دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک دندانپزشک در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

افتادن زودهنگام دندان‌ شیری عامل ناهنجاری‌های دندانی‌/ قطره آهن عامل پوسیدگی دندان نیست

افتادن زودهنگام دندان‌ شیری عامل ناهنجاری‌های دندانی‌  قطره آهن عامل پوسیدگی دندان نیست
عضو هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی با بیان اینکه افتادن زودهنگام دندان‌های شیری عامل اولیه برای ایجاد ناهنجاری‌های دندانی‌ و مشکلات فکی است، گفت: اولین دندان شیری باید در ۶ سالگی بیفتد.
کد خبر : 912672

بهنام عباسیان دندانپزشک و عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با سلامت دندان کودکان اظهار کرد: آموزش و فرهنگسازی بهداشت دندان‌های شیری، بهترین روش برای سلامت دندان کودکان است. متاسفانه تعداد زیادی از والدین ارزش دندان‌های شیری را نمی‌دانند و معتقدند پس از چند سال افتاده و دندان‌های دائمی جای آنها را می‌گیرند.

وی ادامه داد: افتادن زودهنگام دندان‌های شیری عامل اولیه برای ایجاد ناهنجاری‌های دندانی، مشکلات فکی و مشکلات جویدن است. اولین دندان شیری باید در ۶ سالگی بیفتد.

پوسیدگی دندان شایع‌ترین علت دندان درد در بین کودکان است

این عضو هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران افزود: از ۶ ماهگی باید به سلامت دندان کودکان توجه کرد. مادران باید پس از هر بار شیر دادن با انگشت اشاره زیر سطح دندان شیری را تمیز کنند. این اقدام برای کودکانی که در خواب شیر می‌خورند بسیار حائز اهمیت است، زیرا قند موجود در شیر موجب از بین رفتن دندان و پوسیدگی آنها می‌شود. پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مقادیر زیاد قند و شکر باعث اختلال در ترکیب باکتری‌های دهان شود. در صورت عدم درمان، حفره‌ها بزرگتر شده و موجب احساس درد و عفونت می‌شوند. پوسیدگی دندان شایع‌ترین علت دندان درد در بین کودکان است.

عباسیان عنوان کرد: مادران باید از ۶ ماهگی تا پایان ۲ سالگی یا زمانی که کودک بتواند آب دهانش را به بیرون بریزد برای فرزندشان مسواک بزنند. استفاده از خمیر دندان دارای فلوراید  برای کودکانی که نمی‌توانند آب دهانشان را به بیرون بریزند اشتباه بوده و موجب پوسیدگی دندان آنها می‌شود. مادران یک گاز یا دستمال تمیز را آغشته به آب کنند و به آرامی سطح دندان و لثه فرزندشان را تمیز کنند.

وی تصریح کرد: یکی از دندان‌های اصلی جویدن دندان ۶ سالگی یا شماره ۶ نام دارد؛ به دلیل اینکه این دندان در سن ۶ سالگی همزمان با رشد مغزی فرد در دهان رویش پیدا می‌کند بسیاری از والدین تصور می کنند که این دندان شیری است و به آن توجه نمی‌کنند در نتیجه در بسیاری از افراد دندان شماره ۶ که ۵۰ درصد غذا با آن دندان جویده می‌شود، پوسیده است.

قطره آهن موجب پوسیدگی دندان کودکان نمی‌شود

این دندانپزشک به مصرف قطره آهن اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مراجعات، مادران از پوسیدگی دندان فرزندشان به دلیل مصرف قطره آهن گلایه دارند در حالی که قطره آهن موجب پوسیدگی دندان نمی‌شود بلکه عدم رعایت بهداشت است که دندان کودکان را خراب می‌کند.

عباسیان خاطرنشان کرد: اولین مراجعه به دندانپزشکی باید در سن ۲ تا ۳ سالگی باشد. خانواده‌های دارای فرزندان پنج تا ۱۲ سال باید هر ۶ ماه تا یک سال نسبت به ویزیت دندانپزشکی و معاینه دندان‌های دائمی فرزندان‌شان اقدام کنند. با مراجعه به پزشک متخصص می‌توان نحوه صحیح مسواک زدن را آموزش دید. همچنین اگر مشکلی در دهان، دندان و فک کودک وجود داشت سریع‌تر بررسی و حل کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته