دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 ارديبهشت 1403 - 15:01
علاقه‌مند نبودن به تشدید تنش‌ها در منطقه و اوکراین؛

بیانیه مشترک سفت و سخت پس از دیدار دوجانبه شی‌جین‌پی و پوتین صادر شد

بیانیه مشترک سفت و سخت پس از دیدار دوجانبه شی‌جین‌پی و پوتین صادر شد
سران روسیه و چین بعد از دیدار در پکن، بر لزوم راهکار سیاسی برای اوکراین، آزادسازی اموال افغانستان توسط ناتو و مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کردند.
کد خبر : 911740

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه و شی جین‌پینگ رئیس جمهور جمهوری خلق چین بعد از دیدار امروز (پنجشنبه) در پکن، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: روسیه قصد دارد از تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک کشور‌های عربی برای حل مناقشات و اختلافات در خاورمیانه حمایت مؤثر انجام دهد.

گسترش روابط دوستانه و همکاری سازنده بین روسیه و کشور‌های عربی به طور کامل منافع مشترک ما را تامین می‌کند.

این بیانیه ضمن اشاره به انجام شدن مذاکرات آتی در سطح نخست وزیران روسیه و چین در مسکو، توضیح می‌دهد: ما در روسیه منتظر شما هستیم. نشست‌های منظم بین سران دولت‌های روسیه و چین، از جمله اجرای توافق‌های حاصل شده در بالاترین سطح، مؤثر بوده است.

پوتین و شی با بیان اینکه روسیه موضع عینی و بی‌طرفانه چین در قبال موضوع اوکراین را مثبت ارزیابی می‌کند، گفتند: فدراسیون روسیه از آمادگی چین برای ایفای نقش سازنده در موضوع راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای بحران اوکراین استقبال می‌کند.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: روسیه و چین علاقه خود را به حفظ قطب شمال به عنوان منطقه صلح و ثبات به‌دور از تنش نظامی و سیاسی ابراز می‌کنند.

روسیه و چین توافق کردند که به تقویت مشارکت استراتژیک خود در بخش انرژی ادامه دهند.

این بیانیه اینگونه ادامه پیدا می‌کند: فدراسیون روسیه و چین بر لزوم توقف اقداماتی که به طولانی‌شدن خصومت‌ها و تشدید درگیری‌ها در اوکراین دامن می‌زند، تاکید دارند.

ما خواستار جلوگیری از ورود بحران اوکراین به مرحله غیرقابل کنترل بوده و بر اهمیت گفت‌وگو به عنوان یک راه حل تاکید می‌کنیم.

روسای جمهور روسیه و چین خاطر نشان کردند: مسکو از این رویکرد حمایت می‌کند که اختلافات در اوکراین باید بر اساس منشور سازمان ملل حل شود.

روسیه و چین از این واقعیت پیش می‌روند که برای حل بحران اوکراین باید ریشه‌های آن را از بین ببرند.

این بیانیه تاکید می‌کند: روسیه و چین از حقوق و منافع مشروع خود دفاع خواهند کرد و در برابر تلاش‌ها برای محدود کردن پتانسیل اقتصادی و سیاست خارجی خود مقاومت خواهند کرد.

توسعه همکاری‌های روسیه و چین در زمینه دفاعی به طور موثر امنیت منطقه‌ای و جهانی را افزایش می‌دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا و ناتو که مسئول اشغال افغانستان هستند، نباید دوباره برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی در آنجا تلاش کنند.

آمریکا و ناتو موظف هستند که در قبال مشکلات اجتماعی و اقتصادی کنونی در افغانستان مسئولیت پذیر باشند.

پوتین و شی ضمن اشاره به توافق روسیه و چین برای افزایش تجارت دوجانبه و بهبود ساختار آن، اظهار داشتند: مسکو و پکن توافق کردند همکاری‌های بازار را در زمینه‌های نفت، گاز، گاز طبیعی مایع، زغال سنگ و برق توسعه دهند و ثبات حمل و نقل را تضمین کنند.

این بیانیه درباره بحران‌های لیبی و افغانستان نیز می‌گوید: آمریکا و ناتو موظفند اقداماتی را برای آزادسازی ذخایر ملی مسدود شده افغانستان اتخاذ کنند.

روسیه و چین از حاکمیت سوریه و لیبی حمایت کرده و به پیشبرد روند حل و فصل اختلافات کمک می‌کنند.

در پایان بیانیه مشترک سران پکن و مسکو با اعلام حمایت از پیشرفت موفقیت‌آمیز روند بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، تاکید شده است: فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین علاقمند به متحدکردن تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، جدایی‌طلبی، افراط گرایی و جنایات فراملی هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته