دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

واردات با دلار نیمایی قیمت‌ خودرو را در بازار افزایش می‌دهد!

واردات با دلار نیمایی قیمت‌ خودرو را در بازار افزایش می‌دهد!
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر قرار شود که خودرو با قیمت دلار نیمایی وارد شود، یارانه آن از جیب چه کسی پرداخت شده است تا شخص دیگری ماشین خارجی سوار شود. با واردات خودرو نو و کارکرده موجبات کمبود منابع ارزی فراهم می‌شود و قیمت‌ها به جای کاهش افزایشی خواهد شد.
کد خبر : 910084

امیرحسین کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: مسئله اصلی ما قیمت فعلی خودرو نیست؛ شاید بتوانیم با صرف منابع ارزی خودرو وارد کنیم تا قیمت‌ها متعادل شود؛ اما اگر با خرج کردن این منابع قیمت ارز بالا رود، واردات ما چه ارزشی دارد!. همه ما می‌دانیم که با افزایش قیمت ارز، نه فقط قیمت خودرو بلکه نرخ تمام اجناس و کالاهای ضروری و غیر ضروری افزایش می‌یابد.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اینکه قیمت خودرو در این زمان چقدر است در درجه اهمیت پایین تر نسبت به رعایت شرایط کل اقتصاد است. ما عادت به افراط و تفریط کرده ایم؛ یعنی از طرفی دنبال خودرو‌های برقی هستیم که در شرایط فعلی ما راه حلی لوکس به حساب می‌آیند و از طرف دیگر برای حل مشکل بازار خودرو سراغ خودرو‌های دست دوم می‌رویم؛ این سیاست‌های عجیب اقتصادی باید پایان یابد.

موضوع مسئله اصلی کشور چیست

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: مشکل حال حاضر مملکت، خودرو نیست. زمانی که شما می‌گویید مشکل قیمت خودرو حل نشده است، این سوال مطرح می‌شود که آیا مشکل قیمت گوشت و مسکن و هزینه تحصیل حل شده است؟ تمام این مشکلات به کاهش ارزش ریال برمی‌گردد و این موضوع مسئله اصلی کشور ما است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هر فعالیت اقتصادی که انجام می‌شود را باید این گونه نگریست که تاثیر آن بر کل اقتصاد چگونه است؛ اگر ارز به میزان کافی نه خودرو بلکه همه چیز را می‌توانیم وارد کنیم.

واردات خودرو

مشکلی به نام ارز چندنرخی

کاکایی گفت: دیگر مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم، مسئله چند نرخی بودن ارز است. دولت مردان نیز منکر قیمت ارز در بازار آزاد هستند، اما به هر جهت این موضوعات روی معاملات اقتصادی تاثیر دارد. اگر قرار شود که خودرو با قیمت دلار نیمایی وارد شود، یارانه آن از جیب چه کسی پرداخت شده است تا شخص دیگری ماشین خارجی سوار شود.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که در صنعت خودرو داریم ضعیف برخورد می‌کنیم و به جای راه حل برای افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی، مردم را به جایی رسانده ایم که به جای خودروی ملی منتظر خودروی وارداتی دست دوم هستیم که در جای دیگری اسقاطی محسوب می‌شود.

رجوع بی مورد به خارج از کشور در مبحث اتوبوس‌های شهری

این کارشناس صنعت خودرو گفت: فشل بودن سیستم حمل و نقل عمومی ما هم در راستای همین برخورد ساده انگارانه با موضوع خودرو غیر قابل انکار شده است؛ اما در برخوردی عجیب‌تر در شرایطی که یکی از خودروسازان داخلی ما قادر به تولید اتوبوس شهری است، مسئولان به واردات اتوبوس رو آورده اند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: برای مدت‌های طولانی شهرداری‌ها به دلیل ایتکه بودجه کافی نداشتند، اتوبوس جدیدی از خودروسازان خریداری نمی‌کردند؛ اما به محض این‌که سفارشی رسید این خط تولید دوباره فعال شد. حالا باید بپذیریم که مدت زمانی برای به نتیجه رسیدن تولید بروز در این خط تولید لازم است.

کاکایی اظهار کرد: چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی طبیعی است که با وعده تحویل چند ماهه، احتیاج ما را تحریک کند و پیشنهاد‌های وسوسه انگیزی بدهد، اما اگر رابطه خوبی با این کشور داریم می‌توان از آن تکنولوژی تسریع در تولید و بروز رسانی خط تولید کشور خودمان را بیاوریم نه اتوبوس آماده‌ای که صرفاً ارزبری دارد و موجب وابستی فنی ما می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته