دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا عنوان شد؛

حذف شرط موافقت مدیران گروه برای کاهش شیفت شب رزیدنت‌های مادر

حذف شرط موافقت مدیران گروه برای کاهش شیفت شب رزیدنت‌های مادر
رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به هفته جوانی جمعیت گفت: شرط موافقت مدیران گروه برای کاهش شیفت شب رزیدنت‌های مادر برداشته شده است.
کد خبر : 911126

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، رزیدنت‌ها با مشکلات فراوانی از جمله فشار کاری، کرامت انسانی، مباحث اقتصادی، مشکلات آیین‌نامه‌ای و دستورالعملی دست و پنجه نرم می‌کنند که در هر کدام از این موارد مشکلات فراوانی وجود دارد. یکی از این مشکلات امضای تعهد‌نامه از سوی رزیدنت‌های خانم برای باردار نشدن در دوره رزیدنتی است.

علی سلحشور سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگویی که به تازگی با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا داشت گفته بود: از بانوان متأهل تعهد گرفته می‌شود که در دوره رزیدنتی زنان، اجازه باردار شدن ندارند و دلیل هم فقط این است که در دوره بارداری این شخص چه کسی قرار است کار او را انجام دهد؟

درهمین راستا صابر جباری رئیس اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: در رابطه با این موضوع که بانوان متأهل در دوره رزیدنتی حق بارداری ندارند قانونی وجود نداشته و اگر در بیمارستانی این تعهد گرفته می‌شود، قطعاً خلاف مقررات است. در صورت دریافت تعهد‌نامه‌ای که بیانگر این موضوع باشد( بدون اعلام نام رزیدنت) حتما پیگیری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است فشار‌های فراوان دوره دستیاری، رزیدنت ها را به سمت تصمیم عدم بارداری، سوق دهد؛  اما در این زمینه هیچ قانونی وجود ندارد. همچنین در ماده ۲۶ قانون جوانی جمعیت به کاهش شیفت شب کاری برای مادران باردار و مادران دارای فرزند خردسال زیر ۲ سال اشاره شده است و این قانون به تمام مراکز آموزشی ابلاغ شده است.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت:‌ پس از مدتی رزیدنت‌ها اعلام کردند که این قانون پاسخگوی نیاز آن ها نبوده و در برخی بیمارستان‌ها با عدم موافقت مدیر گروه مواجه‌اند. وزیر بهداشت دستور داد که این قانون اصلاح  و قرار بر این شد که شرط موافقت مدیر گروه برداشته و امتیاز کشیک شب کاری این افراد کاهش یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته