دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1395 - 12:25

مذاکرات صلح یمن در کویت وارد مرحله جدیدی از بحران شد

منابع یمنی از تعلیق جلسات مستقیم کمیته اسرا و بازداشت‌شدگان در مذاکرات صلح یمن به دلیل افزایش اختلافات میان اعضای این کمیته خبر دادند.
کد خبر : 90958

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در گزارشی نوشت: «یک منبع یمنی اعلام کرد که نمایندگان هیأت دولت یمن در کمیته بازداشت‌شدگان معروف به کمیته انسانی جلسه جداگانه‌ای را با کارشناسان سازمان ملل متحد برگزار کردند و تصمیم گرفته شد که دیگر جلسات مستقیم میان نمایندگان دو طرف در این کمیته برگزار نشود تا فرصت برای برگزاری جلسات غیرمستقیم برای پر کردن شکاف میان دو طرف وجود داشته باشد.


اختلافات میان دو طرف باعث شده است تا تفاهم‌های اولیه برای آزادی 50 درصد بازداشت شدگان قبل از ماه رمضان اجرایی نشود. این در حالی است که تنها دستاورد مذاکرات صلح یمن در کویت همین توافق برای آزادی بازداشت شدگان بوده است.


هیأت دولت درتبعید یمن می‌گوید: «طرف مقابل تنها خواهان اجرای تبادل اسرای جنگی است و با آزادی زندانیان سیاسی و خبرنگاران مخالف است.»


در مقابل نیز یک منبع نزدیک به هیأت صنعا، هیأت دولت درتبعید را به جدی نبودن در آزادی اسرا قبل از ماه رمضان متهم کرد.


به‌گفته این منبع، هیأت دولت درتبعید یمن تنها لیست 137 نفر از اسرا از مجموع 3700 اسیر را داده است.


به‌گفته این منبع، هیأت ریاض لیست 2630 اسیر و بازداشتی را که می‌گوید به‌وسیله انصارالله و ارتش یمن بازداشت شده‌اند، به سازمان ملل متحد داده اما خود تنها به بازداشت 137 نفر اعتراف کرده است.


تبدیل جلسات مستقیم کمیته بازداشت شدگان به جلسات غیرمستقیم نشان دهنده گسترده بودن اختلافات و شکاف میان دو طرف و دست نیافتن به هیچ گونه پیشرفت قابل توجهی است. این در حالی است که مذاکرات صلح یمن در کویت وارد چهل و چهارمین روز خود شده است.


همچنین مذاکرات صلح یمن با رفتن تعدادی از مذاکره کنندگان هیأت دولت درتبعید از کویت وارد مرحله جدیدی از بحران شده است.


عبدالعزیز جباری، یاسین مکاوی و محمد سعدی، از اعضای هیأت دولت درتبعید یمن هم‌اکنون در ریاض هستند و عز الدین اصبحی، یکی دیگر از نمایندگان این هیأت نیز روز شنبه کویت را ترک کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب