دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 16:20
عضو هیئت علمی دانشگاه مطرح کرد؛

شاهنامه فردوسی برجسته‌ترین اثر انسانی حماسی جهان

شاهنامه فردوسی برجسته‌ترین اثر انسانی حماسی جهان
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: برجسته‌ترین اثر انسانی_حماسی جهان «شاهنامه فردوسی» است و هر چند از جنگ می‌گوید؛ اما هیچ‌گاه بر سر مردگان و سوختگان کف نمی‌زند.
کد خبر : 911623

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا نصر اصفهانی عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در همایش پاسداشت زبان و ادبیات فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، اظهار کرد: معرفت‌شناسی و نگاه به جهان، انسان و زندگی از فلسفه‌های وجودی هستی شناسانه آغاز شده و با نگاه به افلاطون و ارسطو می‌بینیم که علم را معرفتی به حقیقت اشیا می‌دانستند.

وی با بیان اینکه از منظر کانت، اساسی‌ترین موضوع فلسفه، خود شناخت بود، افزود: فلسفه‌های شناختی سپس به فلسفه‌های وجودی انسان در عرفان و ادیان تبدیل و این فلسفه‌ها در دوران مدرن به اگزیستانس بدل شد، شاخه‌های مختلف و متعددی پیدا کرد و اگر به کامو نگاه کنیم از طرفی به خدا و متافیزیک معتقد بوده؛ اما از طرف دیگر می‌گوید آیا زندگی ارزش زندگی دارد یا خیر؟

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: امروز رویکرد فلسفه زبانی و زندگی شناسانه به فلسفه شناختی افزوده شده؛ البته فلسفه‌های پیشین به پایان نرسیده؛ اما امروز فلسفه زبانی مسلط بوده و از طرفی بزرگ‌ترین دستگاه ارتباطی بشر است؛ شاید در زبان از واج و واژه و صوت و لحن استفاده کنید؛ اما اینها درهم‌تنیده می‌شود و نوعی شناخت برای ما ایجاد می‌کند.

نصر اصفهانی ادامه داد: یکی از تفسیر‌های ادبیات این است که این شاخه از علم، مجموعه میراث شفاهی و کتبی یک ملت بوده که عالی‌ترین اندیشه‌های یک ملت را به بهترین وجه ارائه می‌کند و با این تفسیر، هر کدام از آثار ادبی برجسته دارای بالاترین و زیباترین چشم‌اندازی است که می‌تواند انسان را نجات داده و هدایت کند.

وی مطرح کرد: اگر توانستید عالی‌ترین آثار را معرفی کنید، آثاری را معرفی می‌کنید که بالاترین اندیشه‌ها را برای نجات بشر و فائق آمدن بر مشکلات بشر به زیباترین حالت ارائه می‌کند و از نظر فلاسفه، ادبیات رهایی متعالی برای انسان‌ها ایجاد کرده و برای انسان، جهانی دیگر خلق می‌کند و از این‌رو، ادبیات یک هنر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: حسنین هیکل متفکر عرب در توصیف فردوسی چنین گفته که دلیل اینکه مصر با آن پیشینه فرهنگی و عقبه قدرتمند تاریخی، ناچار به پذیرش زبان و فرهنگ عربی می‌شود، فقدان بزرگ‌مردی همانند فردوسی در تاریخ مصر بیان می‌داند. برجسته‌ترین اثر انسانی_حماسی جهان «شاهنامه فردوسی» است و هر چند از جنگ می‌گوید، اما هیچ‌گاه بر سر مردگان و سوختگان کف نمی‌زند.

فردوسی را به نسل امروز معرفی کنیم

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان نیز گفت: اگر حکیم فردوسی را آن‌گونه که حق وی است، معرفی نکنیم، شاهد اتفاقات تلخی خواهیم بود. در زمانی در همین کشور عده‌ای تصمیم گرفتند که مقبره فردوسی را ویران کنند و اگر نوشته رهبر انقلاب و جلوگیری ایشان از این اتفاق نبود، آرامگاه فردوسی امروز ویران شده و اثری از آن نبود.

حجت‌الاسلام حسن عارضی اضافه کرد: وظیفه داریم فردوسی را به نسل امروز معرفی کنیم و شاهنامه، تنها داستان‌سرایی و حماسه‌سرایی نیست؛ بلکه جوهر وجودی شاهنامه حکمتی است که در آن نهفته بوده و باید این حکمت استخراج و معرفی شود؛ خلاصه کردن شاهنامه در فهم‌های ناقص، حکمت شاهنامه را ویران می‌کند و فردوسی شخصیتی بود که با این شاهنامه حکمت‌های الهی و دینی را به زیبایی به تصویر کشید.

وی تبیین کرد: رهبر انقلاب در جلسات متعدد تأکید دارند که باید حکیم ابوالقاسم فردوسی به درستی به همگان معرفی شود و اینکه تا امروز محتوای رسانه‌ای و فرهنگی درخور و متناسب با زمان امروز برای معرفی و ترویج شاهنامه و فردوسی تولید نشده، یکی از غفلت‌هایی است که دچار آن شده‌ایم.

دانشجوی غیرایرانی با تسلط بر زبان فارسی فارغ‌التحصیل شوند

رئیس دانشکده بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) نیز عنوان کرد: از همه استادانی که برای آموزش زبان فارسی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم و امیدوارم با این همت به فراگیر شدن زبان فارسی و تبدیل شدن آن به زبان علم موفق‌تر عمل کنیم.

وحیدرضا صیرفیان افزود: در این چند ماه گذشته برخی رویکرد‌ها تغییر کرده و به سمتی پیش می‌رویم که آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان با قدرت و تنوع در تدریس پیش برود، امیدواریم دانشجوی غیر ایرانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کند با تسلط بر زبان فارسی فارغ‌التحصیل شود.

به گزارش آنا، در پایان این مراسم از استادان و مدرسان ادبیات فارسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته