مدیران دوران ضرغامی یکی یکی بازمیگردند
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، از هنگامی که زمزمههای رفتن سرافراز و آمدن علیعسگری شنیده شده، گمانهزنیها برای تغییر مدیران هم بالا گرفت. هرچند چندان نیازی به گمانهزنی هم نبود. تشت اختلافات عمیق سرافراز و پورمحمدی از مدتها پیش از بام افتاده بود و با رفتن سرافراز بسیاری منتظر یک خانهتکانی در سطح معاونت سازمان بودند. دقیقا مشخص نیست که منظور علی عسگری از «کار فوری و ضربتی» چه بوده، زیرا سونامی تغییر مدیران سازمان آغاز شده و کمابیش طبق پیشبینیها همهچیز در حال تغییر است. تغییراتی که بازگشت به دوره ضرغامی را تداعی میکنند. به عبارت دیگر انتصابهایی که طی روزهای گذشته صورت گرفته عمدتا بازگشت معاونان دوره پیشین به پستهای خود آنهاست. رویکردی که از جهات متعددی میتواند تاملبرانگیز باشد. اگرچه گمانهزنیها از حضور نیروهای تازه نیز خبر میدهند اما موج تغییرات از بالاترین سطح یعنی معاونت سیما آغاز شد. موج تغییراتی که میتوان آن را «موج بازگشت» دانست.
بازگشت مرتضی میرباقری به معاونت سیما
مرتضی میرباقری که در دوره اول اصلاحات رییس سازمان جوانان بود، پس از برکناری از این سمت در سال ٨٤ به رسانه ملی آمد و پنج سال (١٣٨٩-١٣٨٤) به عنوان معاون سیما در ساختمان شیشهای حضور داشت. در واقع او در دوره پنج ساله دوم علی لاریجانی در صداوسیما، معاون سیمای او بود. اما شهریور سال ٨٩ اختلافات میان میرباقری و ضرغامی بالاگرفت و علی دارابی جایگزین میرباقری شد. او که تا چند روز پیش معاون اجتماعی رحمانی فضلی وزیر کشور بود، مجددا ٩ خردادماه با حکم علیعسگری به عنوان معاون سیما منصوب شد. اما شاید یکی از جالبترین بخشهای این انتصاب فارغ از همه وجوه سیاسی و فرهنگی، خواستهای رییس سازمان از او باشد. در بخشی از حکم او آمده است: «بهرهگیری از الگوی کارآمد و اثربخش مهندسی و مدیریت پیام؛ عمق بخشی به برنامهها با ابتنا بر مطالعات مخاطبپژوهی؛ مقابله موثر با جنگ نرم دشمن و آرایش رسانهای نظامسلطه؛ ارتقای سطح کیفی و هنری تولیدات نمایشی و مستند و دیگر ساختارهای برنامهسازی؛ استفاده از هنرمندان نخبه و متعهد؛ بهرهگیری از برنامههای فاخر تامینی؛ ایجاد تنوع و جذابیت در برنامههای طنز و سرگرمی؛ گسترش و تعمیق دینباوری و ارزشهای اخلاقی؛ معنوی و انقلابی در جامعه، ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و تحکیم بنیان خانواده؛ تلاش در جهت افزایش سرمایه اجتماعی کشور؛ ایجاد امید و نشاط در جامعه؛ تحول شبکههای تلویزیونی به رسانه پیشرفتمحور و توسعهمدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی؛ همکاری صمیمانه با قوای سهگانه و دیگر دستگاههای اجرایی کشور؛ تهیه و اجرای پیوست رسانهای طرحها و اقدامات کلان ملی بهویژه در عرصه اعتلای فرهنگی جامعه، مهار کردن و کاستن آسیبهای اجتماعی؛ تبیین پیشرفتهای کشور در عرصههای علمی، فناوری، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و کارآمدی نظام اسلامی، پرهیز جدی از هرگونه سیاهنمایی در عین نقد منصفانه و مبارزه قاطع با فساد؛ ممانعت قاطع از بروز هرگونه دوقطبیسازی سیاسی و اجتماعی در جامعه و تلاش در جهت وحدت و انسجام ملی؛ ساماندهی افکار عمومی؛ توجه تام به آموزش روزآمد سرمایه انسانی حوزه سیما؛ همچنین اهتمام به جذب و ارتقای نیروهای نخبه مومن و انقلابی؛ همکاری وثیق با مراکز علمی، پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی و نیز جامعه هنری کشور، ارتقای ضریب نفوذ رسانه با استفاده از فضای مجازی و فرآیندهای تعاملی در این عرصه، همگی از جمله ماموریتهای خطیر شماست.»
بازگشت پورمحمدی به شبکه سه
دومینوی تغییرات با شبکه سه ادامه یافت و مرتضی میرباقری که به جای علیاصغر پورمحمدی روی صندلی معاونت نشسته بود ١٥ خردادماه در حکمی پورمحمدی را به عنوان مدیر شبکه سه منصوب کرد. پورمحمدی از سال ١٣٨٢ مدیر شبکه سه بود. اما چهار سال پیش در مهرماه او جای خود را به قائممقامش یعنی مجید زینالعابدین سپرد. غلامرضا میرحسینی مدیر سابق شبکه سه دیروز در گفتوگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد پیش از این دوبار استعفا داده بوده که پورمحمدی با استعفای او موافقت نکرده است. میرحسینی، در خصوص وضعیت سریالسازی در شبکه سه که از اتفاق به خاطر پخش برنامه نود و دیگر برنامههای ورزشی جزو پرمخاطبترین شبکههای سراسری به حساب میآید هم توضیح داد: «به دلایل مشکلات مالی که در همه شبکهها و مرکز امور نمایشی سیما وجود داشت پشتیبانی مالی برای تولید و پخش سریال در شبکه سه رخ نداد و در سال ۹۴ جز «در حاشیه ۱ و ۲» و یک سریال که محصول معاونت برون مرزی بود، مجموعه نمایشی دیگری به ما داده نشد. بنابراین ما مجبور شدیم باکسهای نمایشی را با آثار دیگری پر کنیم. اکنون بعد از ماه مبارک رمضان سریال «پریا» را در کنداکتور پخش داریم و سه سریال دیگر هم در حال تولید هستند که به تناوب میتوانند به پخش برسند. » او همچنین گفته است سه سال دیگر بازنشسته میشود اما «با این تغییرات» ترجیح میدهد که بازنشستگی زودتر از موعد داشته باشد. باید منتظر بود و دید آیا شبکه سه به عنوان یکی از پرمخاطبترین شبکههای رسانه ملی که در سالهای اخیر با افت شدید مخاطب بهویژه در حوزه سریالسازی مواجه بوده، میتواند شرایط خود را تغییر دهد یا خیر.
بازگشت علیرضا برازش به شبکه یک
١٦خرداد ماه نوبت به شبکه یک رسید تا تغییر مدیریتی را تجربه کند. میرباقری روز یکشنبه در حکمی علیرضا برازش را به عنوان مدیر شبکه یک سیما منصوب کرد. برازش که سال ٨٤ به مدیریت شبکه یک منصوب شده بود چهار سال بعد به دلیل مشکلات جسمی از این سمت استعفا داد. مرتضی میرباقری معاون وقت سیما چند ماه بعد در دی ماه سال ٨٨ اینبار برازش را به سمت مدیریت شبکه دو منصوب کرد. اما چهار سال بعد وقتی ضرغامی در حکمی میرباقری را از سمت معاونت سیما برکنار کرد، دو روز بعد علیرضا برازش نیز از شبکه دو رفت و علی بخشیزاده جای او را گرفت. در هر حال شبکه یک به عنوان نخستین شبکه سازمان صداوسیما و با تاریخچه درخشان در حوزه سریالسازی جایگاه ویژهای دارد و حضور برازش میتواند برای اهالی این شبکه خبری خوش تلقی شود. علیرضا برازش که پیش از این مدیریت شبکه یک و دو سیما را برعهده داشته در زمان مدیریت به مفاهیم ماورایی علاقه خاصی داشت و سریالهای «اغما» و «او یک فرشته بود» در زمان مدیریت او ساخته شد.
گمانهزنیهایی برای مدیران دیگر شبکهها
همزمان با انتصاب مجدد علیاصغر پورمحمدی، معاون پیشین سیما به عنوان مدیر شبکه سوم سیما و علیرضا برازش به عنوان مدیر شبکه یک گمانهزنیهایی درباره ترکیب مدیریتی سایر شبکههای اصلی نیز مطرح شده که عمدتا حول و حوش گردش اصلی مدیریتی این سازمان متمرکز است. بر اساس این گمانهزنیها محمدرضا جعفری جلوه در سمت مدیریت شبکه دوم سیما ابقا خواهد شد. حسن ملکی، مدیر شبکه چهار سیما یکی دیگر از مدیرانی است که در جایگاه خود باقی خواهد ماند. در شبکه پنجم سیما نیز با کمی تغییر در مدیریتها احتمال حضور حسین ساری مدیر شبکه آموزش به عنوان مدیر این شبکه جدیترین گزینه است. اما برای مدیریت شبکه آموزش و مستند نیز اگر چه گزینههایی مطرح شدهاند اما مشخص نیست در این دو شبکه چه تغییراتی رخ خواهد داد. سرنوشت مدیریت شبکه خبر نیز پس از مشخص شدن تکلیف معاونت خبر رسانه ملی، مشخص خواهد شد و ظاهرا هنوز درباره تغییرات مدیریتی در این بخش جمعبندی صورت نپذیرفته است.
با همه این حرفها محمد سرافراز با آمدورفتی کوتاه و به عنوان «دولت مستعجل» سازمان صدا و سیما رکوردی بیسابقه را از خود به جا گذاشت که بعید میرسد به زودی تکرار شود. وضعیت رسانه ملی در سالهای اخیر و اقبال عمومی نسبت به شبکههای ماهوارهای دغدغههای عدیدهای را برای مسوولان این سازمان ایجاد کرده است. فرهنگ به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی بخش از بزرگی از تحقق را در رسانه ملی دنبال میکند و تغییر سریع سرافراز و آمدن علیعسگری تاکید این سازمان را روی این مساله بیش از پیش نشان میدهد. در شتاب سرسامآور شبکههای ماهوارهای و رسانههای مجازی رسانه ملی باید تدبیری کارآمد بیندیشد. باید دید آیا تغییرات کنونی میتوان این قطار قدرتمند را به ریل خود بازگرداند یا خیر.
انتهای پیام/