چرخشند تشکیل شده است. این سیارات در مدارهای تقریبا بیضوی قرار دارند. در هم‌خطی سیارات، این اجرام آسمانی از دید ناظر زمینی روی یک خط قرار می‌گیرند. برای ناظر زمینی سیارات نپتون و اورانوس غیر قابل رویت با چشم غیرمسلحند، زیرا در فاصله بسیار زیادی از زمین واقعند. همچین در نقشه‌ای که منتشر شده است، جای سیارات اورانوس و عطارد اشتباه تعیین شده است.

نقشه آسمان در 13 خرداد ساعت 6 بامداد به وقت تهران(این نقشه برای تمام شهرهای ایران نیز قابل استفاده است.)
این نقشه مربوط به زمانی است که خورشید طلوع کرده است. در این نقشه هر 6 سیاره را مشاهده می‌کنید.

شایعه هم‌خطی سیارات

 
البته به دلیل طلوع خورشید، هیچ‌یک از این اجرام قابل رویت نخواهند بود. حتی پیش از طلوع خورشید، فقط سیارات زحل و مریخ با چشم غیرمسلح قابل رویتند.

نقشه آسمان در ساعت 4 بامداد 13 خرداد به وقت تهران
این نقشه مربوط به پیش از طلوع خورشید است. در این زمان می‌توانید سیارات زحل و مریخ را در نزدیکی هلال کهنه ماه مشاهده کنید.
 

شایعه هم‌خطی سیارات


وضعیت سیارات درخرداد
در ماه خرداد، سیارات مشتری و زهره در صورت فلکی گاو نر واقعند. این دو سیاره تقریبا همزمان با طلوع آفتاب، در شرق آسمان پدیدار می‌شوند. به علت ارتفاع کمی که از افق دارند، و همچنین به دلیل نزدیکی به خورشید، برای رویت این دو سیاره با چالش روبرو خواهید شد. اما با نزدیک شدن به نیمه دوم خرداد، سیاره مشتری کمی زودتر از طلوع آفتاب، در آسمان پدیدار می‌شود.
سیارات زحل و مریخ ساعتی بعد از نیمه شب در آسمان قابل رویتند. اگر چه این دو سیاره فعلا کم نورند، اما مریخ به رنگ سرخ در صورت فلکی بره و زحل به رنگ زرد کم رنگ در صورت فلکی آبریز، با چشم غیر مسلح در آسمان بامدادی قابل مشاهده خواهند بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته