دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 09:32
در یک پژوهش بررسی شد؛

خانوادۀ مسجدمحور، مسجد خانواده‌نگر

خانوادۀ مسجدمحور، مسجد خانواده‌نگر
نگاه مدیریتی به کارکرد حداقلی مسجد، فقدان برنامۀ جامع علمی برای تقویت آموزه‌های دینی و اصلاح روش‌های تربیت دینی خانواده به‌عنوان کانون محوری رشد و تربیت دینی فرزندان از موانع ریشه‌ای هستند.
کد خبر : 911352

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، جوانان سرمایه‌های هر مملکتی هستند، آینده و بقای حکومت به دست نوجوانان و جوانان جامعه است به همین دلیل جامعه‌ای موفق است که برای تربیت و پرورش نوجوانان و جوانان خود برنامه‌های کارآمدی داشته باشد.

سید‌محمد عبداللهی (امام جماعت مسجد؛ کارشناس‌ارشد معارف اسلامی) در مقاله‌ای با عنوان «مسجد کارآمد و موانع و راهکارها؛ با رویکرد نقش و جایگاه خانواده» به این موضوع اشاره می‌کند که  برقراری ارتباط معنوی بین مسجد و خانواده ثمرات و آثار بسیار ارزشمندی بر جای خواهد گذاشت؛ چراکه فردی که در بستری تلفیق شده از فضای معنوی مسجد و فضای صمیمی خانواده تربیت شود، راه راست را پیدا می‌کند و توجه کردن به جوانان و سرمایه گذاری برای آنها نیز از امور مهمی است که مسئولان و گردانندگان مسجد باید به آن عنایت داشته باشند.

* نگاه مدیریتی به کارکرد مسجد

به زعم این پژوهشگر یکی از دغدغه‌های مهم و ارزشمند متفکران دینی حضور آگاهانه و باانگیزۀ نوجوانان و جوانان در مساجد بوده است. هدف و مسئلۀ اساسی این پژوهش نگرشی به مشکلات و موانع بزرگ فراروی کارآمدی مسجد است که سد راه حضور و همراهی حداکثری نسل جوان است.

در ادامه این پژهش آمده است که برای برداشتن این موانع از پیش پای اندیشه و دل نسل امروز به افقی فراتر از نگاه صِرف به برنامه و فعالیت مدیریت در مسجد نیاز است. نگاه مدیریتی به کارکرد حداقلی مسجد و منحصرکردن عوامل کارآمدی آن به متولیان و مسجدگردانان محلی و فقدان برنامۀ جامع علمی برای تقویت آموزه‌های دینی و بهبود عملکرد و اصلاح روش‌های تربیت دینی خانواده به‌عنوان کانون محوری رشد و تربیت دینی فرزندان از موانع ریشه‌ای هستند.

* خانوادۀ مسجدمحور، مسجد خانواده‌نگر

این پژوهشگر در این مقاله به این موضوع اشاره می‌کند که در عصر حاضر، روابط و مناسبات و تعاملات انسانی پیچیده‌تر از آن است که بدون تجهیز و تقویت معرفتی و عملی و اقناع و همراه‌سازی فرزندان در ساحت‌های گوناگون رشد، به‌ویژه معرفت و تربیت دینی، به توفیقی دست یابد.

خانواده و مسجد کانون و هستۀ اصلی رشد و تعالی انسان در تراز اسلام محسوب می‌شوند

عبداللهی در این پژوهش برای رونق و شکوفایی نهاد تحول‌آفرین مسجد با کارکرد حداکثری و کارآمدی مسجد تراز انقلاب اسلامی، ضروری است مدیریت کلان فرهنگی کشور به طرح جامع علمی‌عملی «خانوادۀ مسجدمحور، مسجد خانواده‌نگر» اقدام کند.

 براساس این طرح، خانواده و مسجد کانون و هستۀ اصلی رشد و تعالی انسان در تراز اسلام محسوب می‌شوند. در این نگاه، نقشه و طراحی جامع و برنامه‌ریزی کلان برای چگونگی ایجاد حلقه‌های شکل‌گیری تعاملی و هم‌افزایی و هم‌پوشانی برنامه‌های تربیتی خانواده و مدیریت مساجد را دبیرخانۀ شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارد.

در پایان این پژوهش اینگونه جمع‌بندی می‌شود که عمومی‌ترین نهاد اجتماعی نهاد خانواده است که در جامعه وجود دارد و مهم‌ترین تکیه‌گاه و محور زندگی اجتماعی است و در نظام تربیتی اسلام، تربیت خانوادگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مسجد زمانی می‌تواند نقش خود را در تربیت اجتماعی و فرهنگی و ... ایفا کند که بتواند نسل نوجوان و جوان را جذب کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته