دولت قانونا نمیتواند برای توسعه خوابگاه کمک کند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای کمیسیونهای دائمی هیاتهای امنای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ضمن تسلیت ایام رحلت ملکوتی حضرت امام (ره) و گرامیداشت قیام 15 خرداد گفت: «در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نام گرفته، اقتصاد باید مبتنی بر دانایی باشد و چشم امید عمدتاً به دانشگاههاست و باید در این راه کار و تلاش کرد و نقش دانشگاههای کشور را در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی، تولیدی و فناوری پررنگتر کرد.»
او برنامه ششم توسعه را با سایر برنامههای توسعه متفاوت دانست و افزود: «آنچه به عنوان برنامه در مجلس شورای اسلامی تصویب میشود برنامههای اجرایی پنج ساله نیست بلکه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم مطرح است. خود برنامه را دولت تصویب کرده و اجرا میکند، ولی آنچه در مجلس شورای اسلامی میشود بین 60-50 حکم است.»
فرهادی ادامه داد: «ماحصل تلاشی که از ابتدای دولت تدبیر و امید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد، این بود که عناوین و چارچوبهایی که مدنظر آموزش عالی در حوزههای آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگ بود در برنامه ششم توسعه دیده شود.»
وزیر علوم آمایش آموزش عالی را اساسیترین برنامه وزارت متبوعش دانست و گفت: «طرح آمایش آموزش عالی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و به زودی از سوی رئیس جمهور ابلاغ میشود.»
وزیر علوم درباره سطحبندی دانشگاهها گفت: «سطحبندی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز مد نظر است و به زودی در راستای آمایش آموزش عالی اعلام میشود.»
او به ساماندهی مراکز آموزش عالی تازه تأسیس اشاره کرد و افزود: «ماموریتگرا کردن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با تأکید بر بهرهمندی از ظرفیتهای محلی، منطقهای، ملی و فرا ملی و بینالمللی کردن دانشگاهها مدنظر است.»
فرهادی ادامه داد: «کار دیگری که در این دولت انجام شده، این است که دانشگاهها و مراکز پژوهشی برنامه راهبردی و عملیاتی خود را تدوین کنند که تعدادی از دانشگاهها، برنامه خود را در هیات امنا تصویب کردهاند و ادامه آن در سال 95 در دست هیاتهای امنا است.»
او بازنگری دورههای آموزشی موجود و به روز کردن آنها را از برنامههای حوزه آموزش دانست و افزود: «در سال گذشته مقرر شد 600 رشته بازنگری شود که بخش عمده آن انجام شده و تعدادی از آن باقی مانده است. البته در رشتههای علوم انسانی یک مقدار کار سختتر است چون چند شورا در این باره باید نظر بدهند. تقویت امور عملی و مهارتآموزی و کارآفرینی بیشتر در برنامهها از موارد دیگر برنامههای سال 95 وزارت در حوزه آموزش است. توسعه کارهای عملی، شامل برنامههای کارورزی به خصوص در رشتههای فنی مهندسی، کشاورزی و حتی علوم انسانی مدنظر است که باید لحاظ شود.»
وزیر علوم گفت: «راهاندازی رشتههای جدید بخصوص بینرشتهایها مد نظر قرار دارد و توسعه رشتهها باید منطبق بر اولویتها و نیازهای ملی و منطقهای باشد.»
او ساماندهی، توسعه و تقویت بخش آموزش عالی غیردولتی بخصوص دانشگاهها و موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی را مورد توجه وزارت علوم دانست و گفت: «این امر باید مبتنی بر رعایت استانداردهای آموزش عالی باشد و بر روی آنها اعمال نظارت شود.»
فرهادی درباره جهتدهی فعالیتهای حوزه پژوهش و فناوری گفت: «در این حوزه باید تحقیقات دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی جهتدار باشد.»
او تشکیل شوراهای پژوهشی استانی با مدیریت استاندار و توسعه و تقویت پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد دانشگاهی، تأسیس شرکتهای دانش بنیان و تجاری کردن محصولات، همافزایی بین برنامههای دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی با پارکهای علم و فناوری و صنعت را از دیگر برنامههایی دانست که در حوزه پژوهش و فناوری دنبال میشود.
وزیر علوم درباره فعالیتهای حوزه بینالمللی نیز گفت: «در این حوزه فعالیتها بخصوص پس از برجام به صورت جهشگونهای شتاب گرفته است و در این راستا توسعه ارتباط ضابطهمند و فعال دانشگاهی کشور، هم با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور و هم با متخصصان خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور مورد نظر است.»
او بر افزایش پذیرش دانشجویان غیرایرانی تأکید کرد و گفت: «این امر برای دانشگاههای سطح یک مدنظر است و استادان و متخصصان ما باید حضور بیشتری در صحنه بینالمللی داشته باشند.»
فرهادی درباره سیاستهای حوزه مالی و پشتیبانی گفت: «مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها باید در سال 95 برنامه جامع نیروی انسانی خود را در چارچوب برنامه راهبردی موسسه خود تهیه کنند.»
او تنوع بخشی منابع مالی موسسات را از برنامههایی اعلام کرد که باید در حوزه مالی و پشتیبانی دنبال شود. فرهادی گفت: «خوشبختانه تا به حال بیش از 50 بنیاد حامی علم و فناوری در دانشگاهها شکل گرفته است و بنیاد ملی حامیان علم و فناوری و آموزش عالی در سطح ملی در سال گذشته مصوب شده و تا به حال خیرین، اقدامات ارزندهای در ابعاد مختلف در دانشگاهها داشتهاند.»
وزیر علوم، توسعه تحقیقات کاربردی، ارائه خدمات تخصصی و استفاده از ظرفیتهایی که برای تأمین منابع در اختیار دارند (که بخشی از آن در زمینه آموزشی، پذیرش دانشجو از خارج، تاسیس شرکتهای دانش بنیان و امثال آن) را از دیگر راههای تأمین منابع برشمرد.
او تاکید کرد باید از امکانات موجود استفاده بهینه کرد و گفت: «توسعه فیزیکی و تشکیلاتی را باید تا جایی که مقدور است مگر در مواقع ضروری، محدود کنیم.»
وزیر علوم درباره فعالیتهای حوزه دانشجویی و فرهنگی گفت: «در این حوزه توسعه و تقویت نهادها و تشکلهای دانشجویی اعم از انجمنهای علمی، شوراهای صنفی، تشکل های مذهبی و سیاسی دنبال میشود.»
او فراهم کردن بستر مناسب برای مشارکت بیشتر نهادهای دانشجویی در فعالیتهای فرهنگی، فوقبرنامهای و مذهبی را از دیگر فعالیتهای حوزه دانشجویی و فرهنگی خواند.
فرهادی گفت: «توسعه فضاهای خوابگاهی و بهینه و بازسازی کردن این فضاها مدنظر است. ظرفیت خوابگاهی ما هنوز کم است و قانوناً هم دولت دیگر کمکی در این باره نمیکند و باید از روشهای دیگر برای افزایش فضای خوابگاهی استفاده کنیم، چرا که هم اکنون حدود 75 هزار خوابگاه مجردی و 25 هزار خوابگاه متاهلی کم داریم.»
انتهای پیام/