دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1395 - 10:29
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم:

شبکه پارک‌های علم و فناوری تشکیل می‌شود/ 70درصد صنعت کشور راکد است و مشکل نوآوری است نه پول

بیست و پنجمین نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، صبح امروز با حضور دکتر خسرو پیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای پارک‌های علم و فناوری کشور و مسئولان مناطق آزاد تجاری در محل وزارت علوم برگزار شد.
کد خبر : 91285

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، خسرو پیری مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم برندسازی و انتقال تکنولوژی را دو بحث اصلی نشست امروز اعلام کرد و گفت: «در یک چهارچوب مشخص، این که چگونه می‌توانیم تعاملات بین‌المللی را از بیرون به داخل و از داخل به بیرون داشته باشیم، باید به صورت جدی پیگیری شود. بحث اقتصاد مقاومتی محور اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان پارک‌های علم و فناوری است این مبحث از سوی بزرگان نظام و دستگاه‌های مختلف مطرح می‌شود و اصلی‌ترین مخاطبان آن وزارت علوم، معاونت پژوهش و فناوری و پارک‌های علم و فناوری هستند.»


او سیاست اصلی وزارت علوم و معاونت پژوهش و فناوری آن را ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط اعلام کرد و گفت: «در پارک‌های علم و فناوری در درجه اول، یک مدل کوچک انتقال فناوری داریم. 28 پارک و شرکت دانش‌بنیان باید بر اساس مدل اقتصاد جدید در سطح کشور که مبتنی‌بر دانش است مسیر خود را ادامه دهند.»


او به سیاست‌ها و ماموریت‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم اشاره کرد و گفت: «افزایش اهتمام بر انتقال فناوری در داخل کشور با استفاده از ظرفیت ملی و بحث پیوست فناوری در قالب کارگروه‌ها که مهم‌ترین ماموریت در آن هم انتقال فناوری است جزء سیاست‌های معاونت پژوهش و فناوری است.»


پیری افزود: «استفاده از ظرفیت علمی در درون دانشگاه‌ها یکی از وظایف شرکت‌های دانش‌بنیان است. امیدواریم در دانشگاه نسل سوم ماموریت فناوری وزارت علوم نیز شکل بگیرد و لازمه آن نیز حضور پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها است دانشگاه‌ها پارک‌ها و مراکز پژوهشی سه حلقه ایجاد اقتصاد مقاومتی هستند توجه خاص پارک‌ها نه تنها به صنعت بلکه باید به مراکز علمی کشور باشد.»


او استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، سرمایه‌گذاری و حضور برندهای معتبر کشورهای توسعه‌یافته در پارک‌های علم و فناوری را از برنامه‌هایی دانست که در وزارت علوم پیگیری می‌شود و گفت: «انتظار زیادی نداریم، اما اگر بتوانیم یک یا دو شرکت را وارد پارک‌ها کنیم همین کار خود می‌تواند مدلی برای پارک‌های ما باشد.»


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: «توانمندسازی بخش غیردولتی برای مشارکت در تولید علم و فناوری ضروری است. پارک‌هایی که در حال حاضر وجود دارند تحت نظارت دولت هستند، در حالی که بخش غیردولتی نیز باید حضور قدرتمند داشته باشد و این یکی از سیاست‌های مهم ما برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است. همچنین کمک به بازاریابی و صادرات و خدمات پس از فروش محصولات دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌های ما است که از سال گذشته آغاز شده و امسال با جدیت ادامه پیدا می‌کند.»


پیری، فرهنگسازی فناوری در سطح دانشگاه و جامعه را از دیگر سیاست‌های وزارت علوم دانست و گفت: «اینکه پارک‌ها چه مسئولیتی دارند، چه ظرفیت و چه کارهایی می‌توانند انجام دهند هنوز بر جامعه ما پوشیده است. ما دانشگاه کارآفرین را جدا از فعالیت پارک‌های علم و فناوری نمی‌بینیم. ایجاد شبکه‌های فناوری نیز جزء برنامه‌های ما است، چون خلائی در ارتباط پارک‌ها با همدیگر وجود دارد. در اصل در این زمینه پارک علم وفناوری استان سنندج با راه‌اندازی نرم‌افزار شبکه شف به ما این زمینه کمک می‌کند. همچنین بحث تور مجازی برای دسترسی همه پارک‌ها به محصولات یکدیگر راه‌اندازی شده است. به نظر من این شبکه‌ها به ایجاد بازار کمک می‌کنند و حضور ما را در بازارهای بین‌المللی آسان می‌کنند.»


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم افزود: «در این زمینه با چندین کشور از جمله ایتالیا، آفریقای جنوبی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، آذربایجان و قزاقستان ارتباطات پارک‌های علم و فناوری آغاز شده است که باید برای ایجاد فن‌بازار از آنان حمایت شود.»


او خبر داد 30 شرکت در شهریور امسالبه یکی از کشورهای اروپایی سفر می‌کنند و از آن طرف 90 شرکت برای ایجاد یک شرکت بحث و گفت‌وگو می‌کنند.


پیری به تشکیل کارگروه‌های علم و فناوری در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: «وزارتخانه، آمایش فناوری در پارک‌های علم و فناوری را آغاز کرده است و کارگروه‌های مختلفی با حضور پارک‌ها در وزارتخانه از جمله کارگروه سیاستگذاری آمایش فناوری در پارک‌ها، کارگروه نقشه راه فناوری، کارگروه تعاملات بین‌الملل صادرات کالاهای دانش‌بنیان، کارگروه نظارت و ارزیابی و کارگروه بودجه و آمار و اطلاعات تشکیل شده است.»


او همچنین به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: «امیدواریم صندوق‌های ما هر چه سریعتر شکل بگیرند تا نیازهای سرمایه‌گذاری پارک‌ها برطرف شود. در این زمینه صندوق الکترونیک فعالیت خود را آغاز و به بعضی از شرکت‌ها نیز تسهیلات اعطا کرده است. ما با بنیاد مستضعفان و با بنیاد علوی برای حمایت از کسب و کارهای روستایی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم و امیدواریم که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز در کنار پارک‌ها این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.»


او افزود: «در حال حاضر 70درصد صنعت کشور راکد است. یکی از مواردی که ما می‌توانیم از طریق پارک‌ها اقدام کنیم در ارتباط با همین مشکلات صنعت است. به اعتقاد من مشکل آن‌ها پول نیست بلکه بحث فرآیند و نوآوری‌های آنها است که پارک‌ها می‌توانند در این زمینه به آنها کمک کنند.»


او در پایان گفت: «فناوری کهنه است و باید نوآوری صورت بگیرد و جزء برنامه اصلی پارک‌ها باشد. پارک‌های علم و فناوری پیش‌قراولان صنعت و فناوری هستند و مطمئنا در این زمینه موفق می‌شویم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته