دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1395 - 11:53
در گفت‌وگو با آنا

دهباشی: تاریخ شفاهی قربانی انتقادات من از امور دولتی می‌شود/ به انتشار جلد‌های جدید در کوتاه‌مدت امیدوار نیستم

تهیه‌کننده پروژه تاریخ شفاهی پهلوی فکر می‌کند جمع‌آوری شدن 4 جلد اول و منتشر نشدن 6 جلد جدید از این مجموعه، نتیجه مواضع و انتقاداتی است که او به برخی رویه‌های دولتی داشته است.
کد خبر : 90996

حسین‌ دهباشی، مستندساز و تهیه‌کننده پروژه تاریخ شفاهی پهلوی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا از آینده انتشار جلد‌های تازه از این مجموعه، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «به جز 4 جلدی که از این مجموعه منتشر شده، 15 جلد دیگر کاملا آماده انتشار هستند و مراحل ویراستاری و صفحه‌بندی با افزودن اسناد و الحاقات برای آن‌ها انجام شده اما معلوم نیست کتابخانه ملی چه‌ وقت انتشار آن‌ها را عملی کند.»


وی افزود: «قرار بود 6 جلد دیگر از این مجموعه، در نمایشگاه کتاب سال گذشته منتشر و رونمایی شود اما این اتفاق حتی در نمایشگاه امسال نیز رخ نداد و اینطور که شنیده می‌شود، بهانه محقق نشدن انتشار این شش جلد، بهانه کسری بودجه است.»


این محقق و مستندساز در پاسخ به این سوال که چرا چهار جلد اول از این مجموعه نیز با مشکلاتی در توزیع روبرو هستند و حتی از نمایشگاه کتاب تهران جمع شدند، توضیح داد: «همانطور که می‌دانید چهارجلد اول از این مجموعه به محض ورود به بازار، در لیست پرفروش‌های کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفتند. حالا اینکه چرا در توزیع این چهارجلد هم فراز و نشیب‌هایی وجود دارد، باید از ناشر پرسید.»


وی ادامه داد: «شاید اشتباه کنم؛ اما تصور من این است که این اتفاقات، به بهانه‌های دیگری رخ می‌دهد؛ یعنی به گمان ماجرای این کتاب‌ها، به صورت غیر مستقیم دارد قربانی دلخوری برخی از دوستان و مسئولان از انتقادات و گلایه‌هایی که از امور دولتی داشته و دارم می‌شوند. به هر حال سازمان اسناد و کتابخانه ملی زیر مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری است.»


دهباشی درباره آینده این پروژه و روند انتشار آن‌ها گفت: «این پروژه، مجموعا 64 کتاب را شامل می‌شود که تا کنون تنها چهار جلد از آن به چاپ رسیده و 60 جلد باقی مانده است. واقعیت این است که من چندان خوشبین نیستم که در آینده نزدیک خبری از انتشار جلد‌های جدید این مجموعه بشود.»


حسین دهباشی در اردیبهشت‌ماه طی متنی که در تلگرام خود منتشر کرد، از جمع‌آوری 4 جلد منتشر شده از تاریخ شفاهی ایران خبر داد:


«کلیه نُسخ چهار جلدِ نخست این مجموعه شامل کتاب‌های «حکمت و سیاست» (خاطرات دکترسیدحسین نصر)، «فرماندهی و نافرمانی» (خاطرات سپهبدخلبان شاپور آذربرزین)، «آیندگان و روندگان» (خاطرات دکترداریوش همایون) و «اقتصاد و امنیت» (خاطرات دکتر علینقی عالیخانی)، همگی انتشاریافته از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، امروز ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵از نمایشگاه کتاب جمع آوری شده و شش جلد بعدی آماده انتشار آن نیز توزیع نخواهند شُد. چرا؟ به دستورکجا؟… نمی‌دانم. نمی‌گویند. مُچکّریم!»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته