دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 خرداد 1403 - 11:29

۶ علائم درد قلب در زنان که باید جدی گرفت! روش‌های پیشگیری و درمان

۶ علائم درد قلب در زنان که باید جدی گرفت! روش‌های پیشگیری و درمان
علائم حمله قلبی در زنان همیشه مانند علامت‌های درد قلب در مردان نیست. نشانه‌های حمله قلبی معمول در مردان که از درد قفسه سینه شروع و به یکی از بازوان سرایت می‌کند، لزوما هنگام حمله قلبی خانم‌ها رخ نمی‌دهد. بسیاری از علائم حمله قلبی در زنان «علائم خاموش» هستند.
کد خبر : 912692

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علائم حمله قلبی در زنان همیشه مانند علامت‌های درد قلب در مردان نیست. نشانه‌های حمله قلبی معمول در مردان که از درد قفسه سینه شروع و به یکی از بازوان سرایت می‌کند، لزوما هنگام حمله قلبی خانم‌ها رخ نمی‌دهد. بسیاری از علائم حمله قلبی در زنان «علائم خاموش» هستند. یعنی ممکن است نشانه خاصی احساس نکنند یا علائم درد قلب در زنان شبیه به دردهای رایج حمله قلبی نباشد. در نتیجه در این شرایط ممکن است بانوان متوجه رخ دادن حمله قلبی نشوند. در ادامه 6 علائم درد قلب در زنان که نباید از آن‌ها غافل شوید و روش‌های پیشگیری و درمان آن‌ها را معرفی می‌کنیم. اگر نشانه‌های نامشخص در ناحیه قفسه‌سینه نگرانتان کرده است، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

۱. درد یا ناراحتی قفسه سینه؛ از شایع‌ترین علائم حمله قلبی در زنان

درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی است و برخی از زنان ممکن است این دردها را متفاوت از مردان تجربه کنند. درد قفسه سینه هنگام حمله قلبی در زنان شبیه به احساس سنگینی شدید است و معمولا مانند نشستن یک فیل روی قفسه‌سنیه احساس می‌شود. پزشک معالج امکان دارد تعدادی دارو برای تسکین درد قلب و قفسه سینه تجویز کند. داروهای تسکین درد قلب توسط داروخانه‌های تحت پوشش نمایندگی پخش دارو کشور، فقط در صورت داشتن نسخه پزشک تحویل بیمار داده خواهد شد.

 ۲. تنگی نفس به همراه حالت تهوع یا سرگیجه؛ یکی دیگر از علائم درد قلب در زنان

مشکل‌های تنفسی بدون دلیل حتی هنگام نشستن و استراحت کردن به‌خصوص همراه با علامت‌های دیگر مانند حالت تهوع و سرگیجه ممکن است از علائم حمله قلبی در زنان باشد. به این شکل که بعضی از بانوان احساس می‌کنند در دوی ماراتن شرکت کردند؛ اما در واقع هیچ حرکتی نکرده‌اند و سر جای خود نشسته‌اند.

امکان دارد پزشک معالج پس از تشخیص علت تنگی نفس در زنان، بنا به وضعیت و شرایط خاص هر بیمار داروهای قلبی مربوط به مشکلات تنفسی را تجویز کند. این داروها به اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی به قلب کمک شایانی خواهند کرد. البته هیچ‌کدام از داروهای قلبی در داروخانه‌های کشور بدون تجویز و نسخه دکتر به بیمار تحویل داده نمی‌شوند. پس برای دریافت داروهای موردنیاز خود ابتدا با پزشک متخصص قلب مشورت کنید.

۳. احساس درد بازو، کمر، گردن یا فک؛ دردهای بالاتنه‌ای را هنگام حمله قلبی جدی بگیرید

این نوع درد در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث سردرگمی زنان می‌شود؛ زیرا مبتلایان انتظار ندارند درد قلب را روی کمر، گردن یا فکشان حس کنند. این نوع علائم درد قلب در زنان هم به شکل تدریجی و هم به‌یک‌باره رخ می‌دهند. ممکن است این درد کم و دوباره شدید شود. بعضی‌اوقات درد کمر و فک ناشی از حمله قلبی در خواب اتفاق می‌افتد. متخصص‌های قلب می‌گویند که باید هر نوع علامت غیرمعمول یا غیرقابل‌توضیح در قسمت بالاتنه خود را به پزشک متخصص گزارش دهید.

احساس درد بازو، کمر، گردن یا فک؛ دردهای بالاتنه‌ای را هنگام حمله قلبی جدی بگیرید

درد بازو، شانه و دست؛ ازجمله علائم حمله قلبی در زنان

4.دل درد و سوءهاضمه؛ از علائم خاص در حمله قلبی زنان

گاهی اوقات زنان درد معده را که نشانه حمله قلبی است با سوزش سر دل، آنفولانزا یا زخم معده اشتباه می‌گیرند. درد در قسمت معده نیز شبیه به درد قفسه سینه در زنان است؛ به این شکل که احساس سنگینی شدیدی شبیه به نشستن فیل روی معده خود احساس می‌کنند.

5.عرق سرد؛ نشانه‌ای عصبی در حمله قلبی زنان

عرق سرد و عصبی میان زنانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، رایج است. این نوع عرق سرد بیشتر شبیه تعریق در زمان‌های استرس‌زا است نه مانند عرقی که بعد از ورزش سنگین یا راه رفتن در هوای گرم می‌کنید. به توصیه پزشکان، اگر به‌طورمعمول عرق سرد نمی‌کنید، حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید؛ عرق سرد ممکن است دلایل دیگری مانند گرگرفتگی یا تغییرات هورمونی داشته باشد.

6.احساس خستگی و ضعف مفرط؛ ناتوانی شدید در حرکت کردن

برخی از زنان هنگامی که دچار سکته قلبی می‌شوند، حتی در صورت یکجا نشستن و حرکت نکردن یا کم‌تحرکی، احساس خستگی شدید می‌کنند. بعضی از خانم‌ها به احساس خستگی در قفسه سینه خود اشاره می‌کنند. احساس خستگی در آن‌ها به‌قدری شدید است که حتی توان حرکت کردن ساده برای رفتن به دستشویی را ندارند.

احساس خستگی و ضعف شدید؛ یکی از علائم درد قلب در زنان

چگونه از حمله قلبی در زنان پیشگیری کنیم؟

با رعایت چند راهکار ساده می‌توانید به‌راحتی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهید. این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود: 

  • کنترل استرس
  • رژیم غذایی سالم
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن متناسب
  • ترک سیگار
  • کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون
  • مراجعه منظم دوره‌ای به پزشک متخصص قلب

با داشتن سبک زندگی سالم تا حد مناسبی از ابتلا به بیماری‌ و حمله قلبی جلوگیری خواهید کرد.

درمان بیماری قلبی در زنان به نوع و شدت بیماری بستگی دارد

به‌طورکلی درمان بیماری قلبی در زنان و مردان مشابه است. پزشک متخصص قلب براساس شرایط، وضعیت و شدت علائم درد قلب در زنان پس از آزمایش‌های لازم برخی روش‌های درمانی را تجویز می‌کند. بسته به تشخیص دکتر ممکن است دارو درمانی، آنژیوپلاستی و استنت‌گذاری یا جراحی بای‌پس عروق کرونر ازجمله راهکارهای درمانی برای بهبود وضعیت بیماری قلبی در زنان باشد.

در صورت تجربه هریک از علائم درد قلب در زنان فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید

در این مقاله تعدادی از علائم جدی درد قلب در زنان را بیان کردیم. درد شدید در همه قسمت‌های قفسه سینه، تنگی نفس، دل‌درد شبیه به سوءهاضمه و تعریق سرد ازجمله علائم درد قلب در زنان به‌شمار می‌روند. ممکن است همه این نوع دردها را به یکباره تجربه نکنید. به‌عنوان مثال فقط تعریق سرد بدون دلیل داشته باشید. حتی اگر یکی از علائم حمله قلبی در زنان را در خود حس کردید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. به‌هیچ‌عنوان علائم درد قلب در زنان را دست‌کم نگیرید و از خود درمانی با داروهای قلبی اکیدا خودداری کنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته