دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1395 - 15:34
دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات:

80درصد از تنباکوی قلیان را مواد افزودنی تشکیل می‌دهد

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: بر اساس تحقیقی که وزارت بهداشت با انجام 600 آزمایش روی 25 محصول متداول تنباکوی قلیان در ایران انجام داده، به این نتیجه رسیده که در تنباکوی قلیان 80 درصد مواد افزودنی و تنها 20 درصد تنباکو است.
کد خبر : 91106

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، محمد رضا مسجدی، دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در حاشیه دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و پیشگیری از دخانیات در ستاد وزارت بهداشت با اشاره به مردمی بودن جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، افزود: سعی می‌کنیم باعث دغدغه و توجه بیشتر حاکمیت و مردم نسبت به مصرف دخانیات شویم و از ظرفیت مردمی استفاده کنیم زیرا 88 درصد از مردم، دخیانیات مصرف نمی‌کنند اما عوارض آن، گریبان تمام افراد جامعه را می‌گیرد.


وی گفت: بر اساس تحقیقی که وزارت بهداشت با انجام 600 آزمایشروی 25 محصول متداول تنباکوی قلیان در ایران انجام داده، به این نتیجه رسیده که در تنباکوی قلیان 80 درصد مواد افزودنی و تنها 20 درصد تنباکو است و واقعا خطرناک است.


مسجدی با اشاره به سخنان وزیر بهداشت که گفته بود " قلیان تفریح نیست بلکه مصیبت است"، افزود: در صورت ادامه روند مصرف قلیان تا سال‌های آینده، میزان بیماری‌های های مختلف مانند سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی، سکته‌های مغزی و قلبی در افراد جوان افزایش می‌یابد.


دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینکه ما مخالف تفریح و شادی فرزندان و مردم کشور نیستیم، گفت: شادی‌های سالم می‌تواند با مصرف چای، میوه، آبمیوه بستنی و تنقلات همراه باشد و لازم نیست که به بدن خود، سم وارد کنند.


وی ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف دخانیات در کشور افزود: تا وقتی فرهنگ صحیح عدم مصرف دخانیات را به حانواده‌ها نبریم وضعیت خطرناک خواهد بود.


مسجدی در خصوص مصرف دخانیات و به ویژه سیگار در بین دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های خوب وزارت علوم ، تحقق برنامه دانشگاه بدون دخانیات است که توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است اما تمام دانشگاه‌های وزارت علوم و بهداشت باید به سمت دانشگاه بدون دخانیات حرکت کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: قلیان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته