دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر ﺭﻭﺯﺁﻣﺪﺳﺎﺯی نقشه جامع علمی کشور ﻓﺮهنگستاﻥ ﻋﻠﻮﻡ خبر داد؛

تدوین اصول سه گانه در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور

تدوین اصول سه گانه در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور
دبیر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور گفت: یک سری اصول را در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور مد نظر قرار دادیم یکی از اصول این است که کماکان به بحث اولویت‌گذاری عمودی در نقشه خواهیم پرداخت.
کد خبر : 910133

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تبیین روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با سخنرانی دکتر ناصر باقری مقدم رئیس گروه مطالعات راهبردی علم و فناوری و آینده‌نگاری و دبیر ﺭﻭﺯﺁﻣﺪﺳﺎﺯی نقشه جامع علمی کشور ﻓﺮهنگستاﻥ ﻋﻠﻮﻡ به صورت مجازی و از طریق اسکای روم با حضور اکثریت نمایندگان هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

 

دکتر باقری مقدم بهره‌مندی از نقطه نظرات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی سراسر کشور را فرصت مغتنمی در مسیر روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور خواند.

 

وی در ابتدا به بیان سرفصل‌های نقشه جامع علمی کشور پرداخت و یکی از ایرادات وارد به نقشه جامع علمی کشور را زیاد بودن تعداد اولویت‌ها خواند.

 

ﻣﺪﯾﺮ ﺭﻭﺯﺁﻣﺪﺳﺎﺯی نقشه جامع علمی کشور ﻓﺮهنگستاﻥ ﻋﻠﻮﻡ به تعریف انواع سیاست‌ها و تحلیل آنها در نقشه جامع علمی کشور پرداخت.

 

به اعتقاد وی تاکنون نیمی از نقشه جامع علمی کشور پیاده شده و در حال اجرایی‌سازی است و بخش‌های مهمی از آن هم هنوز اجرایی نشده که باید در روزآمدسازی مورد توجه قرار گیرند.

 

وی در ادامه گفت: یک سری اصول را در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور مد نظر قرار دادیم. اولین اصل این است که به دنبال بازنگری هستیم و نه اینکه یک نقشه جامع علمی جدیدی را تهیه کنیم. اصل دوم این است که کماکان به بحث اولویت‌گذاری عمودی در نقشه خواهیم پرداخت اما راهبردهای افقی را هم مورد توجه قرار می‌دهیم. اتخاذ دو رویکرد توامان فنی- اقتصادی و اجتماعی- فنی اصل سوم است.

 

باقری مقدم بیان کرد: به بحث گفتمان سازی عمومی و نخبگانی و جلب مشارکت حداکثری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در روزآمدسازی نقشه توجه ویژه‌ای خواهد شد.

 

وی در ادامه به تشریح ساختار روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور پرداخت و گفت: در هنگام تفکیک نقشه به بخش‌های مختلف، چهارده بسته کاری تعریف شد تا برای هرکدام ساز و کار روزآمدسازی را بیندیشیم. هر کدام از این بسته‌ها بنا به وضعیتی که اکنون دارند ممکن است کمابیش نیاز به روزآمدسازی و تعیین کمیت داشته باشند.

 

وی گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی در تک تک این بسته‌های کاری می‌توانند به ما کمک فکری بدهند.

 

دبیر ﺭﻭﺯﺁﻣﺪﺳﺎﺯی نقشه جامع علمی کشور ﻓﺮهنگستاﻥ ﻋﻠﻮﻡ مهمترین فعالیت‌های مورد انتظار در کارگروه‌های تخصصی برای هر یک از این بسته‌های کاری را مورد اشاره قرار داد که قرار است با رویکرد دلفی انجام شوند و ادامه داد: هیئت‌های اندیشه‌ورز در دو مورد تحلیل نظرات خبرگان حقیقی و حقوقی در حوزه مربوطه و استفاده حداکثری از ظرفیت تخصصی کشور در حوزه مربوطه و مدیریت جریان گفتمان سازی و ترویج در طول فرآیند می‌توانند کمک زیادی کنند.

 

در ابتدای جلسه نیز دکتر محمدرضا مصوری کارشناس معاونت آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه توضیحات پیرامون نشست پرداخت.

 

وی دلیل برگزاری این نشست را درخواست بسیاری از هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی برای تشکیل یک بحث تبیینی پیرامون نحوه روزآمدسازی، نگرش به قضیه روزآمدسازی نقشه و اینکه در چه کمیت و کیفیتی این قضیه می‌تواند صورت بگیرد دانست.

 

 

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب