دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1395 - 15:27
معتمدی در گفت‌وگو با آنا:

باید در زمینه ارتباطات آکادمیک بین‌المللی منافع ملی در نظر گرفته شود

رئیس دانشگاه امیرکبیر در واکنش به جبهه‌گیری برخی رسانه‌ها نسبت به سخنرانی مشاور سازمان ملل در این دانشگاه تاکید کرد باید در زمینه ارتباطات آکادمیک بین‌المللی منافع ملی در نظر گرفته شود؛ اگر کشور را از مزایای این روابط محروم کنیم مغایر منافع ملی عمل کرده‌ایم.
کد خبر : 91089

دکتر سید احمد معتمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره برخی جبهه‌گیری‌ها پیرامون سفر پروفسور جفری ساکس (Jeffrey D. Sachs) به ایران و سخنرانی او در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: «او با توجه به سابقه درخشان علمی‌اش برای سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر دعوت شد. ساکس استاد برجسته اقتصاد از کشور آمریکا و مدیر "موسسه زمین" دانشگاه کلمبیا است. او بالاترین مقام هیات علمی دانشگاه کلمبیا را دارا بود و به عنوان برجسته‌ترین متخصص اقتصاد توسعه و مبارزه با فقر در جهان شناخته شده است.»


او افزود: «با توجه به اینکه او در سازمان ملل نفش موثری دارد و مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور آرمان‌های توسعه است و سازمان ملل امکانات بسیار زیادی در اختیار دارد، کشور باید از این امکانات استفاده کند.»


برخی رسانه‌ها ساکس که مشاور بان‌ کی‌ مون است را با عناوینی مانند «همکار جورج سوروس» و «عامل فروپاشی اقتصاد چند کشور» توصیف کرده بودند.


معتمدی گفت: «سفرهایی از این دست با هماهنگی با سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه، سازمان محیط زیست کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود و قطعا این نهادها نظارت های لازم را انجام داده‌اند. حتی در نشست اخیر روسای دانشگاه‌ها، مسئولان وزارت علوم تاکید کردند که دعوت شخصیت‌های بین‌المللی حتما باید با هماهنگی وزارت علوم انجام شود.»


او افزود: «باید در این موارد منافع ملی در نظر گرفته شود و اگر کسی در سازمانی فعالیت می‌کند و امکاناتی در اختیار دارد از آن فرصت‌ها و امکانات نهایت استفاده انجام شود. اینکه کشور از چنین امکاناتی محروم کنیم مغایر منافع ملی عمل کرده‌ایم.»


رئیس دانشگاه امیر‌کبیر گفت: «محور سخنرانی ساکس در دانشگاه امیر کبیر بر روی توسعه پایدار، بحث‌های محیط زیستی و آب است. با توجه به سوابق و مسئولیت‌های ساکس در زمینه توسعه پایدار و محیط زیست، سفر او به ایران می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته