دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1403 - 09:02
در حال بروزرسانی؛

پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی

پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی
شخصیت‌ها و مسئولان کشوری و لشکری با صدور پیام‌های جداگانه‌ای شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی را تسلیت گفتند.
کد خبر : 912382

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

در پی شهادت خادم جمهور، شخصیت‌ها و مسئولان کشوری و لشکری با صدور پیام‌های جداگانه‌ای شهادت رئیس دولت سیزدهم را تسلیت گفتند:

 

شوق خدمتگزاری به مردم مهمترین ویژگی شهید رئیسی بود

سیدحسن خمینی با صدور پیامی اظهارکرد: «حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد.

وی افزود: اینجانب از سال‌ها قبل با شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم‌ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقاء مسئولیت‌های رسمی، هیچگاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم‌ترین سال‌های مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می‌ورزید.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه همچنین لازم می‌دانم از امام جمعه محبوب و مردمی تبریز آیت‌الله آل‌هاشم و دیپلمات نجیب و محترم جناب آقای امیرعبداللهیان یاد کنم و خدمات آنان در این سال‌ها را تکریم کنم، ادامه داد: ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و طلب صبر برای آنها، حشر این شهیدان با اولیاء الهی را از خداوند خواستارم.

وی در پایان گفت: بدون شک، وجود آرامش‌بخش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی رو به رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همانگونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دهه اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روز‌ها خواهد شد. ان شاءالله»

 

اجازه نخواهیم داد روند اجرایی کشور با وقفه رو‌به‌رو شود

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان او در جریان حادثه بالگرد، پیامی به شرح زیر صادر کرد.

خبر شهادت جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم در جریان حادثه بالگرد حامل ایشان و در حین خدمت و انجام وظیفه  قلب همه ما را به درد آورد.

این حادثه تلخ و اندوهبار که منجر به شهادت وزیر محترم امور خارجه، نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، استاندار محترم و جمعی دیگر از همراهان رئیس جمهور هم شد باید تمامی جوانب آن بخصوص علت وقوع حادثه مورد بررسی جدی قرار گیرد و نتایح حاصل از بررسی‌های کارشناسانه به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی شخصیتی مردمی بودند که در تمامی مسئولیت‌های که بر عهده داشتند تلاش کردند روحیه مردمی،  ساده زیستی و اخلاق مدارانه خود را حفظ کنند و خلأ وجودی ایشان برای همه سخت و دشوار خواهد بود.

اینجانب که سابقه مراودت کاری و دوستی با آقای رئیسی را به‌ویژه در زمانیکه ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشتند دارم بر این باورم که نبود ایشان در جمع دوستان انقلاب داغ بزرگی برای علاقه‌مندان به نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت.

شهادت رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب، مردم فهیم ایران عزیز، اعضای هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران، همسر محترم آقای رئیسی، سرکار خانم جمیله علم الهدی، فرزندان ایشان و همه بستگان داغدار تسلیت عرض می‌کنم و برای همه درگذشتگان این حادثه دردناک از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیاالله را مسئلت دارم.

مطمئنا با همکاری همه علاقه‌مندان به ایران عزیز و همراهی خوب مردم صبور کشورمان و مسئولان محترم با حفظ انسجام و همدلی اجازه نخواهیم داد روند اجرایی کشور با وقفه رو به رو شود.

 

«خادم‌الرضا» جانش را پای خدمت داد

احسان صالحی نیز در حساب کاربری خود در فضای مجازی، در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: «‏در شب ولادت مولایش به آرزوی دیرینه‌اش رسید. می‌گفت «حاج قاسم آن روزی که برای غبارروبی داخل مضجع نورانی حضرت رضا شد حال دگرگونی داشت و شهادتش را همان‌جا از آقا گرفت کاش قسمت ما هم بشود». خادم الرضا در قامت رئیس‌جمهور تا لحظه آخر خادم بود. جانش را پای خدمت داد. دنیا بداند مکتب اهل بیت چنین خادمانی دارد که برای خدمت جان می‌گذارند. عجب شبی بود دیشب. هر ساعتش یک عمر گذشت تا صبح که بدن سوخته و مقطع سید پیدا شد. حالا هم که زمان متوقف شده. حال و هوامان مثل صبح شهادت حاج قاسم است. سایه رهبر عزیزتر از جان‌مان بر سر امت مستدام. سر خم می سلامت.»

 

با ملت و دولت ایران همدردی می‌کنیم

«سید عمار حکیم» در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

در ادامه این پیام آمده است: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

 

ایران عزیز ما امروز متأثر است

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم نوشت: بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رئیس جمهور متاثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقاً به او علاقه‌ی قلبی داشتم برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه نصیب او شد.

 

رضوان الهی برای شهدا آرزومندم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت دوازدهم نیز نوشت: رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم.

 

از خداوند متعال علو درجات رحمت الهی را خواستارم

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دوازدهم نیز نوشت: از خداوند متعال برای روح بلند این عزیزان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت داریم. 

 

شهید رئیسی با اخلاص و دیانت به مردم و انقلاب خدمت کرد

آیت‌الله نوری همدانی همچنین گفت: مرحوم شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی (رضوان الله علیه) تمام عمر را با اخلاص و دیانت و تواضع صرف خدمت به مردم و انقلاب کرد و در این مسیر فردی خستگی ناپذیر بود و در همه عرصه ها چه در دستگاه قضا و چه در دوران ریاست قوه مجریه صادقانه عمل نمود و آنچه بنده از ابتدای آشنایی در سال‌ ۵۴ تا به امروز در او دیدم و شهادت می‌دهم اینست که رضای خدا را در امور در نظر می‌گرفت و معتقدم شهادت او پاداش این خدمات خالصانه بوده است.

 

رئیس‌جمهور در ادای وظیفه و خدمت کوتاهی نکرد

‌آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: خبر حادثه دلخراش و شهادت ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی و همراهان ایشان (رحمة الله علیهم) موجب تأسف و تألم شدید گردید.

وی افزود: ایشان در سال های طولانی و در عرصه های مختلف، خادم مردم و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) بود و در ادای وظیفه و خدمت کوتاهی ننمود.

این مرجع تقلید گفت: وی نمونه بارز از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود و مواضع آگاهانه و توأم با حریت او در سراسر جهان مایۀ عزت و سربلندی امت اسلام گردید و مردم شریف ایران و بسیاری از مظلومان عالم او را هرگز از یاد نخواهد برد.

 

در شوک خبر شهادت امیرعبداللهیان هستم

عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: در شوک این خبر هستم و برای من قابل باور نیست که دوست خوبم آقای امیرعبداللهیان به این شکل در حال انجام وظیفه به شهادت رسیده باشند.

وی افزود: هیچ اختلالی در سیاست خارجی کشور هم رخ نخواهد داد.

 

مصائب ۴۵ ساله انقلاب را با عنایات خداوند متعال و رهبر انقلاب به جلوه‌های ماندگار همدلی تبدیل کردیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم گفت: خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. 

وی افزود: انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم.

روحانی همچنین گفت: بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد.

 

از اخبار فقدان ابراهیم رئیسی شوکه شدم

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا گفت: از اخبار سخت در مورد فقدان ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. 

وی افزود: من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همان‌طور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

 

همدردی خود را با رهبر انقلاب، مردم و دولت ایران ابراز می‌کنیم

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت: با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان ایشان در پی سقوط هواپیما در شمال ایران را دریافت کردیم.

وی افزود: ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود با رهبر جمهوری اسلامی جناب آقای علی خامنه ای و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می کنیم. 

السودانی تأکید کرد: از خداوند منان برای درگذشتگان رحمت و مغفرت و برای خانواده و عزیزانشان صبر و شکیبایی مسئلت داریم.

 

در کنار ایران هستیم

موراندا ماندی، نخست‌وزیر هند گفت: از درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور متأسف و متاثر شدیم. هند در این دوران غم‌انگیز در کنار ایران ایستاده است.

 

این فاجعه دردناک را به رهبر انقلاب و ملت ایران تسلیت می‌گوییم

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز اعلام کرد: شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، آیت الله سید محمد علی آل هاشم نماینده رهبر معظم، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان در حادثه تاسف بار و فاجعه بار و دردناک سقوط بالگرد را به رهبر  معظم و دولت و ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

 

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان گفت: پاکستان به نشانه احترام به رئیس‌جمهور ایران و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

 

بلاروس: دوست واقعی ما درگذشت

وزارت امور خارجه بلاروس به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرد که این یک ضایعه جبران ناپذیر تنها برای جامعه ایران نیست و دوست واقعی بلاروس درگذشت.

 

همدردی رئیس‌جمهور مالدیو با ملت ایران

محمد مویزو، رئیس جمهور مالدیو گفت: با اندوه عمیق از درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحه غم انگیز هلیکوپتر. از خداوند متعال برای روح رئیس‌جمهور، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار رحمت و جنت فردوس را مسئلت دارم. 

وی افزود: دعای ما با خانواده های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوه عمیق است.

 

پیام تسلیت پاشینیان برای شهادت رئیس‌جمهور

نخست وزیر ارمنستان در پیامی شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران و کارکنان همراهش در اثر سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

 

تسلیت امیر قطر در پی شهادت رئیس‌جمهور

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با دولت و ملت ایران به سبب شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده هایشان مسئلت خواست.

 

تسلیت حشد شعبی در پی شهادت رئیس‌جمهور

حشد شعبی عراق، شهادت رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان را تسلیت گفت.

 

پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌آید

سفارت فدراسیون روسیه اعلام کرد: در پی اعلام شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امورخارجه و تعدادی دیگر از شخصیت‌های مهم دولتی در اثر سقوط بالگرد بسیار تلاش کردیم تا به دوستان ایرانی خود کمک کنیم.

این سفارت‌خانه همچنین اعلام کرد: به نشانه همبستگی با دوستان ایرانی، پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌‌آید.

 

پیام تسلیت وزیر خارجه نیوزلند

وینستون پترس، وزیر امور خارجه نیوزلند گفت: فکر ما با مردم ایران است. تسلیت به خانواده رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه.

 

تسلیت اتحادیه اروپا در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه 

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا: اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه ایران و دیگر اعضای هیئت آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

 

حزب‌الله لبنان شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش را تسلیت گفت

مقاومت اسلامیِ لبنان اعلام کرد: حادثهٔ دردناک شهادت حضرت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، برادر گرامی‌مان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجهٔ جمهوری اسلامی ایران و آیت‌الله محمدعلی آل‌هاشم، نمایندهٔ حضرت امام‌خامنه‌ای در استان آذربایجان را به حضرت صاحب‌الزمان، امام‌خامنه‌ای، مسئولان جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم. ‏

 

بیانیه ریاست جمهوری مصر در پی وقوع سانحه هوایی در ایران 

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر صمیمانه فوت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را به ملت این کشور تسلیت می گوید.

 

سریلانکا شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت

رئیس جمهور سریلانکا گفت: سریلانکا از درگذشت غم انگیز رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً اندوهگین است. 

وی افزود: عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس‌جمهور و هیئت همراه است.

 

ترکیه برای رئیس جمهور و همراهان وی طلب مغفرت کرد

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای پاکستانی خود با اشاره به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان ضمن تسلیت به مردم ایران، برای کسانی که در این حادثه به شهادت رسیدند طلب رحمت و مغفرت کرد.

 

شهادت رئیس جمهور و همراهان وی را به رهبر انقلاب و مردم تسلیت عرض می‌کنم

منوچهر متکی گفت: با دلی اندوه‌بار شهادت مظلومانه خادم امام رضا(ع)؛ سرباز و یار ولایت و خادم صدیق ملت شریف ایران سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مکتبی و مردمی مان را به محضر ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب ، اعضای خانواده بویژه همسروفادار و همراه آن شهید گرانقدر وملت عزیزمان تسلیت و تعزیت عرض می کنم . برای شهیدان این پرواز خدمت و ایثار حشر و همجواری با امام رئوف (ع) و برای مردم نجیب کشورمان وخانواده های معزی صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

 

پادشاه اردن: در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران ابراز همبستگی می‌کنیم

عبدالله دوم پادشاه اردن با تسلیت به مناسبت شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان تاکید کرد در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران ابراز همبستگی می کنیم.

 

این حادثه دردناک را به رهبر و ملت ایران تسلیت گفته و بر همبستگی امارات با ایران تاکید داریم

محمد بن زاید؛ رئیس امارات گفت: درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهانشان در حادثه دردناک را، صمیمانه و عمیقاً به رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم؛ از خداوند برای ایشان رحمت، و برای خانواده‌های محترمشان صبر و آرامش طلب می‌کنیم؛ و بر همبستگی امارات با ایران در این شرایط دشوار تأکید داریم.

 

در این شرایط دشوار، دل‌های ما با شماست

محمد بن راشد؛ معاون رئیس امارات گفت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و وزیرخارجه در حادثه دردناک را به ملت برادر، ایران، و رهبری آن، صمیمانه تسلیت می‌گوییم؛ در این زمان دشوار، دل‌های ما با شماست؛ و از خداوند برای آنان رحمت و مغفرت را خواهانیم.

 

این ضایعه دردناک را به رهبر و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: از خداوند متعال برای همکار عزیزم، برادرم و رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای ابراهیم رییسی که با خبر شدیم متأسفانه در سانحه سقوط هلیکوپتر دار فانی را وداع گفتند، آرزوی رحمت می کنم.

وی افزود: از خداوند متعال برای وزیر امور خارجه ایران و سایر افرادی که در همان بالگرد رئیس جمهور فقید جان خود را از دست دادند، آرزوی رحمت دارم.

اردوغان اضافه کرد: اینجانب ضایعه را به ملت و دولت دوست و برادر ایران به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران جناب آقای سید علی خامنه ای و خانواده محترم رئیس جمهور محترم و  مردم ایرن تسلیت عرض می کنم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: من به عنوان یک همکار شخصاً شاهد تلاش‌های ایشان برای صلح مردم ایران و منطقه در دوران مسئولیت ایشان بودم و با احترام و سپاس از آقای رئیسی یاد می کنم.

وی در پایان گفت: ترکیه در این مواقع سخت و غم انگیز مانند بارها در کنار همسایه خود ایران خواهد بود.

 

روسیه شهادت رئیس جمهور و همراهان را به ایران تسلیت گفت

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با محمد مخبر گفت: شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت می‌گویم. آقای رئیسی سهم ارزشمند و غیرقابل اندازه‌ای را در تحکیم روابط ایران با روسیه ایفا نمودند.

وی افزود: جنابعالی در جریان هستید که از روز گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا برای نجات زندگی ایشان کمک کنیم اما متاسفانه فاجعه زودتر اتفاق افتاده بود. من شخصاً و از نزدیک آقای رئیسی را می‌شناختم و هم‌اکنون شخصا ایشان را از دست داده‌ام.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: بدون شک ایشان یک وطن‌دوست واقعی بود که کشورش را بسیار دوست می‌داشت و ما نیز یک دوست و متحد معتبر را از دست دادیم.

مخبر نیز در این تماس تلفنی اظهارداشت: موضع شما در مسائل بین المللی همیشه مورد احترام ما بوده و ان‌شاالله از این به بعد نیز با همکاری جدی و عمیق بین دو کشور، پیشرفت روزافزون تهران و مسکو را رقم خواهیم زد.

 

شهادت رئیسی و همراه او را تسلیت می‌گوییم

شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران و همراهان را تسلیت گفت.

 

در قلب ملت ایران جا داشتی و یادت جاودانه شد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عزیز دل ملت ایران، رفیق جان، یار با صفا و صادق امام و رهبری سفرت بخیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج قاسم برسان. به آرزویت رسیدی و عاقبت رجایی شدی.

 

رئیس‌جمهور و همراهانش به آرزویشان که شهادت بود رسیدند

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی گفت: شهادت رئیس جمهور مردمی و همراهانشان را باید تبریک و تسلیت بگویم چرا که ایشان در طول زندگی و خدمت شان آرزوی رسیدن به شهادت را داشتند.

وی افزود: هم آقای رئیسی و هم چند نفر از همراهانشان را از نزدیک می شناختم و از دوستان خوب من بودند. اینها در طول زندگی شان آرزوی شهادت داشتند و در نهایت در راه خدمت به مردم شریف ایران به آن رسیدند.

دبیر همچنین گفت: رئیسی برای سربلندی و اقتدار کشور سال ها زحمت کشیدند و در طول دوران ریاست جمهوری هم یک لحظه از خدمت به مردم ایران و رفع موانع و مشکلات آنها کوتاه نیامدند و در نهایت در راه خدمت به مردم شهید شدند.

رئیس فدراسیون کشتی در پایان تأکید کرد: همراهان ایشان از جمله امیر عبداللهیان و سیدمهدی موسوی از دوستان نزدیک من بودند که برای سربلندی ایران زحمات زیادی متحمل شدند.

 

پیام تسلیت رئیس جمهور تاجیکستان به رهبر انقلاب

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با ارسال پیامی به عنوان مقام معظم شهادت آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران را به معظم له تسلیت گفت.

 

نام آیت الله رئیسی در تاریخ جاودانه خواهد بود

محسن رضایی در پیام خود ضمن تسلیت شهادت خادم جمهور، تاکید کرد: حقیقتاً آیت الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد و بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

 

شهید رئیسی عمر خود را صرف دیانت و خدمت به مردم کرد

حسن سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران، در پیامی شهادت جانسوز رئیس‌جمهور مردمی و خدوم و همراهان وی را تسلیت گفت و تاکید کرد: مرحوم شهید حضرت آیت‌الله رئیسی عمر خود را صرف دیانت و خدمت به انقلاب و مردم شریف انقلاب اسلامی کرد و در راه خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

آقای رئیسی مخلص و مظلوم شهید شد

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پی حادثه شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «مخلص و مظلوم بود و مخلص و مظلوم شهید شد، و انا ان شاءالله بهم لاحقون».

 

آن شهید بزرگوار هیچ هدفی غیر از خدمت به مردم دنبال نکرد

علیرضا زاکانی در پیامی ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور با بیان اینکه آن شهید بزرگوار در طول بندگی خدا هیچ هدفی غیر از خدمت به مردم و عزت بخشیدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی را تا آخرین لحظه حیات پربار خویش دنبال نکرد و تبعیت محض خود از خط ولایت را بارها به نمایش گذاشت، نوشت: مشی آن خادم مردم و یار رهبر، تلاش در مسیر رضای خدا و کار برای مردم بود و تمام وقت خود را بدون تعطیلی و توقف، صرف خدمت‌رسانی و گره‌گشایی از مشکلات مردم و کشور کرد و توصیه همیشگی ایشان به اعضای کابینه دولت انقلابی؛ خدمت، خدمت و خدمت به مردم بود.

وی تاکید کرد: چنین شخصیتی، کانون وحدت و هم‌افزایی جمعی از یاوران نظام و پیروان رهبر فرزانه انقلاب بود و سرانجام خداوند پاداش بندگان خاص و خادمان خالص را در شهادت و زیستن در جوار رحمت خویش قرار داد.

 

باید راه سید محرومان را ادامه داد

سید احمدرضا دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور در پیامی با بیان اینکه شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی، در تمامی عرصه های مسئولیت، از خادمی حضرت امام رضا (ع) و ریاست دستگاه قضا تا جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران، آنچنان غرق در خدمت بود که گویی شهید بهشتی و شهید رجایی دیگری را به نظاره نشسته ایم، آورده است: اگرچه فقدان این مجاهد مخلص فی سبیل الله و خادم الرضا(ع) شدیدا سخت و جانکاه است اما باید تسلیم تقدیر الهی شد و راه آن سید محرومان را ادامه داد؛ چنانکه لنگرگاه کشتی انقلاب؛ حضرت امام خامنه ای فرمودند: «ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.»

 

آیت الله رئیسی همواره برای حل مشکلات مردم تلاش شبانه‌روزی می‌کرد

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان با انتشار پیامی، با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی رحمه الله علیه با قلبی رئوف، نیتی صادقانه و خالصانه، اندیشه‌ای ژرف و اراده‌ای جدی همواره برای حل مشکلات مردم به‌ویژه طبقه کم‌درآمد، تلاشی وافر و شبانه‌روزی داشتند و دغدغه‌مندانه مسائل را پیگیری و رصد می‌کردند، نوشت: همچنین مراتب تاثر خود را در پی شهادت برادر ارجمندم زنده‌یاد حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، همچنین آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده محترم ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و استاندار محترم آذربایجان‌شرقی که همراه با رئیس جمهور فقید در حین ماموریت به لقاءلله پیوستند اعلام می‌دارم و به خاندان معزز این مسئولان خادم و ملت شریف ایران تسلیت و تعزیت می‌گویم ‌و از خداوند متعال آمرزش، رحمت و آرامش و حشر با اولیالله را برای آن خدمت‌گذاران شریف طلب می‌کنم و برای بازماندگان صبر و سلامتی می‌خواهم.

 

امیر آشتیانی: رئیس‌جمهور در «میدان خدمت به مردم» به شهادت رسید

امیر محمدرضا آشتیانی در حساب کاربری خود در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: «آهوشدن که قسمت هرکس نمی‌شود، ضامن‌ترین امام تو را در برگرفت. خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی، خدمتگزار محبوب ملت ایران و همراهان محترم ایشان، در ایام ولادت امام‌ رضا (ع)، در میدان «جهادِ خدمت به مردم» به‌ شهادت رسید و مهمان آن امام‌ مهربان شدند.»

 

جهانگیری: مردم ایران می‌تواند حوادثی سخت را از این دست پشت سر بگذارد

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت های نهم و دهم در پیام ضمن تسلیت شهادت رئیس دولت سیزدهم، تاکید کرد: ملت هوشیار ما در مقاطع دشوار و حساس دهه نخست انقلاب نشان داده است که می تواند حوادثی سخت را از این دست با سرمایه توکل به خداوند، اعتماد به نظام، تاب آوری خویش و امید به آینده پشت سر بگذارد.

او تاکید کرد: اکنون هم زمان آن است که تمامی جریان های سیاسی به رغم همه مسائل و مشکلات و اختلاف نظرها، به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تامین آرمان و خواسته های ملت بیندیشند و در این راه بکوشند.

 

حاج علی اکبری: آیت الله سید ابراهیم رئیسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی بود

حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در پیامی با تسلیت شهادت رئیس جمهور کشورمان و همراهان با بیان اینکه شهیدِ جمهور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی بود که در همه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد، نوشت: آنچه بیش از هر چیز در این رخدادها عیان خواهد شد اوج بصیرت و قدرت و قدردانی آگاهانه ملت بزرگ سلحشور ایران است که در تندباد حادثه‌ها استوارتر و قوی‌تر از همیشه با هدایت‌های الهی امام و رهبر حکیم خود راه رسیدن به قله‌های فتح و پیروزی را خواهند پیمود و دشمنان مفلوک و درمانده ایران بزرگ خصوصاً آمریکای جهان‌خوار و صهیونیسم رو به زوال را بیش از پیش ناامید و سرافکنده خواهند کرد.

انشاءالله ملت بزرگ ایران مانند همیشه، با حضور آگاهانه و پرشور خود در آئین‌های وداع و تشییع پیکرهای پاک خادمان شهید خود جلوه‌های ماندگار از دلدادگی به آرمان‌های انقلاب و پیوند مردم و مسئولان را خواهند آفرید و با عنایات خاصه حضرت ولی الله الاعظم عجل الله فرجه و زعامت امام امت اسلامی مسیر پیش رو تا فتح قله‌های تمدن اسلامی را قوی‌تر از همیشه خواهند پیمود.

 

شهادت رئیس جمهور و همراهان وی را به رهبر انقلاب، دولت و ملت ایران تسلیت عرض می‌نمایم

محمود احمدی‌نژاد نوشت: حادثه تلخ سقوط بالگرد و درگذشت جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای رئیسی رییس جمهور، جناب آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، حجه‌الاسلام آل‌هاشم امام جمعه تبریز، آقای رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، کادر پروازی و تیم حفاظت را به مقام معظم رهبری، همکاران ایشان در دولت، خانواده و بستگان آن مرحومان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای همه آنان رحمت و مغفرت مسئلت می‌نمایم.

 

آیت‌الله ‌رئیسی در تمام عرصه‌ها ختسگی‌ناپذیر بود

آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان گفت: این رئیس‌جمهور خدوم و خستگی‌ناپذیر در تمام عرصه‌هایی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت‌گزاری مشغول بود نمونۀ اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی بود و در امور محوله از هیچ کوششی دریغ نورزید و با شهادت در راه خدمت‌رسانی به این مرز و بوم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

با رهبر و ملت ایران اعلام همبستگی می‌کنیم

قیس سعید، رئیس جمهور تونس با ارسال پیامی شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و با مردم و رهبر انقلاب در این حادثه دردناک اعلام همبستگی کرد.

 

دولت ژاپن شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

 

سه روز عزای عمومی در سوریه

پس از پاکستان که اعلام اعضای عمومی به مناسبت شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه آنها کرد، دولت سوریه نیز در راستای همبستگی همراهی و همدلی با ملت و دولت ایران به مدت سه روز عزای عمومی اعلام نمود. 

 

پیام تسلیت رهبر انصارالله یمن به ایران

الحوثی، رهبر انصارالله یمن شهادت رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و شماری از همراهانشان را در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران را تسلیت گفت.

 

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور 

آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق، شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت.

 

پادشاه عربستان درگذشت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی  اعلام کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان شاه و ولیعهد عربستان سعودی درگذشت آیت الله رئیسی و هیئت همراه وی را تسلیت گفتند.

 

شهادت رئیس جمهور و همراهان وی را به رهبر انقلاب و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم

علی اکبر ناطق نوری رئیس مجالس چهارم و پنجم هم ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی، این ضایعه را به مقام معظم رهبری، خانواده های داغدار این عزیزان به معراج رفته، مردم آگاه و شریف ایران و تمامی خدمتگزاران صدیق تسلیت و تعزیت گفت و از خداوند منان علو درجات ایشان و سعادت و نیکبختی برای میهن اسلامی را مسئلت کرد

 

تسلیت دبیرکل اوپک برای شهادت رئیس‌جمهور

هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کارکنان دبیرخانه این سازمان، درگذشت غم‌انگیز حضرت آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را به خانواده ایشان، رهبری، مردم ایران و خانواده اوپک تسلیت می‌گوید. 

 

گروسی: درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت را تسلیت می‌گویم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت را تسلیت عرض می کنم. 

وی افزود: فکر ما در این دوران سخت با خانواده آنها و مردم ایران است.

 

پیام تسلیت سلطان عمان به رهبر انقلاب در پی شهادت آیت الله رئیسی

خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

 

تایلند شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

نخست‌وزیر تایلند نیز گفت: با کمال تأسف، درگذشت جانسوز جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراهش مطلع شدم. به خانواده و مردم ایران در این دوران سخت، تسلیت می‌گویم و فکر من با آن‌ها است.

 

تسلیت اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس به ایران

البدیوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس گفت: درگذشت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در پی این سانحه ناگوار سقوط بالگرد را صمیمانه به دولت و ملت ایران تسلیت می‌گویم و با آنها ابراز همدردی می‌کنم.

ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب نیز گفت: درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه حسین امیر عبداللهیان و دیگر مقامات ایران را در پی سانحه دلخراش بالگرد تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آنان رحمت و مغفرت و برای خانواده‌هایشان صبر و شکیبایی مسئلت می‌کنم.

 

پیام تسلیت بورل برای شهادت آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و دیگر مقامات ایرانی را در نتیجه سقوط فاجعه بار بالگرد در روز یکشنبه تسلیت می‌گوید.

 

تعهد رئیسی به مردم ایران مشهود بود

رئیس‌جمهور بولیوی گفت: با اندوه عمیق، خبر درگذشت رئیس‌جمهور ایران ابراهیم رئیسی و هیئت همراه ایشان را در سانحه دلخراش هوایی دریافت کردیم.

وی افزود: دوم مارس افتخار دیدار با رئیس‌جمهور رئیسی را در چارچوب مجمع کشورهای صادرکننده گاز داشتیم. در آن دیدار، تعهد عمیق او به مردمش مشهود بود.

 

آیت‌الله سیستانی شهادت رئیس جمهور و همراهان وی را تسلیت گفت

در پیام مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق آمده است: با تأسف و تاثر خبر درگذشت جناب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان را در پی سانحه سقوط بالگرد دریافت کردیم.

در ادامه این پیام آمده است: ضمن عرض تسلیت این مصیبت دردناک به ملت شریف ایران و دولت آن و بویژه خانوادههای داغدارشان، از خداوند متعال رحمت و رضوان برای درگذشتگان و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت داریم.

 

وزیر خارجه سوئیس درگذشت همتای ایرانی را تسلیت گفت

وزیر خارجه سوئیس گفت: سانحۀ هوایی که جان رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، همتای (ایرانی) و هیئت‌ همراه آن‌ها را گرفت را به خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، تسلیت می‌گویم.

 

توکیو شهادت رئیسی را به مردم و دولت ایران تسلیت گفت

یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن امروز دوشنبه اعلام کرد که توکیو عمیق‌ترین تسلیت خود را به علت جان باختن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

 

از طرف دولت و مردم ژاپن به ملت ایران و خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گویم

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: بر اساس روابط دوستانه دیرینه ژاپن و ایران، من یک سری گفت‌وگوهای صریح با رئیس جمهور ایران در مورد روابط دوجانبه بین ژاپن و ایران و همچنین وضعیت منطقه از طریق دیدارهای سران و گفت‌وگوهای تلفنی داشته‌ام.

وی افزود: من از طرف دولت و مردم ژاپن مراتب تسلیت خود را به دولت ایران، ملت ایران و خانواده‌های داغدار ابراز می‌کنم.

 

پیام تسلیت وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی

نالدی پاندور به دنبال خبر شوکه کننده و غم انگیز درگذشت امیرعبداللهیان همتای ایرانی‌اش، عمیق‌ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

 

پیام تسلیت دولت کره جنوبی

دولت کره جنوبی در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان در ۱۹ مه، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های داغدار و ملت ایران ابراز می دارد و صمیمانه آرزومند است ملت ایران در کنار یکدیگر بر اندوه و غم از دست دادن رییس جمهور خود بدنبال این سانحه‌ غیر منتظره فائق آیند.

 

رئیس AFC شهادت ریاست جمهور را تسلیت گفت

رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

 

فرانسه شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

وزارت امور خارجه فرانسه نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

 

رئیسی در حمایت از فلسطین پیشرو بود

عمران‌خان، نخست وزیر سابق پاکستان گفت: فقدان آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد را به ملت و دولت کشورمان تسلیت می‌گویم.

وی افزود: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نقش پیشرو در حمایت قاطع از فلسطین داشت.

 

دعای ما در این دوران سخت با ملت و دولت ایران است

وزیر امور خارجه کنیا گفت: عمیق ترین همدردی و دعای ما با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در این دوران سخت است.

 

به خانواده‌های همه‌ی قربانیان و شهروندان ایرانی متأثر تسلیت می‌گویم

وزیر خارجه سوئیس نیز اظهارداشت: نظر به سانحه هلیکوپتر که منجر به جان باختن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و همتای من، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه شد، مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان ایرانی متاثر تسلیت می‌گویم.

 

این ضایعه را تسلیت می‌گوییم، ما به یاد خانواده‌های داغدیده هستیم

وزارت خارجه مولداوی همچنین اعلام کرد: مولداوی درگذشت غم انگیز سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر مقامات را صمیمانه تسلیت می‌گوید. ما به یاد خانواده‌های داغدیده و آسیب دیده هستیم.

 

هند هم عزای عمومی اعلام کرد

دولت هند ضمن اعلام تسلیت برای شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران، فردا سه شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

 

درگذشت رئیس جمهور و همراهان وی را تسلیت می‌گویم

نبیه بری رئیس مجلس لبنان درگذشت رئیسی رئیس جمهور و وزیر عبداللهیان را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت.

تکمیل می شود...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته